راهنمای محاسبه اندازه راه پله مارپیچ و پله پیچ ساختمان

راه پله مارپیچ

راه پله مارپیچ یا همان پله پیچ یکی از مشهورترین انواع پله ساختمان به حساب می‌آید. این مدل از سازه که به دلیل شکل ظاهری خود شهرت پیدا کرده است، کاربردهای زیادی در محیط های مختلف دارد. همانطور که می‌دانید پله مارپیچ به پله ای اطلاق می شود که کف پله های آن به دور یک لوله می چرخد و افراد برای صعود از این راه پله بر روی محیط (شعاع بیرونی دایره) پله حرکت می کنند. این سازه ها در واقع مانند پله های معمولی راه ارتباطی است که دو طبقه و یا دو سطح را به هم وصل می کند. یکی از دلایل استفاده از راه پله گرد یا مارپیچ زیبایی خاص و شگفت انگیز آن در محیط اطراف و فضایی است که در آن قرار گرفته است. اما در واقع می‌توان کم جا بودن و اشغال نکردن فضای اضافی را دلیل اصلی به وجود آمده این سازه دانست. حال برای ساخت این مدل از پله نکاتی وجود دارد که باید قبل از هر چیز آنها را بدانید. به عنوان مثال نحوه محاسبه پله گرد به شما کمک می‌کند که طبق شرایط محیط و اندازه های خود، سازه مناسب را انتخاب کنید. 

تکنومتال با دو دهه سابقه خود در ساخت سازه های فلزی آماده ارائه پله گرد فلزی برای فضای مورد نظرتان در ابعاد مختلف است. در ادامه با ما همراه باشید تا با نکات کلیدی آشنا شوید.

راه پله مارپیچ

روند طراحی و ترسیم راه پله مارپیچ

طراحی راه پله مارپیچ ترکیبی از علم مهندسی، فیزیک و هنر است. یعنی در واقع ابتدا لازم است طبق ابعاد محیط و اندازه های مورد نیاز، از نظر مهندسی نوع پله را تایید کنیم. سپس با استفاده از علم فیزیک تناسب را میان اجزاء مختلف برقرار کنیم. در آخر نیز هنر و خلاقیت طراح باعث می‌شود که یک اِلمان جذاب و فوق العاده حرفه ای داشته باشیم. در راه پله مارپیچ،  کف پله ها حول لوله ای به قطر 10 الی 15 سانتی متر می چرخد البته دایره پلکان را با تقسیم کردن به اندازه های مساوی که برابر با هر کف پله است مشخص می کنیم و سپس از مرکز دایره به این نقطه مشخص شده وصل می کنیم. البته که این روش را می توانیم با استفاده از نرم افزار اتوکد با اجرای دستور Array انجام دهیم. حداقل تعداد پله تعبیه شده در هر گردش 360 درجه، نباید از 7 الی 8 پله کمتر باشد که این فرمول محاسبه پله گرد است.

طراحی راه پله گرد و محاسبه اندازه های آن به صورت نرمال 3 الی 5 روز زمان می‌برد. بسیاری از اوقات قبل از شروع هر کاری نیاز است که مهندس طراح، از محیط بازدید داشته باشد و اطلاعات مورد نیاز را به دست آورد. هرچقدر محاسبه اندازه ها دقیق تر باشد، سازه از نظر ایمنی و کارایی عملکرد بهتری خواهد داشت.

ابعاد کف پله

طبق استاندارد های جهانی باید حداقل عرض کف پله در راه پله مارپیچ حول لوله حدود 66 سانتی متر است .
این مقدار برای عبور یک نفر را امکان پذیر می کند. پا خور مفید در قسمت بیرونی باید حدود 38 سانتی متر باشد و پا خور قسمت داخلی نیز 19 سانتی متر باشد.
کف پله را در انواع پله گرد فلزی می‌توانید با استفاده از روکش های مختلف، تزئین کنید.

ارتفاع پلکان و هر کف پله

ارتفاع فاصله بین دو پله نباید بیشتر از 24 سانتی متر باشد همچنین حداقل ارتفاع سرگیری باید 198 سانتی متر باشد. این ارتفاع از سطح تمام شده اولین کف پله تا سطح نهایی آخرین کف پله بر روی سازه در نظر گرفته می شود. 

نرده راه پله

 ارتفاع نرده و محافظ نباید از حدود 68 سانتی متر کمتر و از 96 سانتی متر بیشتر باشد. این ارتفاع از روی دست انداز تا روی کف پله محاسبه می شود. نرده های راه پله باید فاصله بین میله های آن طوری باشد که جسم از آن عبور نکند یعنی باید حدودا 10 سانتی متر باشد. در انواع طرح های راه پله مارپیچ، نرده ها نقش بسیار پررنگی دارند. به عنوان مثال در مطلب راه پله فلزی و فرفوژه، برخی از مدل های جذاب را معرفی کرده ایم.

