معرفی 5 سوله فلزی مدرن و سبک

ساخت سوله فلزی

سوله فلزی مدرن ، همان طور که میدانید انواع مختلفی سوله فلزی وجود دارد که ما سعی داریم در این مقاله به بحث سوله های مدرن و سبک میپردازیم .

سوله فلزی سبک ، به سازه ای شیب دار که بر اساس محاسبات فنی خاص طراحی و ساخته می شوند سوله گویند. از این نوع سازه ای فلزی در کارخانه ها ، انبارها ، آشیانه های هواپیما ، مرغداری ها ،سالن های ورزشی ، فروشگاههای بزرگ ، تعمیر گاهها و . . . استفاده می شود .

 

سوله فلزی

اجزای تشکیل دهنده سوله فلزی سبک و مدرن :

سوله های فلزی از اجزای زیر تشکیل شده است : ۱- ستون  ۲- رفتر(فریم ) ۳ – پرلین (پروفیل Z و C) ۴- استرات ۵- بادبند ۶-سگراد (میل مهار ) ۷- نبشی سینه بند ۸- سایه بان ۹- ستون وال پست ۱۰ – پیچ و مهره .

سوله فلزی سبک :

سوله سبک،معمولا برای استفاده های صنعتی مورد استفاده قرارمیگیرند وبه همین دلیل از نظر طراحی با سوله های دیگر تفاوت دارند و دارای شیب می باشند و دهانه ها  این نوع سوله ها نیز نسبت به سایر سوله ای فلزی بزرگتر است. به دلیل بزرگ بودن ابعاد تیرها و ستون ها، سوله فلزی سبک جهت اجرای این سازه نمیتوان از پروفیلهای موجود در بازار استفاده نمود و باید اقدام به ساخت آنها کرد که اصطلاحا به آن تیر ورق میگویند .

 

انواع سوله:

  • سوله دارای انواع گوناگون می باشد:
  • سوله تک دهانه به صورت ۸
  • سوله دو یا چند دهنه با ستون مشترک به صورت ۸۸ یا ۸۸۸ یا ۸۸۸۸
  • سوله دو دهانه به صورت ۸۸
  • سوله قوسی
  • سوله چند ضلعی

1- با تیر ساخته شده از مقاطع دایره ای C.H.S:

در این نوع طرح به جای استفاده از ستون I با مقطع متغیر، از ستون  مقاطع ساختمانی H.S.S انتخاب می شود و در دو سمت در بالا، توسط براکت های تقویتی با افزایش مقطع، لنگر قاب کنترل می گردد. تیرها در این نوع قاب سوله از یک جفت مقطع C.H.S قوس دار تشکیل می گردد.
زیبایی، وزن کم، مقاومت بالا و حذف محدودیت های معماری (بیرون زدگی ماهیچه ستون)، مزیت اصلی این نوع قاب است.

2-سوله هشتی با تیر ساخته شده از مقاطع دایره ای C.H.S :

در این طرح به جای استفاده از ستون I با مقطع متغیر، ستون از مقاطع ساختمانی H.S.S انتخاب می شود و در دو سمت در بالا، توسط براکت های تقویتی با افزایش مقطع، لنگر قاب کنترل می گردد. تیرها در این نوع قاب سوله از یک جفت مقطع C.H.S به صورت صاف تشکیل می شود.
در صورت انتخاب ساندویچ پنل به عنوان پوشش سقف، استفاده از این نوع قاب به جای قاب قوسی الزامی است.
زیبایی، وزن کم، مقاومت بالا و حذف محدودیت های معماری (بیرون زدگی ماهیچه ستون)، مزیت اصلی این نوع قاب است.

3- سوله هشتی با تیر ساخته شده از مقاطع H.S.S ویژه دهانه های ۱۸-۱۲ متر:

این سوله با قاب هشتی جهت دهانه های کوچک ۱۲ تا ۱۸ متر کاربرد دارد. در این تیپ از قاب سوله، برای تیر و ستون از پروفیل H.S.S با مقطع مستطیل شکل و ابعاد یکسان استفاده می شود.
سبکی، ساخت و نصب بسیار آسان و استحکام بسیار بالا، از مزیت این تیپ سوله است.

سوله فلزی سبک 4- سوله قوسی با تیر ساخته شده از تیر ورق :

در این طرح از تیر قوسی I با مقطع متغیر و ستون H.S.S استفاده می شود. لنگر قاب در دو سمت در بالای ستون، توسط براکت های تقویتی با افزایش مقطع، کنترل می گردد.
این نوع سوله کارامدی و استقامت بالایی دارد و در بسیاری از شرایط محیطی قابل اجرا است. سهولت پیاده سازی و محاسبات، از مزایای این نوع سوله ها به شمار می رود.

 5- سوله هشتی با تیر ساخته شده از تیر ورق :

در این طرح از تیر I با مقطع متغیر و ستون H.S.S استفاده می شود. لنگر قاب در دو سمت در بالای ستون، توسط براکت های تقویتی با افزایش مقطع، کنترل می گردد.
این نوع سوله کارامدی و استقامت بالایی دارد و در بسیاری از شرایط محیطی قابل اجرا است. سهولت پیاده سازی و محاسبات، از مزایای این نوع سوله ها به شمار می رود.جهت دریافت فایل مربوط به این نوع سوله بر روی دکمه زیر کلیک کنید.

سوله فلزی هشتیطراحی و پیاده سازی سازه فلزی سوله :

طرح های به کار رفته در سازه فلزی سوله  ،در هزینه ساخت و پیاده سازی سوله شما بسیار اهمیت دارد  . از سویی دیگر  استفاده از آن امنیت و ایمنی فضای یا محل کار شما را دوبرابر می کند همچنین تشخیص بهترین سوله برای شرایط کار شما و سبک ترین سازه فلزی بسیار پر اهمیت است.
اگر قصد طراحی و پیاده سازی سازه فلزی سوله خود دارید، می توانید با مشاورین ما در شرکت تکنومتال  تماس حاصل نمایید. همکاران ما آماده پاسخگویی به سوالات شما می باشند.

نظری دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پروژه های شاخص