انواع اسکلت فلزی ساختمان

اسکلت فلزی ساختمان

اسکلت‌های فلزی معمولاً شامل ستون‌های عمودی و افقی هستند که به‌ وسیله میخ، پیچ و مهره و یا جوش به هم متصل می‌‌شوند. این ستون‌ها در  واقع اسکلت و ساختار اصلی ساختمان را شکل داده و قدرت آن را بالا می‌‌برند. همینطور بر اساس نوع کارکرد به انواع فلزی پیچ و مهره‌ ای، فلزی جوشی دسته بندی می‌شود. که بر طبق نوع کاربرد ساختمان، متراژ، شرایط آب و هوا، میزان بودجه و ارتفاع بعد از مشورت با مهندسین حرفه‌ای یکی از این‌ انواع را انتخاب کرده و شروع به ساخت می‌کنیم. در این مقاله قصد داریم انواع اسكلت فلزی ساختمان را معرفی و بررسی کنیم. با ما همراه باشید.

اسکلت فلزی ساختمان

مزایا

  • اسکلت فلزی در مقایسه با انواع دیگر سبک‌تر بوده و در نتیجه وزن کلی ساختمان کاهش پیدا می‌کند.
  • قطعات فلزی مقاومت خیلی بالاتری نسبت به مصالح بتنی و …دارند و به همین دلیل این نوع در ساختمان‌هایی با ارتفاع زیاد و زمین سست، کاربرد زیادی دارد.
  • در ساختمان‌های طویل استفاده از اسکلت فلزی خیلی مناسب تر از انواع دیگر است.
  • این مدل به دلیل استفاده از فولاد، دوام و ماندگاری بالایی دارد و در طولانی مدت بهره برداری زیادی خواهند داشت.
  • سازه‌ها و ساختمان‌ها دارای این نوع اسکلت، در برابر انفجار و آتش سوزی مقاوم‌تر هستند.
  • در این نوع اگر به دلیل اشتباه در انجام کار و محاسبات اسکلت فلزی از مقاومت مناسب برخوردار نشد. می‌توان به راحتی آن را تقویت کرد و یا بخش جدیدی اضافه کرد.
  • ساخت اسکلت فلزی در مقایسه با قطعات بتنی سرعت بیشتری داشته و زمان کمتری صرف آن می‌شود.

 

مزایای اسکلت بندی فلزی

 

انواع اسکلت فلزی ساختمان و کاربرد آن

  • اسکلت فلزی پیچ و مهره‌ ای و کاربرد آن

در این نوع اسکلت فلزی ساختمان تمام ستون‌‌ها و تیرهای فولادی از قبل در کارخانه و یا کارگاه تولید شده و بعد توسط کامیون و یا تریلی به محل ساخت‌ و ساز فرستاده می‌‌شوند. در آنجا ستون‌‌ها به صورت عمودی و افقی به‌ وسیله پیچ و مهره به هم متصل می‌‌شوند و در نهایت اسکلت اولیه ساختمان را شکل می‌‌دهند. ساخت سازه با پیچ و مهره بهترین نوع است. اندازه و سایز ساختارهای فلزی به‌ اندازه ماشین حمل و نقل بستگی دارند. اندازه طول یک کامیون تقریبا ۶ متر و طول یک تریلی بلند هم تقریبا ۱۲ متر است. سرعت ساخت این نوع سازه با پیچ و مهره‌ نسبت به بقیه انواع بیشتر است. دلیل این سرعت ساده بودن کار و آوردن تیرها و ستون‌های فولادی به محل ساخت و پیچ و مهره کردن آن است. این نوع سازه به دلیل استفاده از ابزار درست و صحیح و شرایط کاری مناسب بیشتر مورد قبول است.

اسکلت فلزی ساختمان با روش اتصال پیچ و مهره‌ کاربردهای زیادی دارد. این سازه فلزی از پیش‌ ساخته، برای ساختمان‌‌های بزرگ که آسمان‌ خراش نام دارند و از متراژ بالایی برخوردار هستند مورد استفاده قرار می‌‌گیرد. برای ساخت این سازه‌ها به سرعت عمل بالا و دقت زیادی لازم است که نوع نامبرده، این نیاز‌ها را برآورده می‌‌کند. ساختمان‌‌های بزرگ مانند مثال بالا، باید توان تحمل بار سنگین را داشته و به‌ اندازه کافی مقاوم باشد تا بتواند در شرایط مختلف آب و هوایی سالم بماند. احتمال پیشامد کوچک‌ ترین معضل در ساخت و یا عدم استحکام به اندازه ساختمان و نداشتن دقت کافی در اتصال تیر و ستون‌‌ها، احتمال ریزش ساختمان در هر شرایطی را به وجود می‌آورد، که این امر یک فاجعه است. بنابر دلایل ذکر شده استفاده از  پیچ و اتصال مهره‌ ای قابل‌ قبول‌ تر از نوع جوشی بوده زیرا ایمنی را چندین برابر بالا می‌‌برد. اسکلت فلزی پیچ و مهره‌ای نیز برای سازه‌های دارای نقشه پیچیده‌تر مناسب تر است، زیرا در این ساختمان‌‌ها قطعات باید با دقت و به‌ اندازه برش بخورند و این کار در کارخانه بهتر قابل انجام است.

