آموزش طراحی  پله پیچ و راه اندازی آن

آموزش طراحی پله پیچ

با گذر زمان و پیشرفت علم و سلیقه بشر در طراحی دکوراسیون، دنیای پله‌ها نیز دستخوش تغییرات فراوانی شد. رفته رفته، طراحی محیطی تغییر کرد و سبک‌های جدید از ساخت و ساز به وجود آمد. با توجه این تغییرات، پله‌هایی مانند پله پیچ هم گسترده‌تر شدند و حالات مختلفی برای طراحی و اجرای آن به وجود آمد. در این مطلب قصد داریم با با آموزش طراحی پله پیچ و بررسی ابعاد آن، شما را به دنیای این پله جذاب و لوکس دعوت کنیم. همراه ما باشید تا طلایی‌ترین نکات را به دست آورید.

پله پیچ را بیشتر بشناسید

قبل از بررسی و آموزش طراحی پله پیچ لازم است ابتدا با خود این سازه جذاب و مدرن آشنا شوید. در مکان‌هایی می‌خواهیم دو طبقه و دو سطح را به یکدیگر متصل کنیم، اما فضای کافی برای ساخت پله‌های کلاسیک و معمولی وجود ندارد. باچنین شرایطی باید از مدل پله‌ای استفاده کرد که بتوان در کمترین فضا، زیباترین طرح را پیاده کرد. در واقع دلیل ساخت و اختراع پله پیچ یا گرد هم همین بوده است. البته بعد از آنکه زیبایی و جذابیت این سبک از پله برای همه روشن شد، سبک‌ها و مدل‌های مختلفی از آن ساخته و پرداخته شد و مکان‌های بیشتری برای استفاده از آن ایجاد شد.

پله پیچ دارای مدل‌های مختلفی است که هر کدام با توجه ویژگی‌ها و کاربردی که دارند، مورد استفاده قرار می‌گیرند. به عنوان مثال در یک دسته بندی، پله‌ پیچ‌ها بر اساس جنس و متریال ساخت از یکدیگر جدا می‌شوند. بتن، چوب، فلز و شیشه از مواد اصلی در ساخت این مدل از پله به حساب می‌آیند. با این متریال مدل‌ها و طرح‌های مختلفی به دست آمده است. در ادامه با آموزش طراحی و اجرای این پله‌ها، بیشتر با مدل‌های مختلف آن آشنا می‌شویم.

آموزش طراحی پله پیچ

نحوه طراحی پله پیچ

پله یک سازه بسیار دقیق و مهندسی است که در ساخت و طراحی آن باید به نکات دقیق و جزئی توجه کرد. از لازمه‌های آموزش طراحی پله پیچ داشتن اطلاعات کافی در زمینه اعداد و علم هندسه است. برای اینکه بتوان یک طراحی دقیق و حرفه‌ای انجام داد، باید مراحل مشخصی را طی کرد. پله پیچ، نوعی از پله است که حول محور یک لوله، به صورت متناوب چرخش می‌کند. این ساختار از برخی اجزا و بخش‌هایی تشکیل شده است که آنها را بررسی می‌کنیم.

  • سکو
  • نرده
  • ستون نرده
  • میله سرپوش بالایی
  • لوله مرکزی
  • فریم پله
  • سطح پله
  • خیز پله
  • میله میانی نرده
  • نرده زیرین
  • نرده سکو
  • انتهای صفحه
  • صفحه اتصال

این اجزا ممکن است در برخی از طرح‌ها لازم باشد، در برخی از طرح‌ها ممکن است اجزای دیگری اضافه شوند و یا کم شوند. کلیه این بخش‌ها باید طبق یک اصول و قاعده مشخص ساخته و جایگذاری شود. در ساخت پله پیچ، سانتی متر‌ها و گاهی میلی مترها هم می‌توانند به شدت تاثیر گذار باشند. این مسئله آنقدر حساس است که برای آن ضابطه و اصول خاصی را تعریف کرده اند.

ساخت پله پیچ

آموزش  و مراحل طراحی پله پیچ

در مرحله بعدی از آموزش طراحی پله پیچ، سراغ اصل مطلب می‌رویم. برای اینکه بتوان یک طراحی دقیق و حرفه‌ای و اصولی به دست آورد باید یک روند خاص طی شود. در این روند باید بعضی از بخش‌ها بررسی و برخی از اندازه‌ها محاسبه شود.

  • بررسی فضای محیط

بدون توجه به محیط و در نظر گرفتن شرایط آن، نمی‌توان پله ساخت. برای طراحی پله گرد، باید به محیط اطراف دقت زیادی داشته باشیم. محل قرارگیری پله، دیوارهای کناری در صورت وجود، جنس  سقف و کف و حتی مواردی مثل دکوراسیون خانه یا محیط، المان‌های اطراف و سبک دیزاین، مورد اهمیت قرار دارد و باید ثبت شود.

  • اندازه‌های کف

یکی از بخش‌های مهم در محاسبه ابعاد، اندازه گیری کف است. این ابعاد باید استاندارد و مطابق اصول مهندسی باشد. هرگونه خطا در اندازه گیری و محاسبه می‌تواند منجر به سقوط و تخریب سازه شود. طبق اصول استاندارد، در راه پله پیچ حداقل عرض استاندارد کف، 66 سانتی متر است که برای عبور یک نفر کافی است. البته زمانی که بخواهیم راه پله دو طرفه نصب کنیم، طبیعی است همه ابعاد دو برابر می‌شوند. همچنین اندازه کف در قسمت بیرونی باید حداقل 38 سانتی متر و محل پاخور آن برای رفت و آمد مناسب و راحت، 20 سانتی متر باشد. زیرا اندازه کف پایه انسان به صورت میانگین 30 سانتی متر است و این ابعاد بیش از نیمی از کف پا را پوشش می‌دهد.

