انواع پله ساختمان | طرح، مدل، متریال و کاربرد |

انواع پله

انواع پله ساختمان را بشناسید و بهترین مدل را برای محیط خود انتخاب کنید. با ورود به دنیای پله ها و شناخت ویژگی های آنها می‌توانید در مسیر ساخت و اجرای مدل های مختلف پله، بهترین نتیجه را به دست آورید. در انتخاب این سازه ها توجه به شرایط محیطی، ابعاد و اندازه ها، نوع کاربری و طرح مورد نظر، تاثیر مستقیم دارند. در ادامه یک آشنایی کلی و مناسب را در اختیار شما قرار داده ایم. مجموعه مهندسی تکنو متال می‌تواند به صورت تخصصی در اجرای این سازه ها به شما کمک کند. 

 

انواع پله

اهمیت ساخت پله مناسب

اطلاع داشتن از انواع پله و کاربرد هر یک، تنها برای سازنده ها و بنا ها فایده ندارد. یک کارفرما و یا کسی که قصد دارد ساختمان و خانه خودش را بسازد باید اطلاعات کافی در این زمینه داشته باشد. اما چرا؟ پله مسیرهای اتصال دو واحد و یا دو سطح هستند. غالبا پله ها برای اتصال طبقه های بالایی و پایین استفاده می‌شود.

انتخاب نوع مناسب پله برای هر کاربردی بسیار مهم است. شما باید بدانید کدام پله برای تحمل وزن، نوع عبور مرور و نمای ساختمان مناسب است. بسیاری از اوقات دیده شده که با ساخت پله های نامناسب، جان افراد به خطر افتاده است. در ساخت پله مسئله فقط زیبایی یا اشغال فضا نیست. پارامترهای ایمنی و مهندسی مهمی باید در این زمینه رعایت شود. به شما خواهیم گفت کدام پله برای چه کاری مناسب است.

انواع پله ساختمانی بر اساس نوع کاربری

انواع پله در دسته بندی های مختلفی قرار می‌گیرند. یکی از این تقسیمات مربوط به نوع کاربری آن است. هر ساختمان و هر مکانی پله مربوط به خودش را دارد. درست است که کار اصلی پله ها وصل کردن دو سطح به یکدیگر است، اما در همین حال می‌توانند برای مقاصد مختلفی مورد استفاده قرار بگیرند. بیایید با چند مورد از این پله ها بر اساس کاربردشان آشنا شویم.

  • پله مسکونی ساختمانی

شایع ترین و پراستفاده ترین نوع پله در سازه های شهری، پله مسکونی است. پله هایی که در ساختمان ها و یا ورودی خانه ها ساخته می‌شوند. وظیفه این پله ها اتصال دو واحد و دو طبقه به یکدیگر است. جنس این پله ها غالبا بتنی هستند زیرا باید بتوانند وزن معمولی را تحمل کنند و آسیب نبینند. عمر این پله ها باید طولانی و مقاومتشان بالا باشد.

  • پله فرار

در برخی از ساختمان های بزرگ در قسمت پشت ساختمان پله هایی سراسری و به صورت زیگزاگی مشاهده می‌کنید. این پله ها مختص به ساختمان های مسکونی یا اداری نیستند بلکه هر ساختمان بزرگی به یکی از این پله های فرار نیاز دارد. کار پله فرار، ایجاد دسترسی سریع و آسان برای خروج از ساختمان در هنگام آتش سوزی، زلزله و اتفاقات مختلف است. جنس این پله های غالبا فلزی است تا وزن کمتری داشته باشند.

پله فرار

  • پله هتل

یکی دیگر از انواع پله بر اساس نوع کاربرد، پله های هتل هستند. شاید بپرسید این پله ها چه تفاوتی با پله های ساختمانی دارند. پله های هتل غالبا باید دارای نمایی تجملی باشند. این پله ها پاگردهای بزرگ دارند. مدل های شیک و خاص آنها جلوه‌ی متفاوتی را به هتل می‌بخشد.

  • پله بیمارستان

بیمارستان یکی از حساس ترین و مهمترین ساختمان ها در هر شهر و منطقه ای است. در بیمارستان همه چیز باید اصولی و مناسب شرایط ساخته شود تا دردسری در خدمات رسانی به بیماران ایجاد نشود. به عنوان مثال ایجاد پله های تجملی و یا پله های تنگ و فلزی، ایده مناسبی برای این مکان نیست. پله بیمارستانی باید امکان عبور تخت، برانکارد و بیمار را فراهم کند. امکان چرخیدن در پاگرد آن وجود داشته باشد. پهنای آن به اندازه ای باشد که از ازدحام جلوگیری کند. حداکثر ارتفاع پله ها باید 15 سانت باشد. بعد از هر 8 پله یک پاگرد در نظر گرفته شود.

