پله اسپیرال گرد و کاربرد آن در زیبایی ساختمان

پله اسپیرال گرد

شاید شما هم دیده باشید، برخی از پله‌ها در یک سازه ساختمانی، آنقدر زیبا و مناسب است که انگار از ابتدا این پله را فقط برای این ساختمان ساخته اند. پله اسپیرال گرد یکی از انواع پله است که می‌تواند چنین حسی را به افراد حاضر در محیط القا کند. هر چقدر زمان بیشتر می‌گذر، تعداد طرفداران و علاقه مندان به این سازه و ساختار آن بیشتر می‌شود. در این بخش قصد داریم ضمن ارائه یک معرفی نامه دقیق، با کاربرد این پله و همچنین نقش آن در زیبایی ساختمان آشنا شویم. اگر قصد ساخت چنین بنایی را دارید، توصیه می‌کنیم این مطلب را تا انتها مطالعه کنید، قطعا انقلابی در دانسته‌های شما ایجاد خواهد شد.

پله اسپیرال گرد

پله اسپیرال گرد را بهتر بشناسیم

همه پله‌ها یک وظیفه اصلی و عمومی دارند، آن هم اتصال طبقات و یا دو سطح با ارتفاع متفاوت است. پله اسپیرال گرد علاوه بر این وظیفه یک ماهیت مهم و اصلی دارد آن هم زیباسازی محیط و جلوه بخشی به ساختمان است. در مطلب پله اسپیرال چیست به خوبی با تعریف و ساختار این سازه آشنا شدیم. اسپیرال یا راه پله مارپیچ، به نحوی طراحی می‌شود که برای رسیدن به طبقه بالاتر لازم باشد یک محور دایره‌ای شکل را طی کنیم. نوع گرد این سازه، به این جهت طراحی شده است که بتوانید بیشترین بازخورد را در کوچکترین فضا ارائه دهد.

بیشتر کسانی که به سراغ پله گرد از مدل اسپیرال می‌آیند، توجه ویژه‌ای به زیبایی محیط و دیزاین ساختمان دارند. البته حق هم دارند. پله یکی از اصلی‌ترین المان‌ها در محیط به حساب می‌آید. این المان به این دلیل که ابعاد بزرگ و کاربرد زیادی دارد، در هر مکانی که باشد تبدیل به مرکز توجهات خواهد شد. پس اگر در یک ساختمان و یا محیط، پله مناسبی نصب نکنید، هیچگاه نمی‌توانید یک دکوراسیون جذاب و چشم نواز داشته باشید. پس اهمیت دادن به نوع طراحی و تاثیر این سازه در محیط بسیار لازم است. اسپیرال گرد از مدل سازه‌هایی است که زیبایی و کاربردی بودن را همزمان در خود جای داده است.

تاثیر راه پله مارپیچ در زیبایی ساختمان

ساخت پله، در واقع به یک ساختمان و یک محیط، سبک و سیاق می‌بخشد. معمارهای قدیمی این بخش از ساخت و ساز را، روح کار می‌دانستند به همین جهت اگر به ساختمان‌های قدیمی توجه کنید، پلکان فوق العاده زیبا و چشم نوازی را مشاهده می‌کنید. طبق اسناد به دست آمده در بناهای باستانی مانند تخت جمشید، از پله‌هایی سبک اسپیرال امروز استفاده شده است. حال قرار است کمی فنی‌تر و دقیق‌تر به تاثیر پله اسپیرال گرد بر محیط و ساختمان بپردازیم.

ابتدا لازم است بدانیم، این سازه‌های جذاب و کاربردی دارای دسته بندی‌های مختلفی هستند. در یک دسته بندی، انواع راه پله مارپیچ را بر اساس متریال و جنس ساخت طبقه بندی می‌کنند. به عنوان مثال پله اسپیرال چوبی یکی از معروف‌ترین مدل‌ها به حساب می‌آید. در مطلب انواع پله اسپیرال به صورت کامل مدل‌های مختلف و جنس‌های گوناگون را شرح داده ایم. در یک دسته بندی دیگر، بیشتر از متریال، نوع طراحی و مدل ساخت مد نظر قرار می‌گیرد. به عبارتی دیگر، دیزاین پله مورد بررسی قرار می‌گیرد. به عنوان مثال پله اسپیرال سلطنتی یکی از جذاب‌ترین طراحی‌های این سبک از پلکان است. در مطلب طراحی پله اسپیرال نیز این دسته بندی به صورت مفصل شرح داده شده است.

در نتیجه: این سازه به خودی خود دنیای بزرگی دارد. برای اینکه بتوانیم بهترین بازخورد و زیباترین نتیجه را بگیریم، باید پله‌ای با متریال و طراحی مناسب و جذاب پیدا کنیم.

