پله پیچ سنگی و نحوه اجرای آن

پله پیچ سنگی

در دنیای پله‌ها، علی الخصوص پله‌ پیچ‌ها، پله پیچ سنگی از ابهت و جذابیت بسیار خاصی برخوردار است. این مدل از پله را می‌توان تلفیقی از جذابیت مدرن و صلابت کلاسیک دانست. خاصیت این مدل از پله این است که می‌توان آن را در نمای داخلی و نمای خارجی ساختمان کارکرد و زیبایی محیط را چند برابر کرد. اگر شما هم به ساخت و اجرای این پله فکر می‌کنید و یا آن را از گزینه‌های خود قرار داده‌اید، در این مطلب همراه ما باشید. می‌خواهیم وارد جزئیات مهم و نحوه اجرای پله سنگی از مدل پیچ شویم. همچنین اگر به دنبال مدل‌های دیگری از پله هستید، توصیه می‌کنیم از مطلب انواع پله ساختمان دیدن کنید.

معرفی پله پیچ سنگی

پله پیچ سنگی یکی از مدل‌های پله پیچ است. پله‌های سبک پیچ را با توجه به عناوین مختلفی دسته بندی کردیم. دو دسته بندی مهم و اصلی این پله‌ها، بر اساس متریال ساخت و طراحی است. مدلی که قرار است آن را مورد بررسی قرار دهیم، در دسته بندی متریال و جنس ساخت قرار می‌گیرد. به کلامی دیگر، این پله نمایی سنگی دارد و سنگ یکی از اجزای مهم آن در ساخت و اجرا به حساب می‌آید. محل کاربرد این مدل از پله بسیار متنوع است. یعنی شما می‌توانید آن را در خانه دوبلکس استفاده کنید و یا در داخل ساختمان به عنوان متصل کننده بین طبقات از آن بهره ببرید. همچنین می‌توانید در هتل‌ها، رستوران‌ها، نمایشگاه‌ها، سالن‌ها و هر مکان دیگری که به پله احتیاج است، از این پله استفاده کنید.

پله گرد سنگی در دو مدل کاملا گرد و نیم گرد طراحی و اجرا می‌شود. در مدل کاملا گرد، زمانی که از بالاترین نقطه پلکان، پایین را نگاه کنید، یک فضای دایره‌ای شکل می‌بینید که پله‌ها دور آن چرخیدند. به بیانی دیگر، پله‌های سنگی در این مدل، چرخش کامل دارند. این سبک برای مکان‌هایی که ارتفاع زیادی دارند بسیار مناسب است. در مدل نیم گرد، اگر از بالا به پایین نگاه کنید، یک فضای نیم گرد را می‌بینید که پله‌ها به صورت نیمه گرد چرخش کرده اند. خانه‌های دوبلکس و مکان‌هایی که ارتفاع کمی دارند، بهترین محل اجرای این مدل از پله هستند.

پله پیچ سنگی

ویژگی های پله گرد سنگی

ویژگی‌های خاص و خصوصیات جذاب پله پیچ سنگی باعث شده است که امروزه شاهد استفاده‌های متعدد از این راه پله هستیم. البته قبل از هر چیز شما باید ابتدا بررسی کنید که چه انتظاراتی از پله دارید و اینکه قرار است در چه محیطی پله سازی کنید. برخی از مواقع، پله‌ها بیشتر جنبه تزئینی دارند و رفت و آمد کمی روی آنها وجود دارد. در برخی از موارد، رفت و آمد و حمل بار سنگین به صورت متداول از پله‌ها انجام می‌شود. گاهی از اوقات پله برای نمای داخلی خانه و گاهی دیگر برای داخل ساختمان و در مواردی برای نمای بیرونی استفاده می‌شود. پس ابتدا همه این جوانب را بررسی کنید. خصوصیات این مدل از پله به شرح زیر است.

  • زیبایی و جذابیت

قطعا رعایت اصول زیبایی در دکوراسیون بسیار اهمیت دارد. پله به عنوان یک المان بزرگ و اصلی در یک محیط به حساب می‌آید. در علم دیزاین محیط، هماهنگی پله و دکوراسیون بسیار مهم است. پله‌ سبک پیچ با متریال سنگ یک سبک خاص و زیبا از پله به حساب می‌آید. ماهیت این سبک، کلاسیک و سلطنتی است و می‌تواند وزنه‌ی زیبایی و وقار محیط را چند برابر سنگین‌تر کند. البته باید در انتخاب نوع سنگ، مدل اجرا و سبک نرده و حفاظ دقت، سلیقه و خلاقیت خوبی خرج شود. ایت مدل از پله، سالهای سال در خانه‌های اشرافی و خانواده‌های سلطنتی استفاده می‌شده است. شما نیز می‌توانید محیط مورد نظر خود را مانند کاخ به زیبایی هر چه تمام‌تر بسازید.

