مقایسه پله فلزی و چوبی و بررسی مزایا و معایب آنها

مقایسه پله فلزی و چوبی

مقایسه پله فلزی و چوبی از مطالبی است که در این مقاله قصد داریم به آن بپردازیم. ممکن است در هنگام ساخت و ساز خانه و طراحی دکوراسیون داخلی منزل خود دچار این سردرگمی شوید که از میان پله فلزی و چوبی کدام یک را انتخاب کنید. در واقع بهتر است که با هر کدام از این پله ها و همینطور با مزایا و معایب آن ها آشنا شوید تا انتخاب برای شما راحت تر باشد. پس در ادامه این مقاله همراه ما باشید.

معرفی پله گرد چوبی

برای آشنایی با مقایسه پله فلزی و چوبی لازم است که با این نوع پله ها آشنا شوید. پله های چوبی از گذشته در دکوراسیون داخلی خانه ها استفاده می شد و ترکیب و رنگ چوب به فضای خانه یک گرمی و آرامش خاصی می بخشد. همچنین با استفاده از رنگ بندی های متفاوت می توانید کنتراست فضا را بالا ببرید. در کنار این که پله چوبی فضای گرمی در خانه به وجود می آورد دارای معایبی هم می باشد که در ادامه آن ها را معرفی می کنیم.

معرفی پله گرد چوبی

برای ساخت و اجرا انواع پله چوبی و فلزی با ما تماس بگیرید:

تلفن: 02177002023

موبایل: 09128670109

انواع چوب مورد استفاده در پله های چوبی

  • چوب روس
  • چوب ملچ
  • چوب گردو
  • چوب بلوط
  • چوب راش

انواع مدل پله چوبی

پله چوبی مستقیم

این مدل از پله چوبی بسیار رایج است و هزینه کمتری هم دارد و همینطور ساده تر هم می باشد از این مدل راه پله در مکان های مختلفی می توانید اجرا کنید. در صورتی که درب ورودی مقابل راه پله باشد یا محدودیت فضا داشته باشیم این نوع پله انتخاب بسیار مناسبی است. این پله ها طراحی ساده ای دارند و ویژگی خاصی ندارند. اما شما می توانید با تزئین و نورپردازی زیبا خلاقیت به خرج دهید. اگر می خواهید با ایده نوپردازی پله آشنا شوید، پیشنهاد می کنیم این مقاله را مطالعه کنید.

مدل منحنی

برای اجرا این مدل پله ها نیاز به فضا بیشتری در مقایسه با راه پله های مستقیم است. این نوع پله ها دارای دو مدل پله منحنی نصف که مناسب فضاهای کوچکتر است و چرخش آن ۱۸۰ درجه است  و پله منحنی یک چهارم که فضای بیشتری لازم دارد و چرخش آن ۹۰ درجه است.

پله های مارپیچ

این مدل از راه پله ها جز پله های لوکس است که برای فضا و خانه های بسیار بزرگ کاربرد دارد و اجرا آن هزینه بیشتری لازم است. پله های مارپیچ یا اسپیرال حتما باید در وسط فضا قرار بگیرد. توجه داشته باشید که اجرا این مدل راه پله در فضای کنج زیبایی و دکوراسیون محیط را خراب می کند.

پله های فلزی

در ادامه مقاله مقایسه پله فلزی و چوبی، در خانه های مدرن با طراحی و دکوراسیون داخلی مینیمال و امروزی به طور معمول از پله های فلزی استفاده می شود. البته گاهی اوقات ترکیب فلز و چوب هم در برخی از دکوراسیون های داخلی انجام می شود. به طوری که پله های فلزی دارای روکش چوب است و شما با دیدن آن تصور می کنید که سازه چوبی است. در برخی از دکوراسیون های داخلی هم پله های فلزی را بدون هیچ رنگ و پوششی مورد استفاده قرار می گیرد که به این مدل پله ها، پله اکسپوز می گویند.

پله های فلزی

مزیت پله های فلزی

برای مقایسه پله فلزی و چوبی لازم است که با مزایا و معایب هر دو نوع این پله آشنا شوید. پله های فلزی دارای طول عمر زیادی هستند و طولانی مدت می توانید از آن ها استفاده کنید. یکی از محبوب ترین فلز های که در تولید پله های فلزی بسیار استفاده می شود، جنس پله فلزی فولاد ضد زنگ و آلومینیوم است. پله های فلزی در طول سال ها مقاومت زیادی در برابر ضربه ها و فشار ها دارند. از آنجایی که پله فلزی چون این مدل پله ها دارای مقاومت بالایی است برای مناطق زلزله خیز بسیار عالی هستند. قابلیت ساخت طرح های متنوع با استفاده از فلز بسیار بالاست. بنابراین اگر شما به دنبال پله ای با طرح و مدل خاصی هستید، فلز باید یکی از گزینه های شما باشد.

مزیت پله های فلزی

مزایای پله چوبی

این مدل ها برای اجرا بسیار مقرون به صرفه هستند و از قیمت اقتصادی تری در مقایسه با پله های فلزی برخوردار می باشند. علاوه بر این، پله چوبی برای دکوراسیون داخلی خانه بسیار مناسب می باشد و باعث آرامش فضای خانه می شود. زیرا چوب و انواع رنگ های قهوه ای آن در دکوراسیون داخلی بسیار مورد توجه قرار می گیرد. همچنین پله های چوبی دارای صدای کمتری هستند.

مزایای پله چوبی

معایب پله فلزی

یکی از معایب پله های فلزی، هزینه بالا اجرا این مدل راه پله ها می باشد. ممکن است که شما بتوانید طرح های متنوعی را اجرا کنید اما به مراتب هزینه های شما را افزایش می دهد. از دیگر معایب این مدل پله ها این است که اگر از آهن یا برنز ساخته شود، ممکن است در گذر زمان دچار تغییر رنگ شود. البته ایناتفاق زمانی می افتد که شما هیچ پوششی برای پله خود انتخاب نکنید. برای حفظ ظاهر پله فلزی می توانید آن را با رنگ و یا هر نوع پوششی دیگر تکمیل کنید.

معایب پله چوبی

پله های چوبی در محیط های مرطوب و حرارت های بالا آسیب می بیند و با توجه به پله های فلزی از طول عمر کمتری برخوردار است. از دیگر معایب پله های چوبی این است که باید چوب را در برابر آفات مراقبت کنید. پله چوبی ممکن است ارزان تر باشد، اما نصب یک پلکان چوبی بیش از پله فلزی هزینه بر خواهد بود.

کلام آخر

در این مقاله به مقایسه پله فلزی و چوبی پرداختیم و مزایا و معایب آن را بررسی کردیم. با خواندن این مقاله شما راحتتر می توانید طبق شرایط و هزینه و امکانات خود راه پله مورد نظر خود را انتخاب کنید.تکنومتال از مجریان ساخت سازه های فلزی در تهران و کرج می باشد که توانسته با استفاده از مواد اولیه با کیفیت بالا و در نظر گرفتن قیمت های استثنایی طرفداران خود را پیدا کند. برای اطلاع از شرایط فروش، نصب و آخرین قیمت با کلیک بر تکنومتال اقدام نمایید. هدف ما کسب رضایت 100 درصدی شما عزیزان می باشد.

نظری دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پروژه های شاخص