انواع پله معلق کدامند؟

انواع پله معلق

در مطلب پله معلق به خوبی با این سبک جذاب و مدرن از پله آشنا شدیم. حتی به صورت اجمالی برخی از انواع آن را بررسی کردیم. اما مطالب در این زمینه آنقدر زیاد و البته مهم است، که لازم دانستیم یک مطلب جداگانه برای آشنایی بیشتر با مدل‌های پله‌ی معلق تهیه کنیم و در اختیار شما قرار دهیم. قطعا برای کسانی که به دنبال ساخت و طراحی این سبک از پله هستند، آشنایی با مدل‌های مختلف آن حیاتی و ضروری است. پس در این مطلب قصد داریم انواع پله معلق را به صورت اختصاصی نقد و بررسی کنیم. مطالبی که خواهیم گفت می‌توانند در تصمیم گیری‌های شما بسیار تاثیرگذار باشند. پس همراه ما باشید.

انواع پله معلق

دسته بندی انواع پله معلق چگونه است؟

قبل از شروع معرفی انواع پله معلق ابتدا لازم است درباره نوع دسته بندی آنها اطلاعاتی داشته باشید. به صورت کلی در دنیای پله‌ها و مخصوصا دنیای پله‌های معلق یا همان پله‌های شناور، دسته بندی‌ها با توجه به دو معیار انجام می‌شود. معیار اول، جنس پله و معیار دو نوع طراحی پله، است. یعنی در یک دسته بندی، ما از جنس و بدنه‌ی ساخت پله صحبت می‌کنیم. و در یک دسته بندی دیگر تمرکز ما روی طرح و مدل اجرایی پله است. توجه به هر دو دسته بندی بسیار مهم است. زیرا باید در نظر بگیرید چه پله‌ای با کدام ویژگی ظاهری و با چه متریالی مناسب محیط شما است.

اگر نمی‌دانید در محیط مورد نظر شما کدام پله مورد نیاز است. پس حتما مطلب انواع پله ساختمان را مطالعه کنید. اما اگر تصمیم خود را گرفته اید و پله شناور یا معلق را انتخاب کرده اید. پس لازم است درباره انواع آن اطلاعات کافی داشته باشید. لازم به ذکر است قطعا هر کدام از متریال و طرح‌ها با توجه به ویژگی‌هایی که دارند، دارای هزینه‌های مختلفی هم هستند. پس این مطلب به شما کمک می‌کند تا متناسب با بودجه‌ای که دارید، پله مورد نظر را پیدا کنید.

انواع پله شناور بر اساس متریال ساخت

در دسته بندی اول که مهمترین دسته بندی هم می‌باشد، به انواع پله معلق با توجه به متریال و جنس ساخت آنها نگاه می‌کنیم. انتخاب نوع جنس بر اساس چند فاکتور مهم لحاظ می‌شود. در این انتخاب باید به شرایط محیط، ابعاد پله، نوع کاربری، بودجه و همچنین سلیقه شخصی توجه شود. با تمام این تفاسیر نقد و بررسی را آغاز می‌کنیم.

  • پله شناور فلزی

فلز یکی از مطمئن ترین مواد برای ساخت هر چیزی است. ساخت پله شناور با فلز یکی از پر درخواست‌ترین مدل‌ها از طرف کارفرمایان است. یا فلز می‌توان طرح‌های مختلف را اجرا کرد. این مدل از پله مقاومت بسیار بالایی دارد پس مشکلی بابت رفت و آمد آن وجود ندارد. اگر برای ساخت این سبک از پله به استفاده از فلز علاقه دارید اما از ظاهر آن خوشتان نمی‌آید، نگران نباشید. با استفاده از روکش‌های چوبی، سنگی و یا حتی شیشه‌ای به راحتی می‌توانید ظاهر دلخواه خودتان را داشته باشید. پله معلق فلزی در اجرا، یا به دیواره‌ی کناری متصل می‌شود و یا اگر دیواره کناری وجود نداشت با استفاده از شانسی کنسول، ساخته می‌شود. در مطالب قبلی توضیحات کاملی از فرایند اجرای پله‌ی معلق ارائه داده ایم. استیل، آهن و فولاد از مواد زیر مجموعه فلز در ساخت پله شناور به حساب می‌آیند.

