پله پیچ آهنی از  طراحی تا اجرا

طراحی پله پیچ آهنی

در مطلب بررسی پله پیچ با نمونه‌های مختلف این سبک از پله آشنا شدیم. در سالهای اخیر به دلیل کاربرد بالای این پله، به تعداد طرفداران و استفاده کنندگان از آن، روز به روز اضافه می‌شود. پله پیچ آهنی یکی از مدل‌های بسیار جذاب و مشهور در این سبک است. در هر مکان با هر شرایطی که باشید، می‌توانید از راه پله‌های پیچ به عنوان بهترین سازه استفاده کنید. خانه‌ها، کافه و رستوران، محیط‌های کاری، ادارات، ساختمان‌ها و… این پله برای مکان‌هایی که اشغال فضا در آن‌ها یک چالش بزرگ به حساب می‌آید، مناسب است. در ادامه با نحوه طراحی و اجرای این سازه به صورت دقیق و کاربردی آشنا می‌شویم.

طراحی پله پیچ آهنی

پله پیچ آهنی چه کاربردی دارد؟

پله‌ها با توجه به متریال و جنس ساخت، به دسته بندی‌های مختلفی تقسیم می‌شوند. به عنوان مثال، پله پیچ چوبی، پله پیچ شیشه‌ای، پله پیچ معلق و پله پیچ آهنی، برخی از انواع این مدل از پله‌ها هستند. برای انتخاب هر کدام از این گزینه‌ها باید دلیل داشته باشید. حتی اگر دلیل شما زیبایی و هماهنگی با محیط است، باید طبق اصول مهندسی و طراحی باشد. به عنوان مثال استفاده از پله پیچ بتنی برای سبک خانه‌های مدرن گزینه مناسبی نیست. این دلیل‌ها باید بر مبنای کاربرد و خواص هر پله حساب شوند. به عنوان نمونه مدل آهنی پله گرد دارای ویژگی‌ها و کاربردهایی است. اگر این ویژگی‌ها با نیازهای شما همخوانی داشت، می‌توانید این پله را در محیط خود بسیار و از داشتن آن لذت ببرید.

ویژگی‌های پله پیچ فلزی به دلیل استفاده از فلز و نحوه ساختار و طراحی آن است. این ویژگی‌ها می‌تواند راه چاره‌ای برای مشکلات محیط باشد. به عنوان مثال تصور کنید در یک محیط کوچک هستید و می‌خواهید با کمترین درصد اشغال فضا، دو طبقه را به یکدیگر متصل کنید، فلز بهترین گزینه برای شما خواهد بود. و یا تصور کنید صاحب یک فروشگاه و یا کافه هستید که رفت و آمد بین طبقات در آن زیاد است و نمی‌خواهید پله‌ای که می‌سازید به سرعت خراب و فرسوده شود. باز هم فلز با ماندگاری بالا، به شما کمک می‌کند.

 پس شرح خواص پله پیچ با جنس آهن و فلز به صورت خلاصه اینگونه است:

  • اشغال فضای کم
  • مناسب برای محیط‌های کوچک و بزرگ
  • ماندگاری و طول عمر بالا
  • انعطاف در طراحی و اجرا
  • نگهداری آسان
  • دارای طرح‌ها و مدل‌های مختلف
  • تحمل وزن و بار سنگین
  • مقاوم در برابر ضربات و سقوط اشیا
  • امکان استفاده از روکش برای زیباسازی
  • امکان ساخت پله گرد به صورت معلق
  • زیبا و خاص، بدون از مد افتادگی
  • هزینه ساخت معقول
  • سرعت تحویل مناسب

کاربرد پله پیچ فلزی

انواع مدل پله پیچ فلزی

بعد از کسب آشنایی با پله پیچ آهنی و کاربرد آن، لازم است نکاتی را درباره نحوه طراحی و نقشه کشی آن بدانید. برای اینکه بتوانید طراحی دقیق و حرفه‌ای داشته باشید، ابتدا لازم است با انواع مدل‌های پله گرد فلزی آشنا شوید. این مدل‌ها به این دلیل ساخته و طراحی شده اند تا در هر محیط بیشترین کاربرد را داشته باشند و برای هر محیط مناسب باشند.

