ارتفاع استاندارد پله چیست؟

ارتفاع استاندارد پله

ارتفاع استاندارد پله از موضوعاتی است که باید در طراحی راه پله به آن توجه شود و موضوع مهمی است. راه پله ها در ساختمان علاوه بر این که بر روی زیبایی دکوراسیون داخلی فضا تاثیر دارد به دلیل کارکرد و استفاده همیشگی آن باید به راحتی و استاندارد بودن آن ها هم توجه ویژه ای داشت. موضوع عملکرد و راحتی استفاده از پله ها و موضوع زیبایی  پله ها و کارکرد آن ها به عنوان یک پارامتر مهم و ضروری در طراحی راه پله ها است.

معرفی اجزای راه پله

قبل از بررسی ارتفاع استاندارد پله بهتر است که با اجزای پله آشنا شوید. راه پله ها یکی از عناصر مهم و کاربردی برای ساختمان محسوب می شود. با توجه به این موضوع ظاهر، کاربرد، موارد ایمنی و مصالح مورد استفاده در آن ها بسیار مهم و ضروری است و باید توجه شود. در طراحی و ساخت پله از متریال های مختلفی همچون: چوب، فلز، سنگ و… استفاده می شود. به طور کلی اجزای پله به دو بخش اصلی و فرعی دسته بندی می شود که در مطلب پایین به طور کامل آن ها را معرفی کرده ایم:

 

 

معرفی اجزای راه پله

برای ساخت و اجرا انواع پله با ما تماس بگیرید:

تلفن: 02177002023

موبایل: 09128670109

 

  • پله: پل ارتباطی بین دو سطح غیر هم سطح برای جابه جایی از یک مکان به مکان دیگر است.
  • سطح شیب دار: سطحی است که پله ها بر روی آن تعبیه می شوند و می توان از آن به شاسی راه پله تعبیر کرد.
  • پاگرد: محلی برای چرخش و تغییر مسیر حرکت و استراحت بین ردیف های پله است.
  • خیز پله: شیبی است که از پایین به سمت بالای پله ادامه دارد.
  • آب چکان: سطح شیب داری است که به همراه شیارهای باریک در کنار راه پله برای خروج آب، طراحی شده است.
  • نرده: قسمتی است که دور تا دور پله ها از پایین تا بالا قرار دارد و برای امنیت در تردد بین راه پله ها استفاده می شود.

معرفی انواع پله

  1. پله مستقیم
  2. پله مدور

پله مستقیم

برای آشنایی با ارتفاع استاندارد پله لازم است که با انواع پله آشنا شوید. پله های مستقیم همانطور که از نامش پیداست به صورت مستقیم است و طراحی آن بدون  پیچش  است.  این مدل پله ها برای مکان های مناسب است که برای نصب پله محدودیت فضا ندارند. عرض کف این نوع پله ها به طور معمول 30 سانتی متر است. در این نوع پله ها تمام کف پله ها به شکل مستطیل بوده و به عبارت بهتر اندازه کف پله در سراسر طول آن ها برابر و یکسان می باشد.

پله مستقیم

پله مستقیم یک طرفه

یکی از مدل های پله مستقیم است که دارای طول زیادی می باشند. این مدل پله در مکان های که دارای فضای طولانی هستند، ساخته می شود. چون مسیر طولانی است در میان پله ها پاگرد قرار داده می شود توجه داشته باشید که در صورتی که در ساختمان محدودیت طولی نداشته باشید می توانید این مدل پله را انتخاب کنید.

پله دو طرفه با پاگرد وسط و دو بازو

در ادامه بررسی ارتفاع استاندارد پله، نوع دوم پله مستقیم پله دو طرفه است. این مدل پله ها یکی از رایج ترین پله ها است و در بیشتر ساختمان ها می توانید این مدل راه پله را مشاهده کنید. پس از یک ردیف پله، پاگردی برای استراحت افراد، تعبیه شده و سپس ردیف بعدی شروع می شود. این پله به خاطر دو قسمتی بودن طول زیادی را اشغال نمی کند و پاگرد وسط باعث استراحت شخص استفاده کننده می شود.

