طراحی و ساخت پله اضطراری و فرار با قیمت مناسب

پله اضطراری و فرار

مانند فلزات، پلاستیک، چوب و غیرهپله اضطراری و فرار یا پله های اطفاء حریق، پله هایی هستند که در مواقع خطر و اضطراری برای خروج سریع افراد از ساختمان به کار می‌روند. این پله ها اغلب در بخش های خلوت و تنگه های ساختمان نصب می‌شوند. طراحی پله اضطراری علاوه بر خروج سریع در صورت وقوع حادثه، از دید دکوراسیون نیز جایگاه ویژه ای دارند.

پله های اضطراری باید بر اساس استانداردهای آتش نشانی و ساختمانی طراحی و نصب شوند. این پله ها باید مقاومت فیزیکی و شیمیایی بالا و قابلیت تحمل بار وزنی افراد را داشته باشند. همچنین طول پله ها و تعداد پله ها باید با توجه به ارتفاع ساختمان و تعداد افراد آن تعیین شود. همراه ما باشید در تکنو متال.

پله اضطراری و فرار
پله اضطراری و فرار

پله فرار چیست؟

این مدل پله در ساختمان های بالای 23 متر ارتفاع بسته به مدل ساختمان در داخل یا خارج آن نصب می شود. مهم ترین ویژگی پله ی فرار دسترسی آسان افراد به طبقات مختلف است. با توجه به افزایش جمعیت شهر ها و تبدیل شدن مدل خانه ها از ویلایی به آپارتمانی اهمیت این پلکان برای شرایط بحرانی افزایش یافته است.

پله اضطراری تنها راه خروج در زمان وقوع بحران برای افراد مخصوصا ساکنین طبقات بالای ساختمان ها می باشد. البته که در حال حاضر به دلیل کنترل ضعیف شهرداری، نبودن هماهنگی بین دستگاه های اجرایی، طراحی نادرست راه های خروج اضطراری، نبود فضای کافی، افزایش هزینه، بی توجهی به حفظ جان ساکنین، کاهش متراژ ساختمان ها و در نظر نگرفتن استاندارد های ایمنی لازم باعث اجرا نشدن طرح پله فرار در آپارتمان ها شده است.

پله فرار
پله فرار

 

برای سفارش انواع پله اضطراری ساختمان با ما تماس بگیرید :

تلفن : ۰۲۱۷۷۰۰۲۰۲۳

موبایل : ۰۹۱۲۸۶۷۰۱۰۹

استاندارد ارتفاع پله

عرض در نظر گرفته شده برای پله ها، پاگرد ها و تمامی دسترسی های خروج باید در تمام مسیر یکسان بوده و حداقل 90 سانتی متر در نظر گرفته شود. در رابطه با شیب رمپ نباید مقدار آن از 32 درجه بیشتر باشد. ارتفاع پله نباید از 18 سانتی متر بیشتر باشد و کف آن نیز نباید کمتر از 29 سانتی متر باشد. در ساختمان های کوچک ظرفیت پلکان فرار آن باید تا 10 نفر در هر طبقه و برای ساختمان های استاندارد تا 20 نفر در هر طبقه باشد.

منظور از ظرفیت پله فرار شرایطی است که برای پلکان مورد نظر برای خروج افراد در نظر می گیرند. برای مثال در ساختمان کوچک عرض پله 450 میلی متر، ارتفاع آن 300 میلی متر، عرض پاخور پله 150 میلی متر، جنس پله فلزی و دسترسی آن از طریق پنجره و درب امکان پذیر باشد. همچنین در ساختمان استاندارد عرض پله 560 میلی متر، ارتفاع پله 230 میلی متر، عرض پاخور پله 230 میلی متر، جنس پله فلزی و دسترسی آن از پنجره و درب مجاز باشد.

ضوابط ساخت پله فرار

1.محل قرار گیری پله اضطراری و فرار باید به گونه ای باشد که نیاز به عبور از آشپزخانه، اتاق ها، انبار، سرویس بهداشتی و… که درب دارند و ممکن است قفل شوند و یا به نحوی مسدود شوند نباشد. در واقع باید نقشه پله فرار فلزی به این گونه طراحی شود تا نیاز به عبور از این مکان ها نباشد.

2. حداقل فاصله در نظر گرفته شده از پنجره به پله فرار باید یک متر باشد.

3. درب پله فرار باید به سمت پله ها باز شود یعنی بیرون بازشو باشد. همچنین باید پله ها را در نزدیک ترین راه خروج بسازید.

4. ارتفاع پله فرار باید به گونه ای در نظر گرفته شود که از پشت بام تا کف را که دیگر فضای آزاد می باشد پوشش دهد. علاوه بر آن باید دسترسی کلیه واحد ها به آن به راحتی میسر باشد.

5. برای جنس به کار رفته در ساخت این سازه بهتر است از فولاد که استحکام و مقاومت بالایی در برابر ضربه، باد، بارش برف و باران، آفتاب و… را دارد استفاده کنیم.

6. طرح استفاده شده برای ساخت پله باید به صورت رفت و برگشت باشد یعنی به صورت پیچ و دوار نباشد مگر آنکه استثنایی برای آن در مقررات ملی ساختمان وجود داشته باشد.