  • پله گرد دو محور باکس

مدل بزرگ پله پیچ با متریال فلز، دو محور باکس است. این پله دارای دو محور و با شعاع داخلی بیشتر از 55 سانتی متر است. اندازه بزرگ و شکل طراحی آن، باعث شده است که تبدیل به یک پله مناسب برای مکان‌های عمومی و پر تردد شود. رفت و آمد روی این پله راحت است و با توجه به ابعاد به می‌توان به صورت رفت و برگشت از آن استفاده کرد.

  • پله گرد دو محور ورق

در طراحی پله گرد دو محور ورق به جای استفاده از باکس از ورق‌های فلزی استفاده می‌شود. این مدل از پله را برای ساختمان‌ها و مکان‌های مسکونی استفاده می‌کنند. از نظر ابعاد این پله نیز همانند پله دو محور باکس، ابعاد بزرگی دارد و برای مکان‌های پر رفت و آمد مناسب است. اگر قصد ساخت پله‌های بزرگ با ارتفاع زیاد دارید و نگران هزینه هستید، این سبک از پله انتخاب مناسبی است.

  • راه پله گرد زیر محور

یکی از مدل‌های پله پیچ آهنی پله زیر محور است. در این مدل از پله، محور و بدنه اصلی در زیر پله‌ها قرار دارد. سبک ساخت این مدل، مدرن است و بیشتر برای فضاهای کوچک با متراژ کم استفاده می‌شود. شعاع داخلی این سبک از پله نباید بیشتر از 85 سانتی متر باشد، همچنین عرض پله‌ها در 100 سانتی متر مناسب است.

  • پله گرد تک محور کنسولی

پله گرد کوچکی که برای مکان‌های کوچک ساخته می‌شود در اصطلاح مهندسی، راه پله گرد تک محور کنسولی نام دارد. شعاع کم و عرض کف پله تا 70 سانتی متر، از ویژگی‌های این سبک از پله است. محل کاربرد تک محور کنسولی در خانه‌های دوبلکس کوچک و کم رفت و آمد است.

  • پله گرد مارپیچ

معروف‌ترین سبک پله گرد با متریال فلز، مارپیچ است. این پله دور یک محور پیچ خورده و می‌تواند ارتفاع بلندی را پوشش دهد. از پله مارپیچ برای پله فرار یا پله‌های مسکونی استفاده می‌شود. شعاع این سبک از پله، بسیار کم و مناسب برای عبور یک نفر است. البته می‌توان ابعاد آن را مناسب با محیط بزرگ و کوچک کرد.

طراحی پله پیچ با متریال آهن چگونه است؟

طراحی و اجرای پله پیچ آهنی یک فرایند کاملا مهندسی و دقیق است. قبل از هر چیز مهندس طراح باید شرایط محیط را بررسی کند، اندازه‌ها را بررسی کند و مدل مناسب را برای ساخت سازه مناسب انتخاب کند. بعد از تصویب طرح و مدل، مرحله اندازه گیری آغاز می‌شود. اندازه گیری و ثبت اعداد و ارقام باید بسیار دقیق و حساب شده باشد زیرا کوچکترین اشتباه محاسباتی می‌تواند به تخریب و سقوط سازه منجر شود. به همین جهت حتما سعی کنید از یک مهندس طراح حرفه‌ای و با تجربه استفاده کنید.

موارد زیر باید در اندازه گیری مورد توجه قرار بگیرند و به خوبی اندازه آنها در نقشه ثبت شود:

  • ارتفاع پله
  • شعاع داخلی
  • شعاع خارجی
  • عرض کف
  • اندازه لوله محور
  • فاصله بین پلکان
  • فاصله از دیوار
  • سطح پله
  • قطر پله
  • انتهای صفحه
  • لوله مرکزی
  • خیز پله و پاخور آن
اجرای پله گرد آهنی
نحوه اجرای پله گرد با جنس فلز

