ابعاد پله فرار و استاندارد های طراحی آن

پله فرار

در مواقع ضروری و بروز حوادث طبیعی و غیر طبیعی، مانند زلزله، سیل آتش سوزی و… مهمترین چیزی که وجود دارد نحوه خروج افراد از محل بحران است. این اتفاقات ممکن است در هر جایی و برای هر ساختمانی بیفتد. پس مهم است که شرط احتیاط و امنیت را رعایت کنیم و فکری برای این حوادث داشته باشیم. شرط اول و اصلی این است که باید تمامی موارد ایمنی ساخت و ساز را در نظر بگیریم. یکی از همین مسائل ایمنی طراحی  پله اضطراری می‌باشد. این مدل از راه پله‌ها برای روزهای حادثه و دسترسی سریع افراد برای خروج ساخته می‌شوند. برای ساخت و اجرای این سبک از پله موارد مختلفی را باید در نظر گرفت. یکی از آن موارد تاثیر گذار، ابعاد پله فرار است. باید اندازه‌ها و ابعاد استاندارد را بدانیم تا اجرایی بی نقص داشته باشیم.

ساخت این مدل از پله‌ها کار هرکسی نیست. پله فرار سازه‌ای است که با جان افراد در ارتباط است، پس باید کلیه قواعد و ضوابط مربوط به آن رعایت شود. به همین دلیل ناگزیر برای  طراحی و ساخت راه پله فرار باید از شرکت هایی که در زمینه ساخت این سازه فلزی فعالیت می کنند مشاوره بگرید. در ادامه با ما همراه باشید تا با جزئیات دقیق‌تر و بهترین راه حل برای این کار آشنا شوید.

پله فرار

راه پله فرار چیست؟

پله فرار نوعی از انواع پله است که در نمای خارجی ساختمان به کار می‌رود. این مدل از پله‌ها به منظور خروج سریع و امن افراد در مواقع اضطراری مانند حوادث طبیعی و غیرطبیعی طراحی می‌شوند. ابعاد پله فرار باید به گونه‌ای طراحی و اجرا شود که خروج را امن و خطرات ناشی از حوادث را کاهش دهد. معمولا این راه پله را از فلزات می سازند حال از جنس های مختلف مانند: آهن، فولاد، استیل ، آلومینیوم. به این دلیل که این متریال در برابر آفتاب، بارش برف و باران، آتش سوزی و… بسیار مقاوم هستند.

کلیه مراحل طراحی و اجرای این سبک از پله کاملا تخصصی است و نیاز به دانش و مهارت بالایی دارد. مانند هر چیزی برای اینکه بتوانید بهترین نتیجه را به دست آورید و مهر قبولی را دریافت کنید باید سراغ متخصص و کاربلد بروید. تکنو متال یکی از بهترین شرکت های طراحی سازه های فلزی است. گزینه‌ای که می‌تواند شما را با کمترین هزینه و بهترین کیفیت به هدف و مقصدی که در ذهن دارید، برساند. توصیه ما این است، کار را به حرفه‌ای‌ها بسپارید.

ضرورت ساخت پله اضطراری در چه ساختمان هایی است؟

آیا در هر ساختمانی به ساخت پله فرار نیاز داریم؟  اجرای راه پله فرار در ساختمان های بیش از 4 طبقه الزامی است. در آیین نامه مقررات ملی ساختمان آمده است اگر ارتفاع کف بالاترین طبقه از 15 متر بیشتر باشد، ساختمان حتما به دو پله خروج نیاز دارد. همچنین ابعاد پله فرار در این ساختمان‌ها باید برای اساس اصول استاندارد باشد. البته راه های خروجی در ساختمان می تواند شامل 3 حالت باشد: اول آنکه یا دو راه خروج خارجی داشته باشد یا دو راه خروج داخلی داشته باشد و یا یک راه خروج داخلی و یک خارجی داشته باشد. به طور کلی برای ساختمان هایی که در کوچه و خیابان های بسیار باریک قرار می گیرند که ماشین های امداد و نجات به سختی می توانند به آنها دسترسی داشته باشند پله اضطراری ساختمان بسیار ضروری است.

پس در واقع ممکن است گاهی اوقات ساختمان شما چهار طبقه هم نباشد، اما به دلیل دسترسی سخت نیروهای امداد و همچنین موقعیت مکانی ساختمان، به ایجاد پله فرار نیاز داشته باشید. توجه کنید ساخت این پله‌ها هزینه اضافی نیست. جان انسان‌ها و سلامت افراد ساکن در آن ساختمان به این مسئله بستگی دارد. در ضمن ساخت این پله‌ها برای جلوگیری از جریمه‌های ساختمان سازی هم اهمیت دارد.

