پله معلق چوبی، اجرا و کاربرد آن

پله معلق چوبی

اگر به دنبال ساخت یک پله شیک، لوکس و زیبا در ساختمان و محیط داخلی هستید، با پله معلق چوبی آشنا شوید. این مدل از پله، نسل جدیدی از دنیای انواع پله ساختمان است که روز به روز به تعداد طرفداران آن اضافه می‌شود. ویژگی‌های منحصربفرد و ظاهر خاص این مدل از پله باعث محبوبیت آن شده است. اگر قصد ساخت پله دارید، این مطلب را از دست ندهید. در ادامه قصد داریم به صورت دقیق و تخصصی با پله‌های شناور چوبی، کاربرد آن و نحوه‌ی اجرای آن آشنا شویم.

آشنایی با پله معلق از جنس چوب

برخی از افراد می‌پرسند با توجه به نوع کاربرد پله شناور، آیا ساخت پله معلق چوبی ممکن است؟ برای پاسخ دادن به این سوال، ابتدا باید با این پله و سپس نحوه اجرای آن آشنا شویم. از همان ابتدا که ساخت پله در دکوراسیون داخلی محیط مانند خانه‌های لوکس شروع شد، توجه به طراحی و مدل ساخت آن مد نظر سازندگان قرار گرفت. اگر سری به خانه‌های بزرگ و دوبلکس قدیمی بزنید، وجود پله‌های بزرگ و سلطنتی، چشمان شما را جلب خواهد کرد. با گذشت زمان، ساختار پله‌ها نیز تغییر کرد. بسیاری از خانه‌ها و محیط‌ها، به صورت دوبلکس طراحی شده‌اند، اما دیگر خبری از آن فضای بزرگ در قدیم نیست. با کوچکتر شدن سایز و اندازه خانه‌ها، سبک‌های جدیدی از طراحی پله نمایان شد.

پله‌ معلق یا شناور، یک طرح فوق العاده زیبا و خاص است که در اثر تغییر و تحول در دنیای طراحی پله به وجود آمده است. این پله‌ها علاوه بر ایجاد یک محیط لوکس و خاص، مشکل اشغال فضا توسط پله را برطرف کردند. حالا دیگر می‌توانید در کوچکترین مکان، زیباترین پله را بسازید. در میان متریال مختلف و جنس‌های گوناگون، چوب همیشه یکی از بهترین‌ها و محبوب‌ترین‌ها بوده است. حال تصور کنید، ترکیب پله‌ی معلق با چوب، چه ترکیب طوفانی و جذابی را خواهد ساخت.

پله معلق چوبی

ساخت و اجرای پله معلق چوبی

برای ساخت و اجرای پله معلق چوبی مراحل و نکات ویژه‌ای وجود دارد که باید به هر کدام از آنها دقت کرد. در ابتدا باید طرح مورد نظر انتخاب شود. شما می‌توانید انتخاب کنید که پله مورد نظر شما، چوب باشد و یا روکش و طرح چوب. همچنین می‌توانید از مدل‌ها و رنگ‌های مختلف چوب، مانند چوب راش، چوب گردو و… استفاده کنید. برای انتخاب طرح و مدل ابتدا باید شرایط محیطی به دقت مورد بررسی قرار بگیرید. به این صورت که یک مهندس طراح پله، در محل حاضر شده، اندازه گیری می‌کند و شرایط را برای ساخت و اجرای پله‌ی معلق بررسی می‌کند. بعد از این کار و انتخاب مدل، مراحل بعدی ساخت و ساز آغاز می‌شود. به صورت خلاصه، این مراحل، به شرح زیر هستند.

  • نقشه کشی و ایجاد طرح اولیه

برای ساخت پله‌های معلق، محل قرارگیری پله‌ها بسیار اهمیت دارد. این پله‌ها با استفاده از دیوارهای کناری اجرا می‌شوند. دیوارها به صورت کلی دارای دو دسته بندی (دیوار باربری، دیوار غیرباربری) هستند. دیوارهای باربر، توانایی تحمل وزن شاسی پله را دارند. اما دیوارهای غیرباربر اینگونه نیستند و برای آنها باید چاره دیگری اندیشه کرد. کلیه این نکات و همچنین اندازه‌های کف و ارتفاع، محاسبه و در نقشه اولیه ثبت می‌شود.