سبک اجرای پله پیچ آهنی با توجه به مدل آن و شرایط محیط، گوناگون است. به عنوان مثال اگر بخواهید پله گرد معلق بزنید، باید شاسی‌های فولادی را در دیوار باربر کناری نصب کنید و سپس ورقه‌ها و باکس‌های پله را روی آن سوار کنید. اگر بخواهید راه پله مارپیچ راه اندازی کنید، باید ابتدا لوله مرکزی محور را با شاسی به زمین متصل کنید سپس پلکان را حول محور لوله مرکزی، با اندازه مناسب جای‌گذاری کنید. برای راه اندازه پله گرد فلزی، ابتدا باید ابعاد را در نرم افزار اتوکد یا نرم افزارهای مشابه مهندسی وارد کنید، اندازه‌ها با با مقیاس ده برابر ثبت کنید، سپس طبق نقشه، سازه خود را نصب کنید.

پله گرد با فلز را می‌توانید به دو صورت در محل یا پیش ساخته، اجرا کنید. در مواردی که ورقه‌های فلزی نیاز به برش یا خم شدگی دارد، سطح درگیری کار زیاد است و ممکن است محیط شما برای آن مناسب نباشد. به همین جهت ابتدا میله‌ها و اجزای سازه ساخته شده و سپس در محل اجرا می‌شوند. برای ایمنی و زیباسازی پله، می‌توانید از نرده و یا محافظ استفاده کنید. نرده‌های لوله‌ای یا فرفوژه انتخاب مناسبی برای پله فلزی شما می‌باشند.

هزینه طراحی و ساخت پله پیچ با آهن

مثل همیشه مسئله هزینه و قیمت طراحی و ساخت پله پیچ آهنی یک چالش به حساب می‌آید. این هزینه‌ها به صورت کلی به دو دسته تقسیم می‌شوند. دسته اول هزینه طراحی و اجرا و دسته دوم مربوط به هزینه مواد اولیه است. قیمت روز فلز و آهن روی بالا و پایین شدن هزینه ساخت پله پیچ تاثیر بسیار زیادی می‌گذارد. زیرا برای ساخت این مدل از پله‌ها، غالبا فقط فلز استفاده می‌شود و نیازی به متریال دوم نیست. مگر اینکه بخواهید از نرده‌ها و حفاظ‌هایی مانند شیشه استفاده کنید و یا از روکش‌های مختلف برای زیباسازی پله بهره ببرید.

هزینه‌ای که بابت طراحی و ساخت می‌پردازید، اهمیت بسیار زیادی دارد. در این بخش کیفیت کار و مهارت مهندس طراح بسیار اهمیت دارد. زیرا همانطور که گفته شد، خطای محاسباتی در این بخش به معنای تخریب سازه و حتی به خطر افتادن جان افراد است. البته افرادی هم در این مسئله سوءاستفاده می‌کنند و رقم‌های نجومی برای کارهای معمولی دریافت می‌کنند. پس در واقع باید به دنبال تیمی باشید که مناسب‌ترین قیمت را با بهترین کیفیت به شما ارائه کند. به همین جهت به پیشنهاد ما دقت کنید.

هزینه طراحی پله پیچ آهنی

طراحی و ساخت پله پیچ آهنی با تیم حرفه‌ای تکنو متال

پله پیچ آهنی رویایی خود را بسازید. اگر می‌خواهید از دغدغه‌ها و دردسرهای ساخت پله خلاص شوید و صفر تا صد کار را به یک تیم حرفه‌ای و با تجربه بسپارید، مجموعه تکنو متال بهترین گزینه برای شما خواهد بود. این مجموعه مهندسی با تکیه بر مهارت، تخصص و تجربه‌ای که در چندین سال سابقه موفق خود به دست آورده است، می‌تواند سازه‌های رویایی شما را در بهترین کیفیت و مناسب‌ترین قیمت بسازد. این مجموعه در ساخت انواع پله ساختمان به صورت تخصصی، صاحب سبک و ایده است. هم اکنون می‌توانید برای دریافت تعرفه قیمت‌ها و همچنین دریافت مشاوره رایگان، با تیم پشتیبانی تماس برقرار کنید.

2 دیدگاه

نظری دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پروژه های شاخص