پله پیچ چوبی و نصب آن

پله پیچ چوبی

در دنیای امروز، پله فقط سازه‌ای برای اتصال دو سطح با ارتفاع مختلف نیست. پله یکی از مهمترین و اصلی‌ترین المان‌ها در دکوراسیون داخلی محسوب می‌شود. در مطلب انواع پله ساختمان به خوبی با مدل‌ها و طرح‌های مختلف پله آشنا شدیم. اگر در این مطلب هستید و در حال خواندن این کلمات می‌باشید به این معناست که یک مدل خاص دل شما را برده و ذهن شما را برای ساخت به خود مشغول کرده است. اگر به پله پیچ چوبی فکر می‌کنید، کاملا حق دارید شیفته‌ی این سبک از طراحی پله شوید. در این زمینه تنها نیستید. این مدل از پله یکی از محبوب‌ترین و پرطرفدارترین مدل از پله‌های پیچ است. در این مطلب قصد داریم به صورت کامل، دقیق و جزئی با پله پیچ از جنس چوب و همچنین نحوه نصب آن صحبت کنیم. اگر به دنبال ساخت این سازه هستید، داشتن این اطلاعات برای شما لازم است.

پله پیچ چوبی

آشنایی با پله پیچ چوبی

قبل از صحبت از جزئیات، بیایید ابتدا به خوبی پله پیچ چوبی را بشناسیم. چوب یکی از قدیمی‌ترین همراهان انسان در دنیای ساخت و ساز بوده است. انواع اقسام سازه‌ها از خانه گرفته تا قاب عکس و مجسمه و… از ثمره‌های چوب است. استفاده از پله‌ی چوبی قدمت بسیار طولانی دارد. آنقدر که حتی نمی‌توان گفت اولین بار چه کسانی در کدام نقطه از کره‌ی خاکی از چوب، پله ساختند و روی آن راه رفتند. این همراهی تا همین امروز هم ادامه داشته است. هنوز هم چوب، متریال اصلی در بسیاری از سازه‌ها از جمله پله است. دلیل این همه ماندگاری چوب در عرصه‌ی ساخت و ساز، جذابیت و زیبایی این ماده است. استفاده از چوب در هر سازه‌ای آن را تا چند برابر زیباتر و چشم‌ نوازتر می‌کند. حال تصور کنید این سازه، از بزرگترین و اصلی‌ترین المان‌ها و نمادها در خانه باشد.

پله گرد چوبی یکی از خاص‌ترین مدل‌های پله است که با چوب ساخته می‌شود. گرد بودن یا اصطلاحا پیچ بودن این پله، باعث خاص شدن و زیبایی بصری آن است. این سبک از پله برای انواع خانه‌های دوبلکس، فروشگاه‌ها، هتل‌ها، نمایشگاه‌ها، رستوران‌ها، کافی شاپ‌ها، سالن‌ها و خلاصه هر جایی که به پله‌ی شیک و زیبا نیاز داشته باشد مناسب است. چوب بلوط، چوب گردو، چوب افرا، چوب اش و چوب راش از بهترین چوب‌ها برای استفاده در پله به حساب می‌آیند. هر کدام از این چوب‌ها ویژگی‌هایی دارند که برای سازه شما مناسب هستند.

مزیت‌ های پله گرد چوبی

استفاده از پله گرد یا پله پیچ چوبی دارای مزیت‌هایی است. این مزایا و ویژگی‌ها باعث شده است که سالهای سال استفاده از این مدل پله مرسوم باشد. اگر هنوز هم نمی‌دانید این سبک از پله برای شما مناسب است یا خیر، تا پایان مطلب همراه ما باشید زیرا اطلاعات جامعی در اختیار شما قرار داده خواهد شد. ابتدا به پند مزیت برتر این مدل از پله اشاره کنیم.

