روش محاسبه  راه پله اسپیرال

ساخت پله اسپیرال

در گذشته و در مطلب  پله اسپیرال چیست؟ به خوبی با این نوع از سازه‌های جذاب و بسیار کاربردی آشنا شدیم. در حال حاضر اگر قصد ساخت راه پله در مسیری را داشته باشید و به یک مهندس طراح و تیم ساخت حرفه‌ای مراجعه کنید، این مدل یکی از پیشنهادات اصلی آنها برای شما خواهد بود. گفته شد که یکی از مهمترین بخش‌ها در ساخت و ساز این سازه، محاسبه راه پله اسپیرال است. برای اجرای این پله ابتدا باید یک سری اطلاعات از جمله ابعاد، اندازه‌ها، ارتفاع و… به دست بیاید. سپس متناسب با این اطلاعات ساخت پله آغاز شود، حال سوال اینجاست، این محاسبات چگونه انجام می‌شود و دانستن آن چه نفعی دارد؟

ساخت پله اسپیرال اهمیت محاسبه راه پله اسپیرال در چیست؟

چرا باید از نحوه محاسبه راه پله اسپیرال مطلع شویم؟ این اطلاعات و این مطالب برای چند دسته از افراد کاربرد دارد. دسته اول، سازندگانی هستند که به دنبال یادگیری بیشتر و تایید دانش خود می‌باشند. دسته دوم خریداران و متقاضیان این مدل از پله‌ها هستند که قصد دارن با دانستن اندازه‌ها و ابعاد، بهترین مدل و طرح را برای محیط خود انتخاب کنند. و دسته سوم کسانی که از دانستن محاسبات پله اسپیرال نفع می‌برند، افرادی هستند که قصد خرید پله دست دوم دارند. در این باره می‌تواند به مطلب قیمت پله گرد دست دوم مراجعه کنید.

اطلاع داشتن از ابعاد و اندازه‌ها و نحوه محاسبه آنها، کمک می‌کند بهترین گزینه و مناسب‌ترین مدل پله برای محیط را انتخاب کنیم. به عنوان مثال اگر در یک خانه دوبلکس کوچک زندگی می‌کنید، ابعاد پله شما بسیار اهمیت دارد. زیرا این سازه نباید فضای اضافی را اشغال کند و در عین حال باید برای رفت و آمد موثر و مفید باشد. همچنین باید توجه داشته باشید این محاسبات، تاثیر مستقیمی روی ایمنی سازه دارد، پس از هر جهت مفید و مهم است.

نوع محاسبه اندازه ها در پله اسپیرال

همانطور که می‌دانید اسپیرال یا راه پله مارپیچ به مدلی از سازه می‌گویند که اتصال بین طبقات را با استفاده از یک مسیر 360 درجه و در حول یک محور انجام می‌دهد. برای آشنایی بیشتر با مدل‌های دیگر پله، به مطلب انواع پله ساختمان مراجعه کنید. در واقع حرکت در این پله‌ها از شعاع بیرونی دایره صورت می‌گیرد. ساختار این سازه‌ها به نحوی است که برای اجرا و ساخت آن باید به یک سری نکات، ضوابط و قواعد توجه شود. برای اینکه بتوانیم شیوه‌ی محاسبه راه پله اسپیرال را بهتر بیان کنیم ابتدا لازم است با عناصر و ترکیب‌های اصلی در این سازه آشنا شویم. سپس به روش محاسبه هرکدام بپردازیم.

  • لوله مرکزی به قطر ۹ سانتی متر
  • صفحه اتصال به ابعاد ۱ × ۳۰ × ۳۰ سانتی متر
  • ارتفاع کف طبقه زیرین تا کف طبقه بالا
  • انتهای صفحه به ابعاد ۲٫۵۴ × ۰٫۵ سانتی متر
  • سکو
  • نرده
  • خیز پله
  • سطح زیرین پله
  • فریم پله
  • عرض ورودی
  • نرده سکو
  • ستون نرده
  • قطر دایره مرکزی
  • میله سرپوش بالایی

نحوه محاسبه پله اسپیرال

استانداردهای ترسیم پله مارپیچ

همانطور که گفته شد، برای اینکه بتوان بهترین سازه را ساخت و بیشترین استفاده را از آن به دست آورد باید به ضوابط و قواعد عمل کنیم. در روش محاسبه پله اسپیرال استانداردهایی وجود دارد که تقریبا جهانی و مورد استفاده همه است. در این بخش به این قواعد اشاره می‌کنیم. لوله محور در پله اسپیرال اهمیت ویژه‌ای دارد، زیرا پلکان دور آن می‌چرخند. به همین جهت قطر این لوله باید بین 10 الی 15 سانتی متر باشد که بتواند مقاومت کافی برای حمل بار را داشته باشد. برای محاسبه و اجرای این پله، ابتدا باید یک دایره در کف ترسیم شود. این دایره باید به ازای هر پلکان تقسیم شود. به عنوان نمونه اگر از کف تا سطح بالا، 12 پله دارید، این دایره باید به 12 بخش مساوی تقسیم شود. این کار در نرم افزارهای مخصوص مانند اتوکد قابل انجام است.