مزایا: مقاومت بالا، انعطاف در طراحی، قابل استفاده در محیط‌های مختلف، مناسب برای ابعاد وسیع

معایب: ظاهر قدیمی، هزینه ساخت و اجرای متوسط رو به بالا

پله معلق فلزی

  • پله شناور چوبی

چوب در همه جا پرکاربرد و محبوب است. حتی در میان انواع پله معلق باز هم چوب است که می‌درخشد. پله چوبی یکی از جذاب‌ترین و زیباترین پله‌ها محسوب می‌شود. حال تصور کنید شناور هم باشد. قطعا تصویر شگفت انگیزی را رقم خواهد زد. در ساخت این مدل، چوب به عنوان پایه و پوشش اصلی پله استفاده می‌شود. اما در جهت ایجاد استقامت، شاسی و اسکلت فلزی در دیواره کناری نصب می‌شود. البته نگران نباشید، در پایان چیزی به جز چوب دیده نخواهد شد. راس، توسکا و گردو بهترین مدل و جنس چوب برای ساخت پله به حساب می‌آیند. این چوبها علاوه بر ظاهر زیبا و چشم نواز، از استقامت بسیار خوبی برخوردار هستند. استفاده از چوب برای پله شناور باعث ایجاد گرما و صمیمیت خاصی در دکوراسیون داخلی می‌شود. به همین جهت استفاده از پله معلق چوبی، در خانه‌ها بسیار رونق دارد.

مزایا: ظاهر لوکس و زیبا، ایجاد گرما و صمیمیت در دکوراسیون، اشغال فضای بسیار کم، طراحی‌های خاص و منحصربفرد

معایب: هزینه ساخت و اجرای بالا، نگهداری سخت، تحمل وزن متوسط، مناسب برای ابعاد کوچک و متوسط

  • پله شناور شیشه ای

یکی از محدود مکانهایی که می‌توان از شیشه به عنوان یک متریال مطمئن و خاص استفاده کرد، در پله معلق است. شیشه در سالهای گذشته آمار بسیار بالایی در سفارش و استفاده در این مدل از پله‌ها داشته است. ظاهر بسیار مدرن و خاصی که دارد باعث شده است که طرفداران زیادی را هم دور خود جمع کند. اگر مکان شما محدود است و نمی‌خواهید بخش زیادی را به پله اختصاص دهید، در میان انواع پله معلق شیشه را انتخاب کنید. نور از شیشه عبور می‌کند و یک فضای شفاف را ایجاد می‌کند. همین مسئله باعث بزرگتر نشان دادن محیط می‌شود. در طراحی‌های مدل مینیمال و مدرن، استفاده از شیشه جایگاه بسیار خوبی دارد. اگر نگران مقاومت آن هستید، لازم است بدانید این شیشه‌ها، مخصوص، چند لایه و دارای اتصالات استیلی هستند.

مزایا: لوکس، زیبا، مدرن و خاص، قابل استفاده در کوچکترین محیط‌ها، بزرگتر نشان دادن محیط، نگهداری آسان

معایب: تحمل وزن پایین، لک زدگی و کثیف شدن، احتمال هزینه بالا با توجه به قیمت روز شیشه

  • پله شناور بتنی

متریال بتن گل سر سبد و همیشگی در میان انواع مواد ساخت پله است. در میان انواع پله معلق استفاده از بتن هم امکان دارد. با استفاده از بتن، هیچ محدودیتی در کار شما وجود ندارد. یعنی تفاوتی نمی‌کند ابعاد و اندازه‌های شما چگونه باشد و برای چه محیطی بخواهید پله شناور بسازید. بتن آنقدر انعطاف پذیر است که مانند خمیر به هر شکلی در می‌آید. استفاده از نرده و حفاظ با جنس‌های فلزی، شیشه‌ای و… نیز در پله معلق بتنی بسیار جذاب خواهد بود. مهمترین دغدغه در ساخت و اجرای این پله، انجام دقیق محاسبات و اندازه‌ گیری دقیق در محیط است. به این دلیل که وزن خود بتن زیاد است و امکان اندازه گیری، تغییر و جا به جایی آن وجود ندارد. استفاده از روکش‌های سنگی مانند مرمر یا گرانیت می‌تواند به زیبایی طرح کمک بسیاری کند.

مزایا: انعطاف در طراحی، ماندگاری و طول عمر بالا، قابل ساخت در هر شرایط و محیط، امکان استفاده از متریال دیگر در طراحی، مقاومت و تحمل وزن بالا، هزینه پایین نسبت به دیگر مدل‌ها

معایب: ظاهر خشک، وزن سنگین پله‌ها، نصب و اجرای سخت

پله شناور

انواع پله معلق بر اساس طراحی و مدل ساخت

بعد از بررسی انواع پله معلق بر اساس جنس و متریال ساخت، خوب است نگاهی به مدل‌ها و طرح‌های مختلفی که می‌توان با این متریال ساخت، داشته باشیم. قطعا طرح زیبا و اجرای زیبا بسیار مهم است. بهترین جنس‌ها را در مناسب‌ترین محیط‌ها داشته باشیم، اما طرح مناسبی را در آنجا اجرا نکنیم، فایده‌ای نخواهد داشت. یک طرح نامناسب علاوه بر اینکه خودش زیبا نیست، باعث می‌شوید زیبایی تمام محیط زیر سوال برود. زیرا همانطور که می‌دانید در اصول طراحی دکوراسیون، پله یکی از اصلی‌ترین نمادها و المان‌ها به حساب می‌آید. از طرفی ساخت پله چیزی نیست که بتوان هر چند مدت یک بار آن را انجام داد. پس لازم است از ابتدا تمام توجه و حواس خود را برای انتخاب طرح مناسب جمع کنیم. به همین جهت با برخی از پرکاربردترین مدل‌ها آشنا می‌شویم.