  • زیبایی و جذابیت

شاید بتوان زیبایی و جذابیت ظاهری را اصلی‌ترین دلیل برای انتخاب این سبک از پله بیان کرد. البته دلیل کوچکی هم نیست. زیبایی پله بسیار اهمیت دارد. چوب یک متریال طبیعی و خاص است. این ماده با ذات و فطرت طبیعت دوست انسان همخوانی دارد. به همین جهت است وقتی در جنگل و میان میان درختان قدم می‌زنیم حس خوبی به ما دست می‌دهد. استفاده از چوب در پله‌های سبک پیچ، باعث ایجاد یک زیبایی منحصر بفرد در محیط می‌شوند. از طرفی گرما و صمیمیتی که چوب به خانه می‌بخشد فوق العاده است. شاید بتوان به جرات گفت اگر پله چوبی در خانه درست کنید، هیچگاه از دیدن آن خسته نخواهید شد و نمای پله برای شما تکراری نخواهد شد. لازم به ذکر است طرح‌ها و مدل‌های مختلفی را می‌توان در قالب پله پیچ ساخت که در آینده بیشتر توضیح خواهیم داد.

  • دوام و طول عمر بالا

اگر با چوب رفیق باشید و راه و رسم استفاده از آن را بدانید، تا سالهای سال پله چوبی هم با شما رفیق خواهد بود. البته ماندگاری و طول عمر پله‌های چوبی به نوع چوب و نحوه نصب آنها هم بستگی دارد. چوب‌هایی که برای شما ذکر کردیم، مقاومت بسیار خوبی دارند و در مقابل آسیب دیدگی، تخریب و شکستگی مقاوم هستند.

  • انعطاف در طراحی

پله پیچ چوبی را می‌توان به صدها شکل و طرح پیاده کرد. این یک خاصیت و ویژگی فوق العاده است. اگر از کسانی هستید که به دکوراسیون داخلی اهمیت زیادی می‌دهید و می‌خواهید یک پله خاص و جذاب مطابق دکوراسیون محیط داشته باشید، پس حتما چوب را انتخاب کنید.

  • اشغال فضای کم

پله‌ی گرد چوبی در هر فضا و مکانی قابل اجراست. اگر کافه دارید و نمی‌خواهید فضای زیادی را به پله اختصاص دهید، اگر نمی‌خواهید فضای خانه با پله اشغال شود و در کل اگر به دنبال یک پله جمع و جور و کاربردی هستید، باز هم چوب به کمک شما خواهد آمد.

پله گرد چوبی

معایب استفاده از پله پیچ چوبی

برای هر روزی شبی هستند. قطعا برای هر محصولی در کنار مزایا، معایبی وجود دارد. هرچند که بسیاری از معایب نسبی هستند. به این معنا که ممکن است یک مسئله برای شما عیب و مانع باشد و برای شخص دیگر اینگونه نباشد. پس اگر به مشکلی برخوردید، به فکر رفع آن باشید زیرا هیچ مانعی همیشگی نیست. در ادامه برخی از مهمترین معایب استفاده از پله پیچ چوبی را بررسی می‌کنیم.

  • نگهداری سخت

شنیده اید که می‌گویند “هرکه طاووس خواهد، جور هندوستان کشد” اگر به دنبال زیبایی خیره کننده چوب هستید، باید جور نگهداری از آن را هم بکشید. چوب جنس حساسی است. خیس ماندن و وجود آب بیش از چند ساعت روی چوب می‌تواند باعث باد کردن و خراب شدن آن شود. در مقابل نور مستقیم خورشید قرار گرفتن هم به همین صورت. حرارت زیاد و آتش هم می‌توانند قاتلین چوب شما باشند.

  • هزینه بالا

در مقابل دیگر سازه‌ها و پله‌ها با متریال مختلف، چوب کمی گرانتر به نظر می‌رسد. البته این مسئله به فاکتورهای مختلفی مربوط است که در ادامه درباره آن توضیح خواهیم داد.