  • مقاومت عالی

مقاومت و تحمل وزن و بار سنگین اهمیت بسیار ویژه‌ای در برخی از سازه‌ها مانند پله دارد. در مواردی که قرار است پله گرد در محیط‌های پر رفت و آمد مانند داخل ساختمان ساخته شود، باید به مسئله مقاومت توجه ویژه‌ای کرد. منظور از مقاومت، تحمل وزن بالا، مقاومت در برابر حوادث طبیعی و غیرطبیعی مانند سیل، زلزله، آتش سوزی، سقوط اشیاء و… است. متریال سنگ یک گزینه فوق العاده برای این ویژگی به حساب می‌آید. البته در این بخش نوع طراحی و محاسبات مهندسی نیز بسیار مهم است. سنگ یک متریال مناسب است در صورتی که یک مهندس طراحی خوب و کاربلد پای کار باشد.

  • ماندگاری و طول عمر بالا

فرسودگی، پوسیدگی و تخریب را با ساخت پله پیچ سنگی فراموش کنید. ماندگاری و طول عمر بالا یکی از خصوصیات ویژه و بسیار خوب این مدل از سنگ است. این خصوصیت برای زمانی که قرار است پله را در داخل ساختمان‌های چند طبقه کار کنیم بیشتر چشمگیر خواهد بود. در واقع این پله را می‌توان یک سازه عمرانه دانست. یک بار بسازید و سالها استفاده کنید. شانس تخریب و آسیب دیدن این سبک از پله‌ هم بسیار پایین است. پس در واقع یک پله می‌سازید که علاوه بر زیبایی، کارکرد طولانی مدت هم دارد. به زبانی ساده‌تر، یک تیر و چند نشان.

  • نگهداری آسان

در مدل‌های دیگر پله پیچ مانند چوب، شیشه و حتی فلز، نگهداری و مراقبت یک مسئله چالش برانگیز است. مثلا در مدل چوبی، آب و نور و رفت و آمد باعث خراب شدن و باد کردن پله می‌شود. مدل شیشه‌ای باید مراقبت شکستگی باشید. جنس فلز هم که پوسیدگی و زنگ زدگی وجود دارد. در حالی که این مشکلات و دغدغه‌ها در سنگ وجود ندارد. پله گرد با جنس سنگ را تنها کافی است هر چند روز یک بار به وسیله یک طی و یا جارو، تمیز کنید. آب، مواد شوینده و… آسیب جدی به این متریال وارد نمی‌کند. به همین جهت این مدل از پله برای ساختمان‌ها و محیط‌های پر رفت و آمد انتخاب بسیار فوق العاده‌ای است.

پله گرد سنگینحوه طراحی  پله پیچ سنگی

بعد از مطالعه ویژگی‌ها و خصوصیات پله پیچ سنگی اگر تصمیم به ساخت و اجرای این سبک از راه پله گرفتید، پس بهتر است اطلاعاتی هم راجع به نحوه اجرا و ساخت این مدل از پله در دست داشته باشید. طراحی این پله‌ها باید با دقت و مهارت خاصی توسط مهندس طراح انجام شود. برای این کار مدل طراحی، میزان بودجه، مدل سنگ‌ها و نوع متریال، نوع نرده و حفاظ‌ها، ابعاد و اندازه‌ها، تعداد طبقات و… باید محاسبه شود.

 بعد از بررسی این موارد و تایید طرح توسط مهندس و کارفرما، مراحل ساخت آغاز می‌شود. در صورت همکاری با یک تیم مهندسی حرفه‌ای و خلاق، می‌توانید از طرح‌ها و مدل‌های متنوع و جذابی بهره ببرید تا زیبایی محیط را افزایش دهید. کارفرما باید نوع سنگ و طرح آن را قبل از شروع کار انتخاب کند. سنگ مرمر و گرانیت از پرطرفدارترین و مناسب‌ترین انواع سنگ برای ساخت پله به حساب می‌آیند.

