اسکلت فلزی بهتره یا بتنی

اسکلت فلزی

در این مقاله قصد داریم به بررسی  انواع اسکلت ساختمان و موضوع اسکلت فلزی بهتره یا بتنی بپردازیم. پس  در ادامه مطلب با ما همراه باشید. 

 اسکلت فلزی چیست؟

اسکلت فلزی تشکیل شده از فولاد، تیر و ستون است ستون‌های اسکلت ساختمان به دو صورت عمودی و افقی کنار هم قرار گرفته و در عصر جدید، سازه ساختمان‌های زیادی در سطح شهر را پوشش داده‌اند. در حال حاضر اساسی‌ترین و پر اهمیت‌ترین مصالح به کار رفته در صنایع ساخت و ساز اسکلت فلزی فولاد می‌باشد. این نکته حائز اهمیت است که یکی از اصلی‌ترین مزایایی که موجب شد فولاد در اسکلت فلزی به کار برده شود مقاومت بالا، جوش پذیری، شکل پذیری، خم پذیری، همگن بودن و ارتجاعیت محسوب می‌شود. استفاده از اسکلت فلزی در سازه‌ها و ساختمان‌ها موجب شده تا وزن خیلی کمتری داشته و در برابر هرگونه ضربه، فشار و عوامل بیرونی نظیر زلزله مقاومت و استحکام بیشتری نشان دهند. در نتیجه می‌توان گفت سازه‌های دارای اسکلت فلزی دارای تعادل نسبی بیشتری می‌باشند. تیم فنی تکنومتال سازنده و نصاب انواع اسکلت‌های فلزی جوشی، پیچ و مهره ای در مونتاژهای سبک و سنگین می‌باشد.

اسکلت فلزی

 

مزایای اسکلت فلزی

از جمله مزایای اسکلت فلزی به اختصار در لیست زیر ارائه شده است.

  •    کم شدن حجم فونداسیون
  •   سبکی قابل ملاحظه در وزن ساختمان
  •  افزایش چشم گیر سرعت پیشرفت پروژه
  •  قابلیت بازرسی و تست‌های کنترل کیفیت در کلیه مراحل انجام عملیات
  •  افزایش میزان سطح زیر بنا
  • قابلیت اصلاح و رفع عیب در هر مرحله بدون تخریب و از بین رفتن مصالح
  • قابلیت انجام عملیات در شرایط مطلوب کارخانه و در نتیجه سازه با دقت زیاد و در کیفیت بالا ساخته می‌شود.

مزیت اسکلت فلزی

اسکلت بتنی چیست؟

در ادامه مقاله اسکلت فلزی بهتره یا بتنی باید کمی در رابطه با سازه بتنی اطلاعات داشته باشیم. در ساخت این سازه از بتن یا به طور معمول بتن آرمه (سیمان، شن، ماسه و فولاد به صورت میلگرد ساده یا آجدار) استفاده زیادی شده است. برای ساخت اسکلت ساختمان در صورت استفاده از بتن آرمه در قسمت ستون‌ها و شاه تیر‌ها و پی، آن ساختمان یک سازه بتنی محسوب می‌شود. ساختمان اسکلت بتنی به طوری است که در آن اعضا باربر فشاری یا ستون‌ها از نوع بتن آرمه است که در محل قالب بندی و اجرا می‌گردند همچنین تمام تیرها اصلی هم از نوع بتنی است و دیوار برشی هم که برای مقابله با نیروهای جانبی مورد استفاده قرار می‌گیرد از نوع بتنی است.

اسکلت بتنی

 

مزایای سازه‌های بتنی
  • ترکیب اصلی بتن که شن و ماسه می‌باشد ارزان و قابل دسترسی است.
  • اسکلت بتنی که مطابق با اصول آیین نامه‌ای طراحی و اجرا شده‌اند، در مقابل شرایط محیطی سخت، مقاوم تر از سازه‌های ساخته شده با مصالح دیگر هستند.
  • به دلیل قابلیت شکل پذیری بالای بتن، امکان ساخت انواع سازه‌های بتنی نظیر پل، ستون و … به اشکال مختلف میسر است.
  • اسکلت بتنی در مقابل حرارت زیاد ناشی از آتش سوزی بسیار مقاوم هستند. تحقیقات نشان داده اند که در صورت ایجاد حرارتی معادل ۱۰۰۰ درجه سانتی گراد برای یک نمونه بتن آرمه، حداقل یک ساعت طول می‌کشد تا دمای فولاد داخل بتن، تا لایه بتنی با ضخامت 2.5 سانتی متر پوشیده شده، به ۵۰۰ درجه سانتی گراد برسد.