انواع پله پیچ با جنس چوب

پله پیچ چوبی دارای مدل‌های مختلفی است. البته قبل از بیان مدل‌ها باید بدانید این سبک از پله در سه حالت طراحی می‌شود.

  • تمام چوب
  • روکش و ظاهر چوبی
  • بخشی چوبی و بخشی متریال دیگر

هر کدام از این حالات دارای ویژگی‌های مختلفی است و نحوه نصب گوناگونی هم دارد. مجل بحث در این مطلب برای این سه مورد وجود ندارد. تنها لازم است آنها را بشناسید و هنگام نصب و مذاکره با مهندس و طراح سازه حواستان را به خوبی جمع کنید. اما به جز این دسته بندی، پله گرد از جنس چوب دارای مدل‌های مختلفی است. برخی از پر استفاده‌ترین مدل‌ها را برای شما شرح داده ایم.

  • پله پیچ اسپیرال

احتمالا مدل‌های اسپیرال را در فیلم‌ها و در خانه‌های لاکچری دیده باشید. این مدل از پله پیچ، بدون پاگرد و دارای پیچ کامل است و توانایی اتصال چند طبقه به یکدیگر را هم دارد. حالت مارپیچی و جذاب این پله، ظاهری خاص و متفاوت به آن بخشیده است. از ویژگی‌ آن می‌توان به اشغال فضای کم اشاره کرد که باعث افزایش کاربرد آن می‌شود. اگر یک خانه یا محیط داخلی لوکس و باکلاس می‌خواهید پله اسپیرال چوبی گزینه مناسبی برای شما خواهد بود.

  • پله گرد ساده چوبی

پله گرد ساده چوبی دارای شعاع بسیار کمی است. این مدل از پله پیچ چوبی در بسیاری از خانه‌ها و فروشگاه‌ها وجود دارد. بهتر است برای اتصال بیش از دو طبقه و دو سطح از این مدل پله استفاده نکنید. در واقع این طرح برای مهار شیب زیاد در فضایی محدود طراحی شده است.

  • پله گرد 90 درجه چوبی

در این مدل به تناسب شرایط و تعداد پله‌ها برای گردش 90 درجه جهت از پاگرد استفاده شده است. این مدل مقاومت و سطح کیفیت بیشتری نسبت به مدل‌های دیگر دارد و برای مکان‌هایی که رفت آمد زیادی در آن وجود دارد گزینه بسیار مناسبی است. ایمنی بیشتر از ویژگی‌های خاص این مدل از پله است. اگر به دنبال ساخت سازه‌ای هستید که تا سالها بدون خطر از آن استفاده کنید، سبک 90 درجه برای شما مناسب است. این مدل از پله را برای ارتفاع طبقات بالا و راه پله‌های طولانی استفاده می‌کنند.

انواع پله پیچ چوبی
شیوه نصب  پله پیچ با جنس چوب

یکی از چالش‌های مهم در پله پیچ چوبی مرحله نصب آن است. بعد از آنکه با انواع مدل و سبک پله پیچ با جنس و متریال چوب آشنا شدید و سپس انتخاب خود را به مرحله نهایی رساندید نوبت به نصب می‌رسد. اجرای این مدل از پله کمی نیاز به دقت و مهارت بالا دارد. به این دلیل که اولا متریال مورد نظر حساس است و ممکن است شکسته شود. دوما باید کلیه اصول ایمنی و دستور العمل‌های مهندسی را به دقت اجرا کرد. پس توجه داشته باشید، این کار، کار هرکسی نیست. پس در انتخاب نصاب، طراح و تیم اجرایی دقت کنید. نصب این سازه مهم دارای چند مرحله است. این مراحل را به صورت مختصر شرح داده ایم.

