اجرای پله معلق فلزی و کاربرد آن در ساختمان

پله معلق فلزی

با انواع پله‌های معلق، مدل‌ آنها و جزئیات مربوط به هر کدام آشنا هستید؟ اگر پاسخ شما خیر است می‌توانید مطلب انواع پله معلق را مطالعه کنید. در آن مطلب ما به خوبی با انواع پله‌های سبک معلق یا شناور آشنا شدیم. همچنین گفتیم که این پله‌ها بر اساس جنس و متریال ساخت دارای دسته بندی‌های متعددی هستند. توجه به جنس مورد نظر برای ساخت پله شناور بسیار مهم است. زیرا هر کدام از مواد، ویژگی‌های خاص خود را دارد. یکی از پراستفاده‌ترین مدل‌ها در این زمینه، پله معلق فلزی است. در این مطلب قصد داریم به صورت تخصصی با نحوه اجرا، مدل‌ها و طرح‌ها، هزینه‌ها و کاربرد آن در ساختمان آشنا شویم. همراه ما باشید.

معرفی پله معلق فلزی

آشنایی با پله معلق  فلزی کار ساده‌ای است. تنها کافی است به اسم آن دقت کنید. حتما معنای “پله معلق“‌ را می‌دانید، پله سازه‌ای است که دو سطح با ارتفاع مختلف را به یکدیگر متصل می‌کند. کلمه‌ی “معلق” هم قطعا برای شما آشنا است. معلق یا شناور بودن یک پله به این معنا است که مانند پله‌های معمول، دارای تکیه‌ گاه و پایه نباشد. مانند پله‌ای که روی هوا بنا شده است و شما هنگام راه رفتن روی آن، روی ابرها قدم می‌گذارید. این اتفاق معجزه آسا نیست، نحوه‌ی اجرای آن را برای شما توضیح خواهیم داد. اما بخش سوم عبارت، یعنی  “فلزی” هم قابل توجه است.

پله‌ها دارای متریال مختلفی در ساخت هستند. از بتن و فلز و چوب تا شیشه و… در این میان برای پله‌های سبک شناور، هیچ متریالی مثل فلز عمل نمی‌کند. در این مدل از پله‌، فلز پایه ثابت است. یعنی اگر بخواهید پله معلق چوبی هم بسازید، باید از فلز استفاده کنید. اما چرا فلز یا همان آهن؟ فلز دارای ویژگی‌های خاصی است. به عنوان مثال، مقاومت بالایی دارد، خراب نمی‌شود، قابلیت اتصال دارد و انعطاف پذیر است. حال که به خوبی با مفهوم این مدل از پله آشنا شدید، می‌خواهیم نحوه‌ی اجرای آن را بررسی کنیم.

پله معلق فلزی

اجرای پله معلق با متریال فلز

اجرای پله معلق فلزی در هر زمانی برای ساختمان ممکن است. اما بهترین زمان آن، وقتی است که شما در حال ساخت اسکلت بندی ساختمان هستید. اگر هنوز ساختمان خود را نساخته‌اید و قصد دارید برای برخی از فضاهای از پله شناور استفاده کنید، پس از ابتدا ساخت آن را در طرح و نقشه‌های مهندسی قرار دهید و از یک تیم ساخت پله بخواهید آن را بررسی کند.

اما اگر ساختمان آماده است و می‌خواهید پله بزنید، باز هم مشکلی نیست. البته توجه داشته باشید انتخاب نوع پله با توجه به کاربری ساختمان نوع استفاده شما متفاوت است. در ساخت و اجرای پله شناور فلزی، دیوار کناری بسیار اهمیت دارد. دیوارها در بنای داخلی ساختمان به دو صورت باربر و غیرباربر هستند. دیوار مطلوب برای ساخت این مدل از پله، مدل باربر است تا بتواند وزن پله را تحمل کند. اما برای دیوارهای غیر باربر هم چاره وجود دارد. توجه کنید ساخت این پله نیاز به تخصص و مهارت بالا و همچنین پیروی از اصول مهندسی دارد.