  • پله شناور ساده با پشتیبانی آهن مخفی

یکی از ساده‌ترین طرح‌های پله معلق، استفاده از سازه پشتیبان آهنی است که به صورت مخفی کار می‌شود. در این مدل توجه می‌شود به اینکه آیا در محل اجرای پله، دیوار وجود دارد یا خیر؟ اگر وجود دارد، آیا دیوار باربر است (یعنی قابلیت تحمل وزن را دارد) یا خیر؟ اگر جواب بله بود، پس کار اجرا هم ساده است. یکی سازه فلزی مخفی در دیوار کار می‌شود. این سازه به وسیله پیچ و مهره مخصوص، به دیوار متصل می‌شود. این پایه، تکیه گاه اصلی پله است. در حالی که پس از اتمار کار انگار پله‌ها بر هیچ چیزی سوار نیستند. شنا حتی در صورت تمایل می‌توانید از نرده و حفاظ هم استفاده کنید.

در این سازه می‌توانید از روکش‌های مختلف برای طرح دهی و زیباسازی پله استفاده کنید. این مدل از پله بیشتر به صورت مستقیم و صاف دو سطح را به یکدیگر متصل می‌کند. استفاده در خانه‌ها، باغ‌ها، رستوران‌ها و کافه‌ها برای این طرح بسیار مناسب است. البته اگر فضای کمی دارید، این طرح را بیخیال شوید.

  • پله شناور مارپیچ

گاهی از اوقات دوست داریم پله شناور ما علاوه بر ویژگی شناور بودن، به صورت مارپیچ و گرد هم باشد. این طرح برای مکان‌هایی که فضای کمی در دسترس است یا خانه‌های دوبلکس بسیار مناسب است. البته در فروشگاه‌ها و رستورن‌ها هم می‌تواند جذاب باشد. از آنجا که ممکن است مارپیچ بودن پله، کار را برای ساخت پله معلق سخت کند، نیاز به ساخت سازه‌ای داریم که بتواند پله‌ها را نگه دارد. استفاده از شاسی کنسول فولادی ایده بسیار خوبی برای اجرا کردن این طرح است.

  • پله معلق کابلی

یکی از طرح‌های خاص و جذاب میان انواع پله معلق مدل کابلی است. همانطور که از نام این مدل پیداست، قرار است، طراحی با ظاهر کابلی داشته باشیم. اما چگونه؟ این مدل از پله، با استفاده از سیم استیل به سقف یا به دیواره‌ی باربر کناری متصل می‌شود. برای غیرقابل مشاهده کردن آن، از رنگ دیوار روی استیل استفاده می‌کنند. این مدل از ساخت پله شناور بسیار خلاقانه اما فوق العاده سخت است.

مدل پله معلق
سخن پایانی

انتخاب طرح و مدل برای ساخت پله شناور یک پروسه دقیق است. در این فرایند، مهندس طراح ضمن بررسی محیط و اندازه گیری ابعاد، طرح‌های مناسب را به کارفرما ارائه می‌کند. پس بسیار مهم است که از مهندس طراح حرفه‌ای، با تجربه و خلاق کمک بگیرید تا بتوانید طرح‌ها و مدل‌های زیباتری را اجرا کنید. مراحل طراحی، ساخت و اجرای پله‌ی معلق بسیار حساس و حساب شده است. پس اگر به امنیت و زیبایی محیط خود توجه دارید، از کاربلدها کمک بگیرید.

ساخت پله معلق
ساخت و اجرای انواع پله معلق با مجموعه تکنو متال

پیدا کردن یک تیم حرفه‌ای که بتواند از پس ساخت انواع پله معلق بربیاید، کار ساده‌ای نیست. اعتماد کردن به هرکسی هم کار عاقلانه‌ای نیست. در این میان توصیه می‌کنیم نگاهی به سوابق و فعالیت‌های مجموعه‌ی مهندسی تکنو متال داشته باشید. این مجموعه از تیمی بسیار حرفه‌ای، با تجربه، متخصص و با دانش پله سازی تشکیل شده است. در واقع به زبانی ساده‌تر، در تکنو متال ساخت پله یک هنر و فعالیت اختصاصی است. پس می‌توانید مطمئن باشید که در پایان کار بهترین پله را با جذاب‌ترین طرح به دست خواهید آورد.

هم اکنون می‌توانید برای دریافت مشاوره رایگان و همچنین دسترسی به اطلاعات بیشتر با تیم پشتیبانی تماس بگیرید. تکنو متال پله‌های موفقیت را برای شما هموار می‌کند.

نظری دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پروژه های شاخص