پله دو طرفه با پاگرد وسط و سه بازو

این مدل پله شامل دو ردیف پله به عرض کم و یک ردیف پله با عرض بیشتر می باشد و در مکان هایی که تردد در آن ها زیاد است به مانند دانشگاه و ادارات کاربرد دارد.

پله سه طرفه با دو پاگرد و سه بازو

این مدل پله ها در مکان های استفاده می شود که ارتفاع بین طبقات، بلند و فضای پله، کم است جالب است که بدانید از فضای بین آن ها، می توان برای طراحی آسانسور استفاده کرد.

پله چهار طرفه

این مدل پله درست به مانند پله های سه طرفه هستند تنها با این تفاوت که، این نوع پله ها دارای یک بازو اضافه هستند.این مدل پله ها زیباتر و راحت تر از پله های سه طرفه هستند.

پله مارپیچ

پله مارپیچ

در ادامه مقاله ارتفاع استاندارد پله، دسته دوم پله از نوع مارپیچ است. در این مدل پله ها زاویه پیچ بر اساس فضا تعیین می گردد. انواع پله های مارپیچ:

پله با پیچ کامل: این مدل راه پله برای فضا های کوچک استفاده می شود. پله ها و نرده آن ها با پیچ ملایم به سمت بالا هدایت شده اند. کف پله ها در این نوع پله به دور یک ستون که در مرکز پله قرار دارد پیچیده و بالا می رود.

پله با پیچ قائم: در این مدل پله ها دارای پاگرد هستند و برای استفاده درست از فضای پاگرد، دو یا سه پله قرار داده می شود و پیچ آن ها، به صورت قائم است.

پله با پیچ تزئینی:این سبک پله ها همانطور که از نامش پیداست دارای نما و زیبایی بسیاری هستند و برای ساختمان های لوکس و بزرگ استفاده می شود همچنین عرض این پله ها زیاد است.

نکات مورد توجه برای ارتفاع استاندارد پله

نکات مورد توجه برای ارتفاع استاندارد پله

  • در طراحی پله باید به ارتفاع استاندارد پله توجه داشته باشید و توجه کنید که به هیچ عنوان در هیچ بخش از ساختمان تک پله قرار ندهید
  • راه پله باید از استحکام و مقاومت بالایی برخوردار باشد و در هنگام بروز حادثه نظیر زلزله و آتش سوزی راه پله کاملا مناسب برای انتقال ساکنین طبقات به بیرون از ساختمان باشد.
  • پله های بیرونی به آبچکان نیاز دارند ولی برای پله های داخلی نیازی به استفاده از آبچکان برای پله ها نیست.
  • توجه به سرگیر بودن در پله های داخلی در حالی که این ارتفاع نباید کمتر از 2 متر و 5 سانتیمتر شود.
  • تعبیه هندریل برای پله ها .
  • حداکثر تعداد پله بین دو پاگر میبایست 9 عدد باشد و این عدد حداکثر 12 عدد است .
  • عمق پاگرد میبایست 110 سانتیمتر و یا هم اندازه عرض پله باشد

ارتفاع استاندارد پله های هر مکانی

  1. پله های پارک، خیابان ها، نمایشگاه ها، تفریحگاه ها و به طور کل در فضاهای آزاد و باز: 12،13،14 سانتی متر
  2. پله های خارجی ساختمان:15، 16 سانتی متر
  3. پله های داخلی ساختمان:17، 18 سانتی متر
  4. پله های زیر زمین:19 سانتی متر
  5. مکان های خاص:20 سانتی متر

کلام آخر

در این مقاله به ارتفاع استاندارد پله پرداختیم و  آن را بررسی کردیم. با خواندن این مقاله متوجه خواهید شد که برای طراحی راه پله باید به پارامتر های زیادی توجه شود. تکنومتال از مجریان ساخت سازه های فلزی در تهران و کرج می باشد که توانسته با استفاده از مواد اولیه با کیفیت بالا و در نظر گرفتن قیمت های استثنایی طرفداران خود را پیدا کند. برای اطلاع از شرایط فروش، نصب و آخرین قیمت با کلیک بر تکنومتال اقدام نمایید. هدف ما کسب رضایت 100 درصدی شما عزیزان می باشد.

 

نظری دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پروژه های شاخص