پله زیر محور چیست؟

پله زیر محور

پله گرد ها در نمونه های بسیار متنوعی ساخته و پرداخته می شوند. یکی از این مدل ها پله زیر محور می باشد که در دسته پله های دکوراتیو و یا تزئینی نیز قرار می گیرد. اما مسئله اینجاست که این پله را با چه متریالی بسازیم بهتر است؟ ما در ادامه این مطلب قصد داریم در ابتدا شما را به طور کامل با این راه پله آشنا کنیم و سپس مقایسه کنیم که چه جنسی برای ساخت راه پله زیر محور مناسب است. در ادامه با ما همراه باشید.

پله زیر محور
پله زیر محور

پله گرد چیست؟

برای درک بهتر تعریف پله زیر محور نیاز است که در ابتدا با تعریف کلی راه پله گرد آشنا شوبم. در ابن مدل راه پله، پله ها به جای اینکه مانند پله های راه پله مستقیم فقط به صورت صاف در کنار هم قرار گیرند حول محور یک دایره می چرند. اصلا بر اساس وجود همین قوسی که در ساختار این پله است نام آن را راه پله گرد گذاشته اند. مدل های مختلف این مدل راه پله عبارتند از: راه پله دو محور باکسی، راه پله دو محور ورقی، راه پله حول لوله، راه پله محور مرکزی برش خورده و… می باشد. اما نمونه ای که می خواهیم به طور تخصصی در این مقاله به بررسی آن بپردازیم راه پله زیر محور است.

در مطلب معرفی پله گرد و انواع آن، بیشتر به این سازه مهم پرداخته ایم.

پله زیر محور چیست؟

این راه پله از انواع راه پله های مارپیچ است که در دسته پله های تزئینی نیز قرار می گیرد. از آنجایی که شکل ظاهری این راه پله به صورت گرد و مارپیچ است مناسب برای فضا های کوچک با متراژ پایین می باشد. البته که محدودیتی در کاربرد آن برای محیط های مختلف نیست و در تمامی مکان هایی مانند منزل مسکونی، ویلا ها، پاساژ ها، تالار های مجلسی، مفازه ها و… قابل نصب می باشد. بدنه اصلی این راه پله در زیر کف پله ها قرار می گیرد و به طور معمولی این بدنه به صورت یک باکس فولادی کنگره دار تولید می گردد. بعضا آن را زیر مجموعه پله های کنسولی نیز می دانند.

البته که در ساخت راه پله زیر محور گاها این بدنه اصلی را به صورت متقارن به کار نمی برند بلکه به صورت نامتقارن قرار می گیرد یعنی یک سر پله به صورت معلق و سر دیگر با حمایت بیشتری ساخته می گردد. راه پله زیر محور در مدل های کلاسیک جایی ندارد بلکه راه پله شیک و مدرن می باشد.

پله زیر محور چیست؟ این سازه یک نوع پله است که با شیب دادن محور های عمودی خود، به شکلی منحنی و جذاب تبدیل می‌شود. این نوع پله‌ها به دلیل طرح جذاب و ظاهری شگفت انگیز خود، بیشتر در فضاهای عمومی مانند پارک ها، تالارها و معابر پیاده رو استفاده می‌شوند. طراحی آن ها بسیار چالش برانگیز است و نیاز به مهارت و تخصص طراحی داشته و باید با توجه به نیاز و قابلیت کاربردی آن ها، طراحی شوند.

آشنایی با پله گرد زیر محور
آشنایی با پله گرد زیر محور

انواع مدل ها و طرح ها

انواع پله زیر محور پله زیر محور به سه نوع پله گرد، پله پیچ زیر محور و پله خمیده زیرمحور تقسیم می‌شود.

  • پله گرد: این نوع پله زیر محور، به شکل دایره در می آید و از دو نوع مستقیم و منحنی تشکیل می‌شود. این پله ها بیشتر در محیط های داخلی ساختمان ها کاربرد دارند.
  • پله پیچ زیر محور: این نوع پله زیر محور، شباهت زیادی به پله گرد دارد با این تفاوت که به شکل پیچ خمیده است. این نوع پله ها بیشتر در فضاهای عمومی و پارک ها کاربرد دارند.
  • پله خمیده زیر محور: این نوع پله زیر محور، شبیه به پله گرد است با این تفاوت که شیب آن بیشتر است و به شکلی منحنی خمیده تر است. این نوع پله را بیشتر در فضاهای عمومی و معابر پیاده رو می‌توان دید.

ابعاد راه پله زیر محور باید چقدر باشد؟

شعاع داخلی این راه پله نباید از 85 سانتی متر کمتر باشد و وزن تقریبی برای هر متر با توجه به ابعاد شعاع پله خارجی 250 سانتی متر و عرض پله 100 سانتی متر 115کیلوگرم می باشد. با توجه به ارقام گفته شده این راه پله متناسب برای تمامی متراژ ها و فضا ها می باشد و همین دلیل است که راه پله زیر محور را خاص کرده است.

برای سفارش پله زیر محور و دریافت مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید:

تلفن: 02177002023

موبایل: 09128670109

مزایای پله زیر محور چیست؟

سازه زیر محور یا همان پله‌های اسکلتی، در مقایسه با پله‌های روی محور دارای مزایایی هستند که عبارتند از:

۱- ظاهری زیبا و منحصر به فرد: پله‌های زیر محور، با طراحی خاص خود که شامل قوس‌های نیم‌دایره‌ای است، ظاهری فوق العاده زیبا دارند که می‌تواند به زیبایی فضا کمک کند.