ابعاد پله گرد با متریال سنگ

قبل از هر چیز برای ساخت پله گرد سنگی باید ابعاد پله‌ها محاسبه شود. ابعاد و اندازه پله‌ها اهمیت بسیار ویژ‌ه‌ای دارد. محاسبه غیراصولی ابعاد پله می‌تواند باعث ریزش سازه و یا پایین آمدن ایمنی در هنگام عبور و مرور باشد. مهندس طراحی با توجه به شرایط محیط و اندازه‌ها، شروع به محاسبه ابعاد پله‌ می‌کند. در این محاسبه مسائلی مانند ارتفاع پله، تعداد طبقات، قطر مناسب برای پله، زاویه چرخش، اندازه و ضخامت پله‌ها، فاصله هر پلکان، نوع نرده و… مد نظر گرفته می‌شود. این ابعاد باید به نحوی اندازه گیری شوند که هنگام جایگذاری پله، همه چیز دقیق و مناسب باشد. همچنین باید به نحوی باشد که تناسب استاندارد بین پله‌ها و مسیر برقرار باشد. به صورت استاندارد فاصله ارتفاع پله‌ها باید تا 18 سانتی متر و ابعاد کف پله باید بین 30 الی 33 سانتی متر باشد.

البته طبیعی است که اندازه‌هایی مانند قطر و پهنای عرضی و طولی پله با توجه به شرایط محیط و کاربرد پله متغیر است. به عنوان مثال کارفرما درخواست می‌کند که پله‌ای پهن برای عبور و مرور راحت‌تر ساخته شود. کلیه این اندازه‌ها و ابعاد باید به صورت دقیق در نقشه‌ی سازه اعمال شود تا در مراحل ساخت و اجرا مشکلی پیش نیاید. به همین جهت استفاده از یک مهندس طراح حرفه‌ای، متخصص و با تجربه بسیار مهم است. زیرا پله می‌تواند سازه‌ای باشد که سلامت افراد محیط به آن وابسته باشد.

اجرای پله پیچ سنگی
نحوه ساخت و اجرای پله پیچ با سنگ

ساخت این پله‌ها در دو حالت انجام می‌شود. حالت اول به صورت درجا یا در محل است و حالت دوم به صورت پیش ساخته می‌باشد. در حالت اول، همه چیز یعنی متریال ساخت و تجهیزات ساختمانی در محل حاضر می‌شود و کلیه مراحل ساخت و ساز همانجا پیش می‌رود. اما در حالت دوم برخی از اجزا در کارگاه ساخته شده و به محل منتقل می‌شوند. طبیعی است که سرعت انجام کار در حالت دوم بیشتر از حالت اول است. ساخت پله گردها می‌تواند به صورت دو محور ورق، زیر محور، دو محور ورق، دور لوله، دو محور باکس، محور مرکزی و تک محور کنسولی اجرا شود.

نصب پله‌ها و اجرای آنها یک کار اصولی و بسیار مهم است. مصالح باید با اندازه‌های دقیق به کار گرفته شوند و اجزای پله باید به صورت تخصصی جایگذاری شوند. حتی اگر بهترین مصالح و دقیق‌ترین طراحی را داشته باشید اما در مرحله نصب به صورت حرفه‌ای عمل نکنید، همه چیز خراب خواهد شد.

ساخت پله گرد سنگی

صفر تا صد طراحی و ساخت پله پیچ سنگی با تیم مهندسی تکنو متال

اگر به دنبال ساخت پله‌ای هستید که مدت زمان طولانی با بهترین کیفیت و زیباترین طراحی، در اختیار شما باشد، باید از حرفه‌ای ها استفاده کنید. مجموعه مهندسی تکنو متال با چندین سال سابقه موفق، متخصص ساخت انواع پله پیچ سنگی و مدل‌های مختلف از پله است. این مجموعه با داشتن رزومه موفق و رضایت کامل مراجعه کنندگان می‌تواند گزینه‌ای مناسب برای پروژه‌های شما به حساب بیاد. ما در این مجموعه به دانش و تخصص خود متکی هستیم و از تجربه‌ای طولانی مدت استفاده می‌کنید تا بهترین نتایج را در اختیار شما قرار دهیم.

هم اکنون می‌توانید برای دریافت مشاوره رایگان و کسب اطلاع از تعرفه‌ها و روند همکاری، با تیم پشتیبانی تماس بگیرید. ما پله‌هایی برای موفقیت شما خواهیم ساخت.

نظری دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پروژه های شاخص