موارد دیگر پله بر اساس نوع کاربرد:

  • پله های اداری
  • پله های مراکز تفریحی و سالن های اجتماعات
  • پله های شهری
  • پله های کارخانه ای
  • پله های آموزشی
  • پله های تجاری

انواع پله ساختمانی بر اساس نوع طراحی

یک دسته بندی دیگر در دنیای پله ها، بر اساس نوع طراحی است. انواع پله دارای طراحی ها و مدل های ساخت گوناگونی هستند. این طراحی ها با توجه به نوع استفاده و شرایط محل ساخت مختلف است. به صورت کلی می‌توان پله ها را در این زمینه به دو دسته‌ی طراحی داخلی و طراحی خارجی تقسیم کرد. در ادامه با برخی از مدل های مختلف ساخت و طراحی پله آشنا خواهیم شد.

  • پله مستقیم

در طراحی پله ها، پله مستقیم ساده ترین نوع است که استفاده های زیادی هم دارد. همانطور که از نام این مدل مشخص است، این پله ها کاملا مستقیم هستند و هیچگونه چرخش و پیچش سر راه آنها قرار ندارد. مهندسی ساخت این مدل به این صورت است که فضای زیادی را نسبت به مدل های دیگر اشغال می‌کند. به همیت جهت در دکوراسیون های خارجی کاربرد بیشتری دارد. از پله مستقیم به عنوان راه پله های ورودی خانه نیز استفاده می‌شود.

  • پله پیچ

از پراستفاده ترین انواع پله در طراحی های داخلی ساختمانی پله پیچ است. این پله در مقابل پله مستقیم قرار دارد. همانطور که از نامش پیداست، در این پله ها پیچ وجود دارد. از مزای پله پیچ می‌توان به زیبایی فوق العاده، اشغال فضای کم و ایجاد دسترسی آسان به طبقه های بالا اشاره کرد. پله پیچ در طراحی داخلی برای خانه های دوبلکس ساخته می‌شود. به همین جهت به آنها پله دوبلکس هم گفته می‌شود. در رستوران ها، کافه ها و فروشگاه هایی که فضای کمی وجود دارد نیز پله پیچ بهترین انتخاب است. البته این مدل در دل خود دارای مدل ها و طراحی های مختلفی است.

 به عنوان نمونه:

  • پله با پیچ کامل
  • پله پیچ تزئینی
  • پله با پیچ قائم

انواع پله پیچ

  • پله گرد

پله گرد را  می‌توان برادر بزرگ پله پیچ دانست. در پله پیچ هدف بیشتر اتصال دو طبقه با فاصله کوتاه و پله های کم است. وزن متحمل در پله پیچ زیاد نیست و برای استفاده های معمول کاربرد دارد. در مقابل پله گرد کارهای سخت تر را بر عهده دارد. پله گرد نوعی از پله های دارای پیچ و چرخش هستند که در نمای داخلی و خارجی ساختمان ها استفاده می‌شوند. غالبا جنس پله گرد از بتن است و برای تحمل وزن های سنگین و بالا ساخته می‌شود. در ساختمان های بزرگ و مجلل این مدل از پله بسیار کاربرد دارد.

  • پله مدرن

با نسل جدیدی از انواع پله ساختمانی آشنا می‌شویم. در طراحی دکوراسیون داخلی، زیبایی حرف اول را می‌زند. در خانه های دوبلکس که قرار است در آنها پله ایجاد شود، نوع مدل پله بسیار مهم است. زیرا به محض ورود هر کسی به داخل خانه اولین چیزی که می‌بیند پله ها هستند. دیگر دوران پله های بزرگ سلطنتی که فضای زیادی را اشغال می‌کردند گذشته است. حالا با استفاده از طرح ها و مدل های جدید می‌تواند راه پله مدرن خود را داشته باشید.

 راه پله هایی بدون محل اتصال به زمین، یا از جنس شیشه و… برخی از طرح های مدرن هستند. اگر می‌خواهمی مدرنترین و زیباترین راه پله را داشته باشید باید ساخت آن را به دست افرادی بسپارید که از پس آن بر می‌آیند. ایده و خلاقیت در این مدل بسیار مهم است.