  • انتخاب طرح و مدل پله

پله‌ها، از جمله پله معلق چوبی دارای مدل‌های مختلفی هستند. کارفرما می‌تواند انتخاب کند که پله‎ی مستقیم، مارپیچ، گرد، 90 درجه و… داشته باشد. البته انتخاب این طرح‌ها باید با هماهنگی و مشورت طراح خبره و کاربلد انجام شود. زیرا برای هر محیط و شرایطی، سبک خالی از پله نیاز است. در این مرحله نوع چوب و طرح آن هم انتخاب می‌شود.

انواع پله معلق

  • نصب شاسی فولادی

درست است که جنس این پله قرار است از چوب باشد، اما چوب برای اینکه تبدیل به یک تکیه گاه محکم برای رفت و آمد شود، به پشتیبان نیاز دارد. شاسی‌های فولادی مخصوص برای مهار و نصب پله‌ها روی دیوار کناری نصب می‌شوند. با این کار، نمای پله مانند این است که چیزی زیر آن وجود ندارد و همه چیز در هوا معلق است. شاسی‌ها به عمق حداقل 20 سانتی متر در دیوار فرو می‌روند و با پیچ‌های محکم و اصول مهندسی سفت می‌شوند تا پله‌ها از نظر ایمنی، ایرادی نداشته باشند. برای اتصال پله‌ها، باکس‌هایی را به این شاسی‌ها متصل می‌کنند.

  • جایگذاری پله‌های چوبی

بعد از نصب شاسی‌ها و باکس‌ها نوبت به جایگذاری و نصب پله‌های چوبی است. کف‌های چوبی با دقت و ظرافت روی باکس‌ها سوار می‌شوند تا مراحل ساخت و ساز پله معلق چوبی به اتمام برسد. توجه داشته باشید انتخاب نوع چوب در نگهداری و طول عمر آن بسیار مهم است.

  • اجرای نرده و جزئیات

پله‌های معلق، غالبا به نرده نیاز ندارند. زیرا فاصله و طول این پله‌ها زیاد نیست. اما اگر فاصله و یا مسئله ایمنی ایجاب کرد، می‌توانید نرده‌ها و یا حفاظ‌های مختلفی را روی پله‌ها اجرا کنید. استفاده از حفاظ شیشه‌ای می‌تواند طرح بسیار زیبایی برای پله شما باشد. استفاده از کفی، نورپردازی و… نیز به سلیقه شما و خلاقیت طراح بستگی دارد.

اجرای پله معلق چوبی

اجرای پله معلق روی دیوار غیر باربر

اشاره کردیم که برای نصب پله معلق چوبی لازم است شاسی‌های فولادی درون دیوار کار گذاشت. در برخی از موارد، دیوارهای کناری پله، از جنس دیوار غیر باربر هستند. یعنی توانایی و تحمل حمل وزن را ندارند. در چنین حالتی، میله‌ها و شاسی‌های عمودی را در کنار پله نصب و آن را به زمین متصل می‌کنند. سپس روی آن میله‌ها که مانند محورهای نگهدارنده هستند، پله نصب می‌کنند. با این کار وزن پله و همچنین افرادی که از روی آن عبور می‌کنند به خوبی مهار می‌شود.

البته نوع محورها با توجه به مدل پله و محل ساخت آن متفاوت است. به عنوان مثال در پله‌های مارپیچ و گرد، محور در وسط قرار گرفته و پله‌ها دور آن متصل می‌شوند. نوع نصب و اجرای پله باید به تایید مهندس طراح پله برسد.

مزایا  و کاربرد پله معلق با جنس چوب چیست؟

حال بعد از تمام این صحبت‌ها و بررسی نحوه اجرا و ساخت پله معلق چوبی لازم است ویژگی‌ها  خصوصیات این مدل از پله‌ را بررسی کنیم. اگر به فکر ساخت پله شناور هستید، این خصوصیات می‌توانند شما را در انتخاب تصمیم یاری دهند. از این مدل پله در هر مکانی می‌توانید استفاده کنید. البته کاربرد اصلی آن در نمای داخلی و در منازل دوبلکس است. اما شما می‌توانید در کافه‌ها، رستوران‌ها، نمایشگاه‌ها و مکان‌های مختلف از این سبک پله استفاده کنید. برخی از ویژگی‌های پله شناور به شرح زیر است.

  • زیبایی خاص و هماهنگی با محیط

انواع پله معلق یکی از سازه‌های بسیار جذاب و مدرن است که می‌تواند هر خانه‌ای را لوکس و زیبا جلوه دهد. در دنیای طراحی دکوراسیون امروز، استفاده از این پله‌ها برای خانه‌های لاکچری واجب است. از طرفی استفاده از چوب به عنوان متریال ساخت، این زیبایی را چند برابر کرده است. چوب به راحتی با محیط هماهنگ می‌شود و یک فضای گرم و صمیمی ایجاد می‌کند. چوب همیشه یکی از جذابترین المان‌ها در محیط است.