مراحل اجرای پله معلق

  • شناسایی محیط و نقشه کشی

محل ساخت پله ابتدا باید توسط مهندس مربوطه شناسایی شود. ابعاد و اندازه‌ها باید محاسبه و طرح اولیه آماده شود. توجه به نوع دیوار کناری، مدل مد نظر کارفرما، نوع کاربرد و مسائل این چنینی در بخش شناسایی و نقشه کشی اهمیت دارد. بعد از شناسایی طرح اولیه طراحی می‌شود و به تایید کارفرما و مهندس طراح می‌رسد.

  • نصب شاسی‌ها

شاسی‌ها اجزای اصلی و مهم در ساخت پله معلق آهنی هستند. در واقع نگهدارنده اصلی و پایه پله‌ها این بخش از سازه است. در مرحله اول ساخت پله، شاسی‌ها در دیوار کناری نصب می‌شود. حداقل فضای مورد نیاز برای مخفی سازی شاسی‌ها، 20 سانتی متر است. جنس شاسی از فلز فولاد است تا بتواند به خوبی وزن وارده را تحمل کند. علاوه بر تحمل وزن، ماندگاری و طول عمر بالا از دلایل استفاده از شاسی فولادی است. اگر دیوار کناری راه پله، از جنس غیرباربر بود، مدل شاسی‌ها و نحوه اجرای آن تفاوت خواهد داشت.

  • نصب پله‌ها

در اجرای پله معلق فلزی مرحله سخت، نصب شاسی است. بعد از آن همه چیز ساده‌تر خواهد بود. حالا نوبت به نصب پله‌ها روی شاسی است. این کار باید با دقت و ظرافت خاصی انجام شود. پله‌ها باید به نحوی جای گذاری شوند که حالا معلق بودن آنها حفظ شود. اگر به دنبال زیباسازی پله‌ها هستید، می‌توانید از روکش‌های چوبی، سنگی و… استفاده کنید. حتی می‌توانید جنس پله‌ را از شیشه انتخاب کنید. البه توجه به نوع کاربری پله و محل اجرای آن، در این زمینه بسیار مهم است.

  • نصب اجزای مختلف

در ساخت یک پله‌ی معلق توجه به زیبایی و امنیت بسیار مهم است. از آنجا که این پله‌ها دارای فضای خالی بسیار زیادی هستند، در مواردی که اندازه آنها گسترده و طولانی است، نصب حفاظ و نرده به بالا بردن امنیت پله کمک می‌کند. برای اینکار می‌توانید از نرده‌های ساده و مینیمال یا حفاظ‌های شیشه‌ای و مدرن استفاده کنید. استفاده از پنل نوری هم می‌تواند زیبایی پله‌ها را چند برابر کند. به عنوان مثال زیر هر پله یک خط نور ال ای دی ایجاد کنید تا پله‌های روشن و جذابی داشته باشید.

پله معلق فلزی مدرن
کاربرد پله معلق فلزی در ساختمان

حال بعد از بررسی مراحل ساخت و اجرای پله معلق فلزی یک سوال دیگر به وجود می‌آید، کاربرد این پله‌ها چیست؟ متوجه شدیم که طراحی و ساخت پله شناور بسیار حساس و مهم است. با این وجود چرا بیخیال پله‌های معمولی شویم و این سبک از پله را بسازیم؟ به صورت کلی کاربرد کلیه پله‌ها یعنی اتصال دو طبقه و دو سطح، در این پله نیز وجود دارد. اما وجود برخی از ویژگی‌های خاص و منحصربفرد دیگر باعث شده است که امروزه پله‌های معلق طرفداران بسیار زیادی داشته باشند. این ویژگی‌ها را به صورت مختصر بررسی می‌کنیم.

  • مدرن و زیبا

پله شناور نسل جدید دنیای پله‌ها است. مانند تلفن‌های همراه که با ظهور مدل‌های جدید، مدل‌های قدیمی کمتر استفاده می‌شوند، پله‌های معلق هم مدل جدید و مدرن پله است. همانطور که می‌دانید در طراحی دکوراسیون داخلی، ظاهر پله بسیار اهمیت دارد و می‌تواند تمام محیط را تحت تاثیر قرار دهد. زیبایی ظاهری و خاص بودن نوع طراحی این سبک از پله‌ها، شگفت انگیز است.