  • ارتفاع پله‌ها

در آموزش طراحی پله پیچ محاسبه ارتفاع پله‌ها باید مورد توجه قرار بگیرد. این مسئله علاوه بر امنیت سازه، امنیت عبور و مرور را هم شامل می‌شود. به ارتفاع بین دو پلکان، خیز پله یا خیز پا گفته می‌شود. هر خیز پا نباید بیشتر از 24 سانتی متر باشد. اندازه ایده آن، 15 سانتی متر است. به این دلیل که رفت و آمد آسان شود، استحکام پلکان تامین و برای افراد مشکلات ستون فقراتی ایجاد نکند. فاصله ابتدا تا انتهای پله یا به اصطلاح سرگیری، نباید کمتر از 198 سانتی متر یا 2 متر باشد. این فاصله را از کف اولین پله تا سطح آخرین پله اندازه گیری می‌کنند.

  • نرده در راه پله پیچ

راه پله پیچ به دلیل چرخش کاملی که دارد، باید تمام ملاحظات ایمنی را در آن رعایت کرد. هنگامی که بدن همراه با پله‌ها چرخش می‌کند، برای نگهداری و حفظ تعادل به یک محل تکیه گاه مانند نرده و حفاظ نیاز دارد. ارتفاع نرده باید بین 86 الی 96 سانتی متر باشد. فاصله نرده‌ها با یکدیگر 10 سانتی متر، مناسب است. برای راحتی در گرفتن نرده، شکل آنها اگر دایره‌ای باشد، بهتر است.

  • پاگرد

پاگردها در راه پله پیچ می‌توانند شکل‌های مختلفی داشته باشند. این اشکال با توجه به شرایط محیط و نوع چرخش پله متفاوت است. بسیاری از اوقات، لازم است در طول پله پیچ، برای اتصال به طبقات دیگر، واسطه داشته باشیم. برای محاسبه دقیق این بخش، بررسی محیط و مدل پله بسیار مهم است.

طراحی پله پیچ
ساخت طرح و نقشه

مرحله بعدی آموزش طراحی پله پیچ ساخت شکل و ایجاد یک نقشه مهندسی است. در این مرحله شما باید با نرم افزارهای مهندسی مانند اتوکد آشنایی داشته باشید. البته برای اینکه نقشه شما دقیق و اصولی به دست بیاید باید ابعاد و اندازه‌های دقیق داشته باشید. برای شروع باید ابتدا یک دایره، یا نیم دایره ترسیم کنید. این ترسیم باید بر اساس انتخاب شکل پاگرد در محیط باشد.

سپس نیم دایره را باید در قطر مشخص به عنوان مثال 3 متر، در تعداد مشخص، مثلا 18 بخش تقسیم کنید. این کار به شما اجازه می‌دهد، به راحتی پله را پای گذاری کنید. در پایان باید مقیاس نقشه را 10 برابری کرده و روی کاغذ چاپ کنید تا نقشه اولیه را برای مراحل ساخت و اجرا به دست بیاورید. توجه کنید، این نقشه مانند راهنمای شما در یک سفر است. پس باید با دقت تمام طراحی و تنظیم شود.

روند اجرای پله پیچ چگونه است؟

بعد از آموزش طراحی پله پیچ لازم است به صورت مختصر با روند اجرا و جای گذاری این سبک از پله آشنا شوید. این پله‌ها با توجه به نوع متریال ساختشان، روند مختلفی در ساخت و اجرا دارند. به صورت کلی برای ساخت پله پیچ می‌توان از پله پیش ساخته استفاده کرد و یا اینکه تمام مراحل ساخت را در محیط انجام داد. در ادامه ورقه‌ها باید در دستگاه پلاسما یا CNC برش داده شده و به اندازه مورد نظر برسد.

 برای نصب و اتصال لوله‌ها و نرده‌ها به عملیات جوشکاری نیاز دارید. در ادامه شاسی پله‌ها باید سوار شود. شاسی تمام وزن و بار پله را تحمل می‌کند. بعد از نصب شاسی، ورق‌های پلکان نصب و جایگذاری می‌شوند. سپس جزئیاتی مانند نرده و حفاظ وصل می‌شود. البته توجه داشته باشید، نوع پله، محل ساخت و متریال مورد نظر، باعث تغییر فرایند ساخت می‌شود. به همین جهت لازم است یک تیم حرفه‌ای و متخصص کار را انجام دهد. در کنار تخصص و دانش، تجربه نیز بسیار مهم است.

طراحی با تیم تکنو متال

صفر تا صد طراحی و ساخت پله پیچ در تکنو متال

آموزش طراحی پله پیچ دنیای بزرگی است که در آن مجموعه‌ای از دانش‌ها و مهارت‌ها نهفته است. طراحی و نصب پله پیچ فرایند دقیقی دارد که باید زیر نظر افراد خبره و کاربلد انجام شود. مجموعه مهندسی تکنو متال خانواده‌ای تشکیل شده از مهندسین و طراحانی است که در کنار دانش حرفه‌ای خود سالها تجربه و مهارت را جمع آوری کرده اند. طراحی و ساخت انواع پله ساختمان در این مجموعه از صفر تا صد به صورت کاملا اصولی و طبق قواعد مهندسی انجام می‌شود. تکنو متال را می‌توانید مقایسه کنید تا کیفیت کار را مطلع شوید.

هم اکنون می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره رایگان با تیم پشتیبانی تماس برقرار کنید.

نظری دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پروژه های شاخص