پله مدرن

انواع پله ساختمانی بر اساس جنس ساخت

به غیر از مدل، طرح و کاربرد انواع پله مسئله بعدی که بسیار مورد اهمیت قرار دارد، جنس پله است. باید توجه کنید جنس پله را بر اساس نوع پله ای که قرار است بسازید تعیین کنید. مثلا نمی‌توانید از چوب برای پله بیمارستانی استفاده کنید. در ساخت و ساز پله قوانین خاصی وجود دارد که رعایت کردن آنها بسیار مهم است. اما به صورت کلی، جنس های مختلفی برای پله ها استفاده می‌شوند. با برخی از آنها آشنا می‌شویم.

  • پله بتنی

بتن یکی از قوی ترین و پر استفاده ترین جنس در ساخت است. تقریبا در هر مدلی می‌توانید از بتن استفاده کنید. هدف استفاده از این محصول، ساخت یک راه پله قوی، محکم، مادام العمر و بزرگ است که قابلیت تحمل وزن زیادی را داشته باشد. در دکوراسیون ها و پله های خارجی، بتن بیشترین استفاده دارد. اما به هر حال این جنس، قابلیت پرداخت کمتری دارد. فضای بیشتری اشغال می‌کند و هزینه‌ی بالایی هم دارد. برای مصارف خارجی و راه پله های ساختمانی بهترین گزینه است، اما برای پله های داخلی و تزئینی، اولویت نباشد بهتر است.

  • پله چوبی

چوب همیشه یک انتخاب زیبا و جذاب بوده است. در سالهای اخیر استفاده از چوب در طراحی انواع پله بسیار گسترش یافته است. در علم دیزاین و طراحی داخلی خانه، چوب عاملی برای ایجاد گرما و صمیمیت در فضا است، مخصوصا اگر پله های چوبی در خانه مشاهده شوند. برای مدل های پله پیچ و تزئینی به راحتی می‌توانید از چوب استفاده کنید. البته توجه داشته باشید، اگر به دنبال ساخت پله چوبی هستید، باید بدانید نگهداری از آن کمی مشکل است. برای جلوگیری از پوسیدگی، باد کردن و نفوذ حشرات باید دائما به آن رسیدگی کنید. از طرفی توقع تحمل وزن بالا را هم از این محصول نداشته باشد.

پله چوبی

  • پله شیشه ای

ظرافت و خاص بودن را با پله شیشه ای تجربه کنید. شیشه یکی از جنس های مورد استفاده در ساخت انواع پله ساختمان داخل خانه و ساختمان است. شیشه های محکم و ضد ضربه که به راحتی تحمل وزن چند نفر آدم را دارند. این جنس برای مکان هایی که فضای کمی دارند بسیار مناسب است. اگر ساخت و تولید آن اصولی و مهندسی شده باشد، خطری شما را تهدید نخواهد کرد. استفاده از شیشه در پله مدرن بسیار جذاب خواهد شد.

  • پله فلزی

در آخر به فلز می‌رسیم. جنسی که در هر جایی به کار می‌آید. هرچند نمای فلز مانند شیشه و چوب جذاب نیست، اما ماندگاری و طول عمر بسیار بالایی دارد. به همین جهت در پله های فرار و برخی از پله های شهری از فلز استفاده می‌کنند. هزینه ساخت این مدل از پله با توجه به نوع ورقه و ابعاد پله شما سنجیده می‌شود. در مطلب پله گرد فلزی به خوبی این سازه و ویژگی های آن را در اختیار شما قرار داده ایم.

سازنده پله

ساخت بهترین و زیباترین پله ها با تیم مهندسی تکنو متال

اگر به دنبال ساخت انواع پله با کمترین هزینه و بالاترین کیفیت هستید، یک پیشنهاد ویژه برای شما داریم. همانطور که تا به حال متوجه شده اید، ساخت پله یک مسئله حساس و تخصصی است. پله چیزی نیست که بتوانید هر چند مدت یک بار آن را تعویض کنید. در بسیاری از موارد ممکن است هزینه های سنگینی را هم برای ساخت آنها متحمل شوید.

 پس عاقلانه ترین کار این است کسانی را برای ساخت آن انتخاب کنید، که بهترین نتیجه را به شما تحول دهند. تیم حرفه ای تکنو متال متشکل از مهندسین و سازندگانی است که تجربه بسیار بالایی در این زمینه دارند. شما می‌توانید طرح های دلخواه خود را به ما بسپارید و پس از مدت کوتاهی بهترین کار را دریافت کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با تیم پشتیبانی تماس برقرار کنید.

3 دیدگاه

نظری دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پروژه های شاخص