  • کمترین اشغال فضا

هیچ چیز اندازه فضا در داخل یک ساختمان اهمیت ندارد. پله‌های سبک قدیمی، برای ساخت و اجرا به فضای بسیار زیادی نیاز داشتند. به همین دلیل در یک ساختمان یا خانه دوبلکس، می‌توانستند. بخش بزرگی از فضا را اشغال کنند. اما پله شناور اینگونه نیست. این پله‌ها چسبیده به دیوار هستند و بدون اشغال فضای اضافی یک محیط فوق العاده را ایجاد می‌کنند. فضای زیر این پله‌ها خالی و قابل استفاده است. این پله‌ها باعث بزرگتر نشان دادن محیط می‌شوند.

  • استحکام بالا

شاسی فولادی در پله معلق آهنی باعث بالا رفتن سطح تحمل آن می‌شود. همین مسئله این پله را به یک سازه بسیار مستحکم و مقاوم تبدیل کرده است. پس در این زمینه خیالتان راحت باشد. شما می‌توانید با توجه نوع ساخت و اندازه پله‌ها، از استحکام پله استفاده کنید.

پله معلق آهنی
هزینه ساخت پله معلق با متریال آهن

قطعا در ساخت و ساز پله، مسئله هزینه بسیار مهم است. برخی از افراد تصور می‌کنند پله‌های معلق بسیار پر هزینه‌تر از انواع دیگر پله است. در حالی که اگر توجه کنید اینگونه نیست. مقدار و حجم متریال مورد استفاده در این سبک از پله بسیار کمتر از موارد دیگر است. محاسبه هزینه‌ها در این سبک از پله با توجه به عوامل مختلفی انجام می‌شود. قیمت فلز و آهن، قیمت متریال دیگر مانند روکش‌ها و نرده‌ها و… در قیمت گذاری بسیار مهم هستند.

از جهتی دیگر هزینه ساخت پله معلق فلزی با توجه به اندازه پله‌ها، طرح و مدل پله و نوع ساخت آن محاسبه می‌شود. طبیعی است هر اندازه تعداد کف پله‌ها بیشتر باشد، هزینه ساخت پله نیز در نهایت بیشتر خواهد شد. البته توجه داشته باشید، بخش طراحی و مهندسی در این پروژه‌ها بسیار مهم است زیرا کوچک‌ترین اشتباه محاسباتی، می‌تواند منجر به یک فاجعه و ریزش بنا شود. پله شناور در این زمینه حساسیت چند برابری دارد. که باید بیشتر از مدل‌های دیگر پله مورد توجه قرار بگیرد.

ساخت پله معلق فلزی

طراحی و ساخت انواع پله معلق با تیم مهندسی تکنو متال

ساخت سازه‌های ساختمانی همیشه یک مسئله حساس و بسیار مهم بوده است. مخصوصا اگر این سازه پله معلق فلزی باشد. بسیاری از اوقات دیده شده است که افراد مدتی بعد از ساخت خانه و برخی از سازه‌ها متوجه ایرادات بزرگی می‌شوند. ایراداتی که دیگر جای جبران آن نیست. به همین جهت بسیار مهم است که کدام تیم مهندسی کار را بر عهده بگیرد. مجموعه تکنو متال یکی از حرفه‌ای‌ترین‌ها در این زمینه است. ساخت پله تخصص ماست. تجربه، تعهد و تخصص، ویژگی‌هایی است که به داشتن‌ آنها افتخار می‌کنیم.

در مطلب انواع پله ساختمان با مدل‌های مختلفی از پله آشنا شدیم. شما می‌توانید ساخت تمام این مدل‌ها از صفر تا صد را به مهندسین خلاق و توانای تکنو متال بسپارید. کلیه سازه‌ها، با ضمانت کیفیت و در کوتاه‌ترین زمان ممکن به دست کارفرمای گرامی می‌رسد. هم اکنون می‌توانید برای دسترسی به لیست تعرفه‌ها و قیمت‌ها و همچنین دریافت مشاوره رایگان با تیم پشتیبانی سایت تماس بگیرید. تکنو متال، پله‌های موفقیت شما را می‌سازد.

نظری دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پروژه های شاخص