ابعاد پله فرار

ابعاد پله فرار چگونه است؟

گفته شد که توجه به ابعاد پله فرار بسیار اهمیت دارد. این ابعاد و اندازه‌ها در مسئله ایمنی و اجرای صحیح پله فرار نقش پررنگی دارد. رعایت نکردن آنها ممکن است خود پله فرار را تبدیل به یک خطر بالقوه کند. اندازه‌ها باید به شکلی در نظر گرفته شود که برای خروج، حرکت با سرعت و قرار گرفتن تعداد نفرات بالا در آن مناسب باشد. همچنین باید به صورت میانگین افراد هر طبقه را در نظر گرفت و مطابق با آن، اندازه مناسب را تعیین کرد. به صورت کلی قواعد مربوط به اندازه پله فرار به شرح زیر است.

  • عرضی که برای این پله‌ها، پاگردها و تمامی دسترسی‌های خروج در طول مسیر در نظر گرفته می شود یکسان است این اندازه حداقل 90 سانتی متر است. به علاوه شیب رمپ نباید بیشتر از 32 درجه باشد.
  • ارتفاع پله فرار نباید از 18 سانتی متر بیشتر در نظر گرفته شود.
  • کفی پله فرار باید حداقل  به اندازه 29 سانتی متر باشد.
  • در ساختمان‌های کوچک عرض قابل قبول پله 450 میلی متر، ارتفاع پله 300 میلی متر و عرض پاخور آن به اندازه 150 میلی متر است.
  • در ساختمان‌های استاندارد عرض قابل قبول برای پله 560 میلی متر، ارتفاع پله 230 میلی متر و عرض پاخور پله 230 میلی متر است.
راه پله اضطراری
ضوابط و قوانین اجرای پله فرار

به غیر از ابعاد پله فرار مسائل دیگری هم وجود دارد که باید به آنها توجه ویژه‌ای داشته باشید. ضوابط و قوانین پله فرار تضمین کننده امنیت و اجرای صحیح آن است. توجه به این ضوابط و اجرای صحیح آن، کار یک مهندس طراح حرفه‌ای است. ساخت پله فرار مانند کشیدن یک نقاشی بزرگ و ظریف است. در بخش زیر برخی از قواعد مهم را برای شما جمع آوری کرده‌ایم.

  • درب خروجی پله فرار در ساختمان‌های مسکونی نباید در مکان‌هایی مانند آشپزخانه، سرویس های بهداشتی، رختکن ها، اتاق خواب و یا هر فضای دیگری که دارای درب است، ساخته شود. امکان مسدود شدن این مسیرها و عدم دسترسی به پله اضطراری وجود دارد.
  • در صورت قرار گرفتن مسیر پله فرار با پنجره، فاصله 1 متری این دو از هم، باید حفظ شود.
  • در صورتی که پله فرار دارای درب خروج است، این درب باید رو به بیرون باز شود ت موجود مسدود شدن مسیر نشود.
  • راه پله فرار باید بتواند از بالا پشت بام تا پایین ترین نقطه ساختمان را فرا بگیرد و از تمامی طبقات و نقاط ساختمان به این پله دسترسی وجود داشته باشد.
  • این پله ها نباید به صورت راه پله گرد ساخته شوند و باید مطابق با سبک راه پله های مستقیم و رفت و برگشتی طراحی و ساخته شوند مگر طبق شرایط و ضوابط خاصی که بتوان این نکته را نادیده گرفت.
  • در شهرهایی که بارش باران و برف به صورت مداوم وجود دارد، پله فرار باید مسقف ساخته شود. این کار برای جلوگیری از لغزنده شدن سطح انجام می‌شود.
ساخت راه پله فرار
ساخت راه پله فرار حرفه‌ای با تیم مهندسی تکنو متال

گفته شد که ساخت و اجرای پله فرار، یک پکیج کامل است که باید در آن به ابعاد پله فرار، قوانین ساخت، نحوه اجرا و… توجه کرد. به همین جهت است که ساخت راه پله اضطراری در میان مسائل تخصصی و مهندسی ساخت و ساز قرار دارد. این سازه از مهم ترین نکات ایمنی در ساختمان سازی می باشد و نباید از آن غفلت کنید. متاسفانه توجه نکردن به این مدل از پله‌ها در کشورمان باعث بروز خسارت‌های جانی و مالی سنگینی به افراد شده است. اگر به دنبال ساخت و اجرای پله فرار با هزینه مناسب اما کیفیت عالی هستید، تکنو متال بهترین گزینه برای شما خواهد بود. مهندسین این مجموعه علاوه بر تخصص و مهارت، تجربه‌ی بالایی در این زمینه دارند که می‌توانند در این مسیر همراه شما باشند.

هم اکنون می‌توانید برای دریافت مشاوره رایگان و رسیدگی به پرسش‌های خود با تیم پشتیبانی تماس برقرار کنید. تکنو متال، امنیت ساختمان و سازه‌ی شما را تضمین می‌کند.

نظری دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پروژه های شاخص