محاسبه اندازه پله گرد

فضا مورد نیاز راه پله مارپیچ

فضا و ابعاد اصلی ترین گزاره در مورد راه پله مارپیچ است. یکی از ویژگی های اصلی این سازه این است که می‌تواند در کمترین فضاها ساخته شود. این ویژگی برای خانه ها و محیط هایی که با مشکل کمبود جا مواجه هستند بسیار عالی است. 
وزن تقریبی این پله ها تقریبا 75 کیلو گرم برای پله ای با شعاع بیرونی 90 سانتی و لوله مرکزی 10 سانتی متر و ابعاد مورد نیاز برای اجرای این پله حداقل یک مربع 140 * 140 می باشد. البته که این ابعاد با توجه به اندازه های مختلف تا حدی قابل تغییر است.
نکته قابل توجه اینجاست که هر چقدر ابعاد و اندازه ها بزرگتر باشد، قیمت پله گرد نیز افزایش خواهد یافت. زیرا برای ساخت آن متریال بیشتری مورد نیاز است.

طریقه محاسبه ابعاد پله گرد فلزی

پله گرد فلزی یکی از محبوب ترین انواع پله گرد محسوب می‌شود.

برای محاسبه ابعاد پله‌ی گرد باید به نکات زیر توجه داشته باشید:

  • ابتدا مکان مورد نظر خود را انتخاب کنید.
  • سپس مکان شروع و خاتمه نصب پله گرد را مشخص کنید.
  • زاویه چرخش پله گرد خود را متناسب با قطر پله مشخص کنید. برای  محاسبه دقیق زاویه چرخش ، از ماشین حساب استفاده کنید تا  نتیجه و اندازه شما به صورت دقیق مشخص شود.
  • تعداد پله ها، قطر و طول آنها را به صورت دقیق محاسبه کنید. دقت داشته باشید که فضای محل یا منزل شما نیز در انتخاب تعداد پله و اندازه های آن تأثیر زیادی دارد.

ساخت پله گرد فلزی

قیمت راه پله مارپیچ به همراه مشاوره رایگان

در ساخت راه پله مارپیچ، عوامل مختلفی دخیل هستند. متریال، طراحی و اجرا از اصلی ترین بخش ها در قیمت پله گرد محسوب می‌شوند. به صورت کلی با توجه به نوسانات بازار و همچنین اختلاف اندازه ها و طرح ها نمی‌توان قیمت ثابت و مشخصی برای سازه‌ها بیان کرد. اما اگر به دنبال قیمت پله پیچ ارزان هستید، به این پیشنهاد دقت کنید.

به همین جهت یک پیشنهاد عالی و متفاوت برای شما آماده کرده ایم. مجموعه مهندسی تکنو متال در جهت جلب رضایت همراهان گرامی، فرایند مشاوره رایگان را فعال کرده است. به این صورت که شما می‌توانید با برقراری ارتباط با ما، به پاسخ کلیه سوالات خود برسید. مشاوران ما به شما کمک خواهند کرد که برای مکان خود بهترین سازه و پله را انتخاب کنید. شما همچنین می‌توانید راهنمای مناسبی برای محاسبه اندازه راه پله پیچ به دست آورید. تکنو متال در این مسیر قدم به دم همراه شما خواهد بود. 

برای دریافت مشاوره رایگان و سفارش انواع پله فلزی با ما تماس بگیرید :

تلفن : ۰۲۱۷۷۰۰۲۰۲۳

موبایل : ۰۹۱۲۸۶۷۰۱۰۹

طراحی راه پله مارپیچ

طراحی و ساخت انواع راه پله مارپیچ با قیمت مناسب در تکنو متال

اگر به دنبال ساخت راه پله مارپیچ با طراحی حرفه ای در مدل های به روز و جذاب هستید و در عین حال می‌خواهید هزینه مقرون به صرفه ای را پرداخت کنید، همراه شما خواهیم بود. شرکت تکنو متال با چند دهه تجربه و با تکیه بر دانش فنی خود می‌تواند بهترین گزینه برای شما باشد. در این مجموعه کلیه فعالیت ها به صورت حرفه ای و با جدیدترین متد روز انجام می‌شود.

  • تعهد
  • مهارت
  • زمان بندی دقیق
  • قیمت مناسب
  • تنوع در طرح ها و مدل ها
  • و ساخت در محل (سراسر کشور)

این ویژگی هایی است که تکنو متال در طول سالها فعالیت خود و با پشتوانه بر رضایت همراهان همیشگی خود به دست آورده است. با ما تماس بگیرید و ما را مقایسه کنید.

4 دیدگاه

نظری دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پروژه های شاخص