کاربرد اسکلت پیچ و مهره ای  

  • اسکلت فلزی جوشی و کاربرد آن

در ساخت اسکلت فلزی ساختمان به روش اتصال جوشی همه مراحل کار در محل ساخت‌ و ساز انجام می‌‌پذیرد. تیر آهن و ستون‌ها در محل ساخت‌ و ساز ساختمان برش خورده و در نهایت به صورت عمودی و افقی به هم جوش زده می‌‌شوند. برای ساخت اسکلت فلزی جوشی بهتر است جوشکارهای متخصص و کار آزموده استخدام شوند. زیرا اگر تیرها و ستون‌‌ها به‌ درستی جوش نخورند، تحت تأثیر شرایط آب‌ و هوا مثل رطوبت زیاد و یا حرارت بالا از هم باز شده و حتی ممکن است باعث خرابی کل ساختمان هم بشوند.

اسکلت با اتصال جوشی برای ساختمان‌‌های کوچک‌ تر که متراژ کمتری هم دارند مناسب تر است. در ساخت سازه‌هایی که نقشه ساده‌ تری دارند این نوع اتصال سریع‌ تر و مقرون به‌ صرفه‌ تر خواهد بود.

کاربرد اسکلت جوشی

مقایسه  اسکلت فلزی پیچ و مهره‌ ای و جوشی

اسکلت فلزی ساختمان با روش اتصال پیچ و مهره  و یا جوشی مزایا و معایبی هم دارد که در زیر شرح داده شده است. البته بهترین نوع اسکلت فلزی به این مفهوم نیست که هیچ عیبی ندارد بلکه باید مزایای آن بیشتر از معایب باشد.

  • در نوع اتصال پیچ و مهره‌ای قطعات اسکلت در کارخانه تهیه شده و به همین دلیل در محل ساخت‌ و ساز ازدحام و شلوغی صورت نمی‌‌گیرد، حتی اگر ازدحام و سد معبری صورت بگیرد خیلی سریع تمام می‌‌شود. اما در اتصال جوشی به دلیل انجام کار در محل ساخت ساختمان ممکن است شلوغی زیاد و سر و صدا تمرکز جوشکار را کم کند.
  • از دیگر مزایای ساخت این اسکلت با روش پیچ و مهره‌ ای این است که چون قطعات در محل سرپوشیده ساخته می‌‌شوند، بنابراین شرایط بد آب و هوایی مانند باد و باران تأثیری روی روند کار نداشته و موجب تعطیلی کارنمی‌شود. که این مزیت در اتصال جوشی وجود ندارد.
  • یکی از مهم‌ ترین معایب سازه فلزی پیچ و مهره‌ ای این است که اگر قطعات به‌ درستی تهیه نشده باشند، در محل ساخت ساختمان اتصال آن‌ها با مشکل مواجه می‌‌شود و بازگشت و از نو ساختن قطعات زمان و هزینه زیادی را تلف خواهد کرد. اما در اتصال جوشی این مشکل وجود ندارد و این یک حسن برای این نوع است.

مقایسه انواع اسکلت

ساخت اسکلت فلزی ساختمان با تکنو متال

ما در این مقاله تمام نکات  در رابطه با اسکلت فلزی ساختمان و مزایا و معایب انواع آن را توضیح دادیم. همانطور که در این مقاله تاکید شد لازم است که ساخت اسکلت ساختمان خود را به گروهی حرفه ‌ای و متخصص بسپارید. یکی از تیم‌های اجرایی در زمینه انواع سازه‌های فلزی، گروه تکنو متال است که دارای بورد تخصصی برای اجرا و ساخت انواع اسکلت فلزی است. اگر به دنبال اطلاعاتی در این زمینه هستید توصیه می‌کنم که این مطلب را مطالعه کنید و با ما تماس بگیرید .

نظری دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پروژه های شاخص