مزایای اسکلت بتنی

تفاوت سازه‌های ساختمان، اسکلت فلزی یا بتنی

اما  اسکلت فلزی بهتره یا بتنی ؟ می‌خواهیم راجب تفاوت‌های این دو نوع اطلاعات مختصری را ارائه دهیم. حین ساخت اسکلت یک ساختمان باید ملاک‌های بسیار زیادی را در نظر بگیریم و همه فاکتور‌ها را بررسی کنیم. در بالاتر اشاره کردیم که برای ساخت و ساز یک خانه از وسیله‌ها و ابزارهای بسیاری استفاده می‌شود، اما یکی از مهمترین ملاک و معیارها این است که از سازه‌های  اسکلتی مناسب استفاده کرد تا در طول ساخت و ساز دچار مشکل نشوید. طبق مواد اولیه سازه‌ها می‌توانند فلزی و یا بتنی باشند، انتخاب آن‌ها طبق شرایط آب و هوایی محیط بسیار مهم و حیاتی است. توجه کنید که حتما باید از سازه‌های پرقدرت استفاده کنید.

 با توضیح تفاوت‌ها و مقایسه اسکلت بتنی و فلزی، میزان بودجه مورد نیاز و درجه مقاومت می‌توان انتخاب درستی داشته باشیم. در مجموع اسکلت بتنی تشکیل شده از بتن و ستون‌های فولاد مانند کاشت میلگرد و اسکلت فلزی فولادی می‌باشد. احتساب وزن مقاطع فولادی مورد استفاده در اسکلت بتنی تقریبا ۳۵ درصد کمتر از مقاطع فولادی مورد نیاز در نوع فلزی می‌باشد، که مجموع برآورد هزینه مقدار بتن به علاوه دستمزد اجرا و میلگرد مصرفی در نوع بتنی این اختلاف هزینه را جبران خواهد کرد. حین کار ساختمان سازی انتخاب نوع اسکلت همواره یکی از دغدغه‌های افراد بوده است. به دیگر تفاوت‌های ارائه شده در لیست زیر توجه کنید.

تفاوت اسکلت بتنی و فلزی

 

  • سازه فلزی نسبت به بتن استحکام بیشتری دارند، زیرا در ترکیبات آن از فولاد استفاده می‌شود.
  • فضای اشغال شده یا بدون کارآمد در ساختمان‌های بتنی بیشتر ایجاد می‌شود، در واقع در سازه‌های بتنی فضای پرت  نسبت به سازه‌های فلزی بیشتر است.
  • سازه های فلزی نسبت به اسکلت بتنی وزن خیلی کمتری دارند و این ویژگی مزیت بسیار مهمی است.
  • زمان وقوع زلزله سازه‌ی بتنی ضعف بیشتری در برابر سازه ی فلزی دارد و تخریب می‌شود در واقع مقاومت سازه فلزی در برابر زلزله بیشتر از سازه بتنی است.
  • سازه های  فلزی شکل پذیری خیلی بیشتری از سازه‌های بتنی دارد. توجه داشته باشید مصالح بتنی ترد و شکننده هستند.
  • دوام فولاد نسبت به بتن در مدت زمان طولانی بسیار بهتر است.
  • زمان اجرای ساخت اسکلت فلزی سرعت کمتری نسبت به سازه بتنی دارد.
  • مقاومت سازه‌ای بتنی در برابر حرارت نسبت به سازه‌های فلزی بیشتر است.
  • اسکلت فلزی ارزش سقوط بالاتر و هزینه تخریب کمتری نسبت به سازه ی بتنی دارد به عبارتی ارزش سازه فلزی در زمان تخریب بیشتر از سازه بتنی است و هزینه تخریب آن کمتر می‌شود.
  • در مکان اجرای سازه ی بتنی باید آزمایشگاه‌های مکانیک خاک در دسترس باشد چرا که نیاز به آزمایشگاه مکانیک خاک در اجرای سازه بتنی وجود دارد.

ساخت انواع اسکلت ساختمان با تکنو متال

 ما در مقاله اسکلت فلزی بهتره یا بتنی، انواع مختلف اسکلت فلزی و مزایا و معایب آن‌ها را توضیح دادیم. همانطور که در این مقاله تاکید شد لازم است انتخاب نوع اسکلت ساختمان خود را با مشورت گروهی حرفه ‌ای و متخصص انجام داده و تمام کار ساخت را از صفر تا صد به آن‌ها بسپارید. یکی از تیم‌های اجرایی در زمینه انواع سازه‌های فلزی، گروه تکنو متال است که دارای بورد تخصصی برای اجرا و ساخت انواع اسکلت فلزی است. اگر به دنبال اطلاعات بیشتری در این زمینه هستید حتما با مشاورین متخصص ما تماس گرفته و مشاوره رایگان داشته باشید.

نظری دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پروژه های شاخص