7. پله اضطراری و فرار باید به صورت مسقف ساخته شود تا در برابر بارش برف و باران که باعث لغزندگی سطح پلکان می شود مصون باشد. علاوه بر این باید برای جلوگیری از ورود شعله و دود به مسیر های خروج به نحو مناسب و با توجه به کاربری ابعاد و ارتفاع ساختمان پیش بینی لازم صورت گیرد.

8. پاخور تمام پله ها باید از یک جنس غیر لغزنده باشد و برای جلوگیری از رعب و وحشت افراد باید زیر پلکان بسته باشد. کف پله ها باید با ورق آجدار با ضخامت 3 میلی متر پوشانده شود. همچنین برای پیشگیری از پرت شدن افراد از محیط پلکان به بیرون در زمان بحران باید دور تا دور این پله ها را با حفاظ و نرده حداقل به اندازه

80 سانتی متر بپوشانید.

9. در طراحی نقشه ساخت پله اضطراری و فرار باید به روشنایی اضطراری در مسیر پلکان نیز اهمیت داده شود.

10. باید در راه پله شماره هر طبقه مربوط و علائم خروج اضطراری بنا بر نظر کارشناسان نصب شود.

ضوابط پله اضراری
ضوابط پله اضراری

 

هزینه ساخت پله فرار

قیمت پله اضطراری و فرار بستگی به عوامل مختلفی دارد، از جمله:

1- مواد استفاده شده در ساخت پله: انواع مختلف پله های اضطراری با استفاده از مواد مختلفی مانند فلزات، پلاستیک، چوب و غیره ساخته می شوند. هر کدام از این مواد دارای قیمت متفاوتی هستند.

2- اندازه و ابعاد پله: پله های اضطراری با اندازه و ابعاد مختلف تولید می شوند. هر چه پله بزرگتر باشد، قیمت بیشتری دارد.

3- تعداد طبقات ساختمان: تعداد طبقات ساختمان نیز بر قیمت پله های اضطراری تأثیر می گذارد. در ساختمان هایی با تعداد طبقات بیشتر، پله های اضطراری بیشتری نیاز است که به تبع آن قیمت آنها بیشتر می شود.

4- برند و کیفیت پله: برندهای مختلف پله های اضطراری با کیفیت های متفاوتی تولید می کنند. پله های با کیفیت بالا قیمت بیشتری دارند.

با توجه به این عوامل، قیمت پله های اضطراری محاسبه می شود. برای دقیق تر بودن، بهتر است با شرکت هایی که پله های اضطراری را تولید می کنند تماس حاصل کنید تا قیمت دقیقی دریافت کنید. با ما تماس بگیرید تا از لیست آخرین قیمت ها مطلع شوید.

نکات ضروری ساخت پله اضطراری و فرار
نکات ضروری ساخت پله اضطراری و فرار

نکات مهم و ضروری برای ساخت پله اضطراری و فرار

طراحی و اجرای پله‌های اضطراری برای ایمنی و سلامتی افراد در مواقع بحرانی بسیار حائز اهمیت است. در زیر به برخی از نکات مهم درباره طراحی و اجرای پله‌های اضطراری اشاره کرده ایم:

  1. اندازه و تعداد پله‌ها: پله‌های اضطراری باید با ارتفاع و تعداد مناسبی طراحی شوند تا امکان خروج سریع و ایمن افراد را فراهم کنند. عرض پله‌ها نیز باید به اندازه کافی باشد تا افراد بتوانند به راحتی از آن عبور کنند.
  2. ماده سازنده: ماده سازنده پله‌های اضطراری باید مقاوم و با ضخامت کافی باشد تا در شرایط بحرانی پایداری داشته باشد.
  3. صفحه‌پله‌ها: صفحه‌پله‌ها باید با طرحی صاف و غیر لیز باشند تا خطر لغزش کاهش یابد. همچنین می‌توان از مواد ضد لغزش برای پوشش صفحات پله استفاده کرد.
  4. نورپردازی: نورپردازی در پله‌های اضطراری بسیار حائز اهمیت است تا افراد در شرایط نور کم همچون بروز حریق، به راحتی بتوانند از پله‌ها استفاده کنند. بهتر است از چراغ‌های فعال عمومی استفاده شود تا در صورت بروز قطع برق، باز هم پله‌ها نورانی باشند.
  5. نگهداری و بازرسی: پله‌های اضطراری باید به صورت دوره‌ای بازرسی و نگهداری شوند تا در شرایط بحرانی به خوبی عملکرد کنند.

با رعایت این نکات، پله‌های اضطراری بهترین شکل ممکن طراحی و اجرا خواهند شد و امکان خروج ایمن و سریع از محل در صورت بروز حوادث را فراهم خواهند کرد.

شرکت ساخت پله فرار
شرکت ساخت پله فرار

ساخت و نصب پله اضطراری و فرار با تکنو متال

تکنومتال به عنوان یکی از قدیمی ترین و حرفه ای ترین شرکت های سازه فلزی در تهران می‌تواند همراه شما باشد. از مزایای شرکت ما علاوه بر کیفیت بالا و قیمت مناسب ارسال و انجام خدمات و محصولات به سراسر ایران نیز می باشد. هم اکنون می‌توانید برای دریافت مشاوره رایگان و همچنین کسب اطلاع از تعرفه ها و قیمت های منصفانه با ما در تماس باشید.

همچنین بخوانید:

پله گرد فلزی

ابعاد پله فرار و استانداردهاب طراحی آن

نظری دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پروژه های شاخص