کاربرد پله اسپیرال

پله اسپیرال گرد برای کدام ساختمان ها مناسب است؟

بعد از بیان موضوعات کلی و ارائه اطلاعات لازم، حال به یک سوال مهم پاسخ می‌دهیم. پله اسپیرال گرد را در کدام ساختمان‌ها و محیط‌ها بسازیم بهتر است؟ در ابتدا متن اشاره کردیم، گاهی مشاهده می‌کنیم یک پله در یک ساختمان آنقدر زیباست که چشم‌ها را محو خود می‌کند. حال اگر جای آن سازه، یک پلکان دیگر قرار داشت، ممکن بود هیچ گاه این زیبایی را منتقل نکند. پس باید در گلدانی که در اختیار داریم، گل مناسب بکاریم. در اسپیرال مدل گرد، با سازه‌ای طرف هستیم که چرخش کاملا 360 درجه‌ای و یا به اصطلاح، حلزونی دارد. پس باید به دو نکته کاربرد و طراحی پله توجه کنیم.

کاربرد این سازه به صورتی است که می‌توانید در انواع محیط‌ها و ساختمان‌ها، مانند خانه‌های دوبلکس، باغ‌ ویلا، ساختمان اداری، هتل‌ها و رستوران‌ها از آن بهره ببرید. اگر محور 360 درجه‌ای این پله به صورتی است که می‌تواند در کوچکترین محیط‌ها نیز ساخته شود. وجود اسپیرال گرد، می‌تواند نمای ساختمان را کاملا مدرن کند در حالی فضای اضافی هم اشغال نکرده است. دومین تاثیر این سازه، در دیزاین محیط است. به عنوان مثال اگر به دیزاین مدرن علاقه دارید، می‌توانید با ساخت اسپیرال شیشه‌ای یک محیط فوق العاده مدرن و جذاب داشته باشید. توجه کنید، اسپیرال گرد برای برخی از مکان‌ها هم مناسب نیست. به عنوان مثال، زمانی که قرار است چند طبقه را به یکدیگر وصل کنید و یا پله‌ای از راهرو به سمت طبقات فوقانی بسازید، می‌توانید گزینه‌های مناسب‌تری انتخاب کنید.

طراحی پله اسپیرال گرد

هزینه ساخت اسپیرال گرد چگونه محاسبه می‌شود؟

گفته شد که پله اسپیرال گرد می‌تواند دیزاین محیط و ساختمان را تحت تاثیر قرار دهد. حال یک مسئله مهم دیگر که مطرح می‌شود، بودجه بندی و محاسبه‌ هزینه‌ها است. دنیای پله‌ها آنقدر متنوع است که ممکن است برای یک محیط و یا ساختمان، 10 مدل پله، مناسب باشد. و یا شما چند مدل را به صورت همزمان پسند کنید. در اینجا مهم است که نحوه محاسبه هزینه‌ها را بدانید تا مدل مناسب را بر اساس بودجه بندی خود انتخاب کنید. قیمت ساخت پله گرد اسپیرال با توجه به پارامترهای مختلفی سنجیده می‌شود. به عنوان مثال، هزینه طراحی، متریال، ابزار و تجهیزات جانبی و هزینه نصب و اجرا. که این این عوامل با توجه به شرایط محیطی، ابعاد و اندازه‌ها و نوسانات بازار، گوناگون است.

غالبا این مدل از پله‌ها به دو صورت پیش ساخته و معمولی ارائه می‌شوند. برای طرح‌های سفارشی و برخی از مدل‌ها به انتخاب کارفرما، لازم است اجزایی مانند شاسی‌ها، پلکان، لوله محور، نرده‌ها و… جداگانه ساخته و طراحی شود که قطعا هزینه بیشتری در پی خواهد داشت. البته سازه‌های پیش ساخته نیز به همین صورت هستند با این تفاوت که این اجزا ابتدا در اندازه‌های استاندارد و در کارگاه‌ها ساخته شده و سپس در محیط نصب می‌شوند. مزیت برتر آنها هم عدم اتلاف وقت و سرعت در تحویل کار است. پس قبل از سفارش و انتخاب مدل مورد نظر، به این موارد توجه ویژه‌ داشته باشید.

ساخت پله گرد

ساخت و اجرای پله اسپیرال گرد توسط تیم مهندسی تکنو متال

اگر می‌خواهید پله اسپیرال گرد شما، بهترین کارایی را در ساختمان داشته باشد و در عین حال زیبایی و لوکس بودن را مشاهده کنید، کار را به کاربلد بسپارید. مجموعه مهندسی تکنو متال می‌تواند چوب جادویی باشد برای واقعیت بخشیدن به رویایی که در سر دارید. این تیم مهندسی با استفاده از دانش تخصصی و تجربه چندین ساله، می‌تواند صفر تا صد طراحی، ساخت و اجرای انواع پله ساختمانی بر عهده بگیرد. طرح‌های متنوع، ساخت و ساز مطمئن و ایمن، تعهد، استفاده از افراد حرفه‌ای، قیمت‌های مقرون به صرفه و تحویل فوری، از ویژگی‌های برتر و جذاب این شرکت است. کار خود را به دست حرفه‌ای‌ ترین‌ها بسپارید.

برای کسب مشاوره، انتخاب سازه و دریافت اطلاعات بیشتر، همکاران ما در بخش پشتیبانی پاسخگوی شما خواهند بود.

نظری دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پروژه های شاخص