مراحل ساخت ساختمان اسکلت فلزی

شرکت ساخت اسکلت فلزی در تهران

ساختمان اسکلت فلزی ، امروزه بیشتر ساختمان های که در حال ساخت هستند، مراحل ساخت آن ها به صورت اسکلت فلزی میباشند. که ساخت اسکلت فلزی مزایای زیادی برای افراد دارد که از جمله میتوان کاهش آسیب ها در مواقع زلزله ،مقاومت بالا ، کاهش هزینه چشم گیر ، طول عمر بالا …. تنها برخی از مزایای این نوع سیستم قاب ساختمان است .

با خواندن این مقاله ما سعی داریم شما را با مراحل ساخت صفر تا صد ساختمان فلزی آشنا کنیم …

اسکلت فلزی ساختمان
اسکلت فلزی ساختمان

مراحل ساخت ساختمان اسکلت فلزی:

به طور معمول سازه فولادی به سیستم‌های ساختمانی اطلاق می‌شوند که در آن المان‌های عمودی و افقی که قاب‌ها را تشکیل می‌دهند از فلز ساخته شده باشند.

ساخت پایه و فونداسیون:

سازه فلزی ساختمان ، ابتدا با ساخت فونداسیون یا همان پی است آغاز میشود ،مهندسین ساختمان با توجه به نوع خاک ( سخت یا سست ) نوع بستن فونداسیون را مشخص میکند به طور مثال اگر خاک ضعیف باشد و بار تحمیلی زیاد! بهتر است از فونداسیون گسترده (رادیه) یا شمع استفاده شود. فونداسیون‌ها با استفاده از نقشه‌های سازه میلگرد گذاری شده و بتن‌ ریزی می‌شوند . یا زمانی که قرار است با ساخت ساختمان فلزی بار کمی به پی ساختمان وارد شود در این حالت توصیه میشود که از پی منفرد و یا نواری استفاده شود  این نوع پی‌ها بارهایی را به خاک انتقال می‌دهند که توانایی پشتیبانی از بارهای منتقل شده را دارند.

ساخت اسکلت فلزی ساختمان در تهران
ساخت اسکلت فلزی ساختمان در تهران

ساخت ستون فولادی:

مرحله دوم ساخت ساختمان اسکلت فلزی ، ساخت ستون فولادی است که یکی از مهم ترین مراحل در ساخت ساختمان به حساب می آید . ستون های فلزی انواع مختلفی دارند که برحسب فشار وارده از سوی تیرهای اصلی (شاه تیر) انتخاب میشوند که انواع این ستون ها فلزی: اغلب در مقاطع IPE، IPB، قوطی و ناودانی تک یا دوبل هستند .

مهم‌ترین نکته در نصب ستون، اتصال بین فونداسیون و ستون و شکاف بین این دو است. با توجه به پایه و اتصالات ستون، صفحات فولادی (بیس پلیت) تا انتهای ستون‌ها جوش داده می‌شوند.

 

نصب تیرهای فلزی:

تیر های فلزی ساختمان انواع مختلفی دارند مانند : IPEو IPB، قوطی، ناودانی، نبشی و یا لانه‌زنبوی به صورت تک یا دوبل  هستند و کار اصلی تیرهای فلزی این است که فشار وارده از کف و سقف ساختمان به ستون های فلزی منتقل کند .

طول تیرهای فلزی ساختمان تا 18 متر نیز میتواند باشد ولی در بیشتر موارد از 3 متر تا 9 متر میباشد .

اتصال بین تیر و ستون اغلب به دو روش جوش و پیچ انجام می‌گیرد. اما از نظر سازه‌‌ای اتصال تیر به ستون انواع مختلف وجود دارد که بر اساس نوع و میزان بار تعیین می‌شود، به عنوان مثال، اتصال مفصلی برای عدم حضور نیروی خمشی و اتصال گیردار به دلیل حضور نیروی خمشی کاربرد دارد. همچنین تیرها به دو نوعِ تیرهای اصلی و فرعی تقسیم می‌شوند، که بار تیرهای فرعی به تیرهای اصلی وارد می‌شود.

تصب تیرهای فلزی ساختمان
تصب تیرهای فلزی ساختمان

سیستم‌های سقف:

انواع مختلفی از سیستم‌های سقف وجود دارند که می‌توانند در ساخت سازه‌های فلزی مورد استفاده قرار گیرند. بعد از ساخت تیرها، حال نوبت انتخاب نوع سیستم سقف و اجرای آن است. نه تنها سیستم‌‌های سقف از بارهای عمودی پشتیبانی می‌کنند بلکه عملکردی به مانند دیافراگم‌ها دارند و در اثر استفاده از بادبندها، در برابر بارهای جانبی (زلزله و باد) مقاومت می‌کنند. نمونه‌هایی از انواع سقف که در ایران بسیار محبوب هستند را می‌توان به سقف تیرچه بلوک و عرشه فولادی اشاره کرد. هر دو این سقف‎‌ها از نظر سازه ای عملکردی مشابه دارند و اغلب به صورت یکطرفه بار را به تیرها انتقال می‌دهند.

نازک کاری :

نازک کاری ساختمان زمانی آغاز میشود که کار اعضای که نقش اسکلت فلزی ساختمان را دارند تمام میشوند مراحل نازک کاری ساختمان هم در سازه‌های اسکلت فولادی و هم در سازه‌های اسکلت بتنی مشابه است. این مراحل شامل عایق کاری، اندودکاری، برق کاری، کانال کشی، دیوارسازی خارجی و داخلی، کاشی کاری، نصب تأسیسات، سنگ کاری، نماسازی، نقاشی و موارد دیگر می‌باشند.

 

ساخت اسکلت فلزی در کرج
ساخت اسکلت فلزی در کرج

طراحی و پیاده سازی اسکلت فلزی در ساختمان :

طراحی و پیاده سازی به کار رفته در ساختمان های فلزی ،  باعث می شوند وزن ساختمان شما به طور چشم گیری کاهش یابد . از سویی دیگر در مقابل حوادث مانند زلزله ، آتش سوزیی بسیار مقاوم باشد و خسارت چندانی نسبت به اسکلت های بتنی به بار نیاورد .
اگر قصد طراحی و پیاده سازی اسکلت فلزی در ساختمان یا سوله خود را دارید  ، می توانید با مشاورین ما در شرکت تکنومتال  تماس حاصل نمایید. همکاران ما آماده پاسخگویی به سوالات شما می باشند.

نظری دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پروژه های شاخص