مراحل اجرای پله پیچ

  • مرحله اول، شناسایی محیط و بررسی ابعاد است. طراح ابتدا باید محیط را مشاهده کند، اندازه‌ها را بسنجد و طرح‌های مناسب را به کارفرما ارائه کند.
  • مرحله دوم، انتخاب طرح مورد نظر و بررسی میزان چوب و متریال مورد نیاز برای ساخت است.
  • مرحله سوم، تایید نقشه و طرح نهایی و آغاز فرایند ساخت و اجرا است.
  • مرحله چهارم، برش دادن چوب‌ها مطابق با طرح تصویب شده است.
  • مرحله پنجم، ساخت کف پله به عنوان محل قرارگیری سازه و استفاده از چسب آکواریوم جهت محکم سازی آن است.
  • مرحله ششم، جای گذاری چوب‌های برش خورده و نصب نرده‌های پله گرد با توجه به طرح اصلی است.

نکته: برخی از قسمت‌های پله لازم است مناسب با طرح برش خورده شوند. برخی از قسمت‌ها نیاز به برش ندارند و فقط با استفاده از حرارت و بخار یا اتصال قطعات قوسی، به شکل مورد نظر می‌رسند. استفاده از چسب و میخ مخصوص در مراحل اجرا بسیار مهم است.

مراحل اجرا پله چوبی

هزینه نهایی ساخت پله پیچ با چوب

همانطور که توضیح داده شد، هزینه‌های مربوط به پله پیچ چوبی به عوامل گوناگونی بستگی دارد. به عنوان مثال، قیمت چوب، نوع چوب، اندازه‌ها و ابعاد، نوع طرح، هزینه‌های ساخت و اجرا، هزینه‌های تجهیزات مورد نیاز و… بخشی از عوامل مهم در قیمت نهایی ساخت این پله است. قیمت مواد اولیه به نوسانات بازار بستگی دارد. پس در واقع نمی‌توان به صورت قطعی یک قیمت ثابت ارائه کرد.

اما نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که برخی از طراحان و سازندگان پله، با ارائه قیمت‌هایی بالاتر از نرخ اصلی، باعث نگرانی کارفرمایان شده اند. به همان اندازه که کیفیت پله و نحوه ساخت آن اهمیت دارد، انتخاب یک تیم سازنده حرفه‌ای و منصف نیز بسیار مهم است. به همین جهت یک گزینه مناسب را به شما معرفی خواهیم کرد.

نصب پله گرد با تکنو متال
ساخت انواع پله پیچ چوبی با تیم حرفه ای تکنو متال

حال که با دنیای وسیع پله پیچ چوبی آشنا شدید، باید به خوبی بدانید ساخت این سازه کار بسیار حساس و دقیقی است. برای اینکه بتوانید یک پله با تمام خصوصیات مهندسی و زیبایی‌های ظاهری بسازید باید سالها علم و دانش این کار را یاد گرفته باشید و در کنار آن تجربه و مهارت خود را افزایش داده باشید. چیزی که هر کسی نمی‌تواند ادعای آن را داشته باشید و آن را ثابت کند. پله‌ها نه تنها یک بخش مهم برای زیبایی و جلوه‌ی دکوراسیون داخلی هستند بلکه مسیری مهم برای رفت و آمد اشخاص نیز محسوب می‌شوند. پس بسیار مهم است که چگونه ساخته شوند. تیم تکنو متال یکی از بهترین گزینه‌ها برای ساخت پله‌ای فراتر از تصورات شما است.

مهارت، تخصص، تجربه، تعهد و دانش، ستون‌های اصلی مجموعه مهندسی تکنو متال را تشکیل می‌دهند. شما می‌توانید ساخت انواع پله‌ها را از صفر تا صد به کادر توانمند این مجموعه بسپارید و دیگر هیچ نگرانی نداشته باشید. لازم به ذکر است تکنو متال توجه ویژه‌ای به کاهش هزینه‌ها و ارائه قیمت‌های مقرون به صرفه دارد. هم اکنون می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و همچنین دریافت مشاوره رایگان با تیم پشتیبانی تماس برقرار کنید.

نظری دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پروژه های شاخص