تعداد پله‌ها زمانی که گردش در راه پله کامل می‌شود و به 360 درجه می‌رسد، نباید از 8 پلکان کمتر باشد. در ساخت این سازه‌ها عرض کف پله از 65 سانتی متر شروع می‌شود و مطابق نسبت ابعاد دیگر پهن‌تر می‌شود. عرض 65 سانت برای عبور یک نفر طراحی شده، طبیعی است برای راه پله‌های دو طرفه این ابعاد باید دو برابر شود. پاخور پلکان نباید از 20 سانتی متر کمتر باشد تا رفت و آمد و عبور و مرور به راحتی صورت بپذیرد. همچنین فاصله هر پلکان با لوله محور باید 30 سانتی متر باشد. در محاسبه ابعاد پلکان به این نکته توجه کنید که پایین آمدن سخت تر از بالا رفتن است و پلکان باید به نحوی باشند که بخش بیرونی پا را شامل شود.  یعنی در واقع پاخور مفید بیرونی باید بیش از 30 سانتی متر باشد.

خیز پلکان در ساخت و اجرا بسیار مهم است. این اهمیت نه تنها در بحث زیبایی و ایمنی پله مورد توجه است بلکه باعث حفظ سلامت افراد می‌شود. خیز پلکان به فاصله بین دو پله گفته می‌شود که نباید بیشتر از 24 سانتی متر باشد. حداقل ارتفاع سازه شما یا به اصطلاح سرگیر شما نباید کمتر از تقریبا 2 متر باشد.

اندازه گیری راه پله مارپیچ

اندازه نرده ها در راه پله مارپیچ

یکی از بخش‌های مهم در محاسبه راه پله اسپیرال مربوط به نرده است. در این مدل از راه پله، نرده نقش اساسی دارد. نرده علاوه بر امنیت و بالا بردن سطح ایمنی پله، در زیبایی و طراحی اسپیرال بسیار موثر و پررنگ است. دذ محاسبه نرده ها، ارتفاع آنها از سطح پلکان بسیار مهم است. زیرا به صورت استاندارد باید به نحوی باشد که استفاده از آنها برای افراد مشکل ساز نباشد. به همین جهت ارتفاع نرده‌ها باید بین 85 تا 95 سانتی متر باشد. یعنی در واقع کمی کمتر از یک متر. بین هر میله نرده نیز فاصله نباید بیشتر از 10 سانتی متر باشد، به این جهت که از خروج و افتادن اشیاء جلوگیری شود. قاعدتا نرده ها را دایره‌ای شکل و با قطر 3 سانتی متر می‌سازند تا استفاده از آنها راحت تر باشد.

نکته مهم:

این اندازه‌ها ا و نحوه محاسبه راه پله اسپیرال، با توجه به یک شرایط استاندارد و عادی بیان شد. گاهی اوقات شرایط محیط تفاوت‌ها و ویژگی‌هایی دارد که باعث می‌شود برخی از اندازه‌ گیری‌ها دستخوش تغییراتی شوند. به عنوان مثال ممکن است در یک پله ارتفاع به قدری باشد که دو بار 360 درجه چرخش داشته باشیم. در چنین حالاتی، باید از یک مهندس خبره کمک  بگیرید که با توجه به اندازه ها، بتواند به وسیله نرم افزارهای مخصوص، بهترین طراحی را به دست آورد. در این زمینه می‌توانید مقاله انواع پله اسپیرال را مشاهده کنید.

قیمت پله اسپیرال چقدر است؟

بعد از بررسی روش محاسبه پله اسپیرال لازم است درباره قیمت این پله نیز مطالبی را بدانید. این اندازه‌ها و ابعاد، تاثیر مستقیمی روی قیمت پله اسپیرال می‌گذارند. به عنوان مثال اگر تعداد پلکان شما بیشتر باشد و ارتفاع سازه افزایش پیدا کند، طبیعتا متریال بیشتر و هزینه بیشتری به پای شما خواهد بود. به صورت کلی قیمت این سازه با توجه به طرح مورد نظر شما و همچنین قیمت متریال، متغیر است. هزینه طراحی و ایده، متریال و ساخت و ساز، پارامترهای اصلی در قیمت گذاری به حساب می‌آیند.

اگر به دنبال کسب اطلاع از لیست قیمت‌ها و هزینه‌ها هستید با ما تماس بگیرید. ما راهنمایی های لازم را در اختیار شما قرار خواهیم داد و مناسب‌ترین و بهترین گزینه‌ها را با توجه به بودجه مشخص شده در اختیارتان قرار می‌دهیم.

قیمت راه پله اسپیرال

ساخت و محاسبه راه پله اسپیرال در شرکت تکنو متال

تمیز، حرفه‌ای و تخصصی کار کنید. همیشه برای خودتان ارزش قائل باشید و به دنبال بهترین‌ گزینه‌ها بگردید. شرکت مهندسی تکنو متال در زمینه ساخت انواع پله ساختمانی گزینه‌ای قابل اعتماد است. این شرکت با استفاده از بهترین روش‌های محاسبه راه پله اسپیرال و همچنین طراحی‌های به روز و حرفه‌ای می‌تواند شما را به خواسته‌ای که دارید برساند. تفاوتی نمی‌کند در کجای این زمین خاکی باشید، تکنو متال می‌تواند مقرون به صرفه‌ترین و جذاب‌ترین پله‌ها را در محیط شما بسازد.

برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره رایگان هم اکنون می‌توانید با شماره‌های مشخص شده تماس بگیرید. با تکنو متال در تیم خاص‌ترین ها قرار بگیرید.

نظری دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پروژه های شاخص