۲- کاهش نیروی برشی: با توجه به ساختار پله‌های زیر محور، قدرت برشی آن‌ها کاهش می‌یابد و در نتیجه مقاومت بیشتری در برابر بارهای عمودی خواهند داشت.

۳- کاهش وزن سازه: با توجه به ساختار پله‌های زیر محور، وزن سازه کاهش می‌یابد و این باعث صرفه جویی در مصرف مواد و هزینه ساخت می‌شود.

۴- راحتی در نصب: پله‌های زیر محور، به دلیل ساختار ساده خود و عدم نیاز به پشتیبانی از دو جانب، راحتی در نصب را فراهم می‌کنند.

۵- قابل تعویض: در صورت نیاز به تعویض یا تعمیر پله‌ها، با توجه به ساختار آن‌ها، این کار به راحتی انجام می‌شود و هزینه کمتری نسبت به پله‌های روی محور به همراه دارد.

مزایای زیر محور
مزایای زیر محور

این راه پله برای چه فضا هایی مناسب است؟

همانطور که گفته شد برای تمامی محیط های داخلی و خارجی مانند اداری، مسکونی و ویلایی عالی هستند و ولی نکته قابل توجه در ساخت راه پله زیر محور و یا کلیه مدل های راه پله گرد تامین امنیت و ایمنی این سازه است. در راه پله های بزرگ خوب برای رفت و آمد مشکل چندانی نداریم. در مقابل اگر قصد داریم ابعاد حداقل این سازه را در نظر بگیریم باید برای راحتی بالا و پایین کردن از آن تدابیر کافی مانند استفاده از انواع نرده را در نظر بگیریم.

قیمت ساخت پله زیر محور

هزینه ساخت پله یا مدل زیر محور بستگی به چندین عامل دارد که شامل موارد زیر می‌شود:

1. ابعاد پله: ابعاد پله تاثیر زیادی بر هزینه آن دارد. پله‌های بزرگتر و با استفاده از مواد گران‌تر، هزینه بیشتری دارند.

2. جنس مصالح: نوع مصالح استفاده شده در ساخت پله، تاثیر زیادی در هزینه آن خواهد داشت. برای مثال، استفاده از سنگ یا چوب گران‌تر از مواد دیگر، هزینه پله را افزایش می‌دهد.

3. نوع پایه‌ها: نوع پایه‌های استفاده شده برای نگهداری از پله، همچنین تاثیری در هزینه آن خواهد داشت. تعداد پایه‌ها و نوع آن‌ها بستگی به طول و عرض پله دارد.

4. نوع درپوش: نوع درپوش استفاده شده برای پوشاندن پله، هزینه آن را تحت تاثیر قرار خواهد داد. درپوش‌های گران‌تر از برخی مواد دیگر هستند.

5. نیروی کار: همچنین، هزینه ساخت پله زیر محور بستگی به نیروی کار مورد نیاز برای اجرای پروژه دارد. هزینه نیروی کار در مناطق مختلف متفاوت است و همچنین تعداد نیروهای لازم برای ساخت پله با توجه به اندازه آن متفاوت است.

بنابراین، هزینه ساخت پله زیر محور بستگی به این عوامل دارد که به طور کلی، شامل ابعاد پله، جنس مصالح، نوع پایه‌ها، نوع درپوش و نیروی کار مورد نیاز برای ساخت پله است.

پله زیر محور گرد
پله زیر محور گرد

از چه متریالی برای ساخت استفاده کنیم؟

بهره گیری از متریال های خوب و با کیفیت عمر مفید سازه را بالا می برد. از آنجایی که راه پله پل ارتباطی بین طبقات محسوب می گردد پس باید در جنسی که برای ساخت آن به کار می گیریم دقت نمایم. راه پله های گرد را با جنس های مختلفی مانند چوب، بتن، سنگ، شیشه و انواع فلزات مانند آهن، آلومینیوم و استیل می سازند. همانطور که همه ما می دانیم فلزات بسیار مقاوم در برابر ضربه و با یک رنگ خیلی بادوام در برابر رطوبت و زنگ زدگی هستند. پیشنهاد ما برای ساخت و اجرا راه پله ای با عمر بالا استفاده از متریال فلز می باشد. درباره پله گرد فلزی بیشتر بخوانید.

شرکت ساخت پله
شرکت ساخت پله

طراحی و اجرا انواع پله گرد با تکنو متال

ساخت پله گرد مدل زیر محور یا انواع دیگر پله گرد نیاز به دقت و تصمیم گیری های مهم دارد. تکنومتال از مجریان ساخت سازه های فلزی در تهران و کرج می باشد که همواره توانسته با بهره گیری از جدیدترین ایده های طراحی و بهترین مواد اولیه رضایت مشتریان خود را جلب نماید. ما به شما کمک می‌کنیم بهترین ایده ها را به کار بگیرید و سازه ای با ایمنی و زیبایی بالا بسازید. برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره رایگان با ما در ارتباط باشید.

نظری دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پروژه های شاخص