  • اشغال نکردن فضای اضافی

یکی از اصلی‌ترین فلسفه‌های ساخت پله‌ی شناور، اشغال نکردن فضا بوده است. این پله‌ها برای محیط‌هایی که امکان ساخته پله کلاسیک و بزرگ وجود ندارد، بسیار عالی است. وجود فضای خالی زیر پله‌ها و چسبیده بودن پله به دیوار می‌تواند در بزرگتر نشان دادن محیط عالی باشد. البته طرح‌های مختلفی از این سبک پله وجود دارد. شما می‌توانید مناسب با شرایط و ابعاد محیط خود، طرح مورد نظر را انتخاب و اجرا کنید.

  • نگهداری سخت

پله معلق ماندگاری و طول عمر بسیار بالایی دارد اما یک چالش ویژه سر راه صاحبان این پله وجود خواهد داشت. چوب با تمام ویژگی‌ها و زیبایی‌هایی دارد، یک جنس حساس به حساب می‌آید. باید مراقب برخورد آب، تابش مستقیم نور خورشید و برخورد اشیاء سفت با سطح پله باشید. توصیه می‌کنیم برای رفع این چالش از چوب‌های جنس مرغوب استفاده کنید و هر چند روز یک بار، سطح پله‌ها را تمیز کنید.

ویژگی‌های پله معلق
هزینه اجرای پله شناور چوبی

پله معلق چوبی جزو انتخاب‌های لوکس محسوب می‌شود. به همین جهت ممکن است در برابر مدل‌های مختلف پله، هزینه‌های بیشتری برای شما در پی داشته باشد. البته با انتخاب سازنده متخصص و با انصاف و همچنین انتخاب یک طرح مناسب برای محیط، می‌تواند تا حدود زیادی از هزینه‌های اضافی کاهش داد. البته توجه داشته باشید، این سبک از پله بسیار مدرن و به روز است و تا مدتها می‌تواند نماد زیبایی و خاص بودن محیط شما و یا منزل شما باشد. همچنین می‌تواند باعث افزایش ارزش ملک و قیمت مکان نیز شود. پس توصیه ما این است، اگر می‌خواهید یک کار خوب و عمرانه انجام دهید، حساسیت خود را کاهش دهید.

به صورت کلی برای محاسبه هزینه‌های پله شناور با جنس چوب به شاخص‌های مختلفی توجه می‌شود. از جمله:

  • جنس و هزینه شاسی‌های کار شده
  • جنس چوب پله‌ها
  • اندازه و ابعاد سازه
  • تعداد پله و فاصله آنها
  • استفاده کردن از کابل یا شیشه به عنوان حفاظ
  • استفاده از نرده
  • نوع مدل و طرح انتخابی
  • هزینه مهندسی و طراحی
  • هزینه ساخت و اجرا

تیم مهندسی ساخت پله معلق تکنو متال

ساخت و اجرای پله معلق چوبی با تیم مهندسی تکنو متال

طراحی و اجرای پله، یکی از مهمترین بخش‌ها در ساخت سازه‌های ساختمان است. پله یک المان بسیار مهم است که نه تنها دو طبقه را به یکدیگر متصل می‌کند، بلکه بر زیبایی و ساختار تمام محیط تاثیر می‌گذارد. در این میان ساخت پله معلق چوبی از حساسیت چند برابری برخوردار است. مجموعه مهندسی تکنو متال متخصص ساخت انواع پله ساختمان است. سوابق درخشان و رزومه بسیار موفق این مجموعه بهترین دلیل برای جلب اعتماد شما همراهان گرامی است. این مجموعه با سالها فعالیت و استفاده از کادر حرفه‌ای، آماده است که بهترین طرح‌ها و ایده‌ها برای شما به ارمغان بیاورد.

هم اکنون می‌توانید برای دریافت مشاوره رایگان با تیم پشتیبانی تماس بگیرید. طراحان و مهندسان ما به شما کمک خواهند کرد که مناسب‌ترین طرح پله را در محیط مورد نظرتان بسازید و از نتیجه به دست آمده رضایت کافی را داشته باشید. کلیه خدمات طراحی و اجرای پله در این مجموعه از صفر تا صد توسط افراد متخصص انجام می‌شود. در پایان کلیه طرح‌ها و سازه‌ها با ضمانت کیفیت تحویل مشتریان گرامی داده خواهد شد. تکنو متال، سازنده پله‌های موفقیت در مسیر زندگی شما.

نظری دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پروژه های شاخص