کاربرد پله پیچ بتنی در نمای  ساختمان

پله پیچ بتنی

احتمالا در مطلب انواع پله ساختمان با سبک پله پیچ آشنا شده‌اید. پله پیچ یا گرد یکی از معروف‌ترین و پراستفاده‌ترین انواع پله در ساختمان سازی به حساب می‌آید. پله پیچ‌ها بر اساس معیارهای مختلفی دارای دسته بندی‌های گوناگون نیز هستند. یکی از این دسته بندی‌ها بر اساس جنس پله است. پله پیچ بتنی را می‌توان معروف‌ترین و پرمصرف‌ترین مدل این سبک از پله معرفی کرد. در این مطلب قصد داریم با این سازه و همچنین کاربرد آن در نمای ساختمان آشنا شویم. این نکات کلیدی و مهم به شما کمک می‌کنند برای ساخت و اجرای پله بهترین تصمیمات را بگیرید. همراه ما باشید در تکنو متال.

آشنایی با پله پیچ بتنی

بتن ماده‌ای فوق العاده و همه فن حریف در ساختمان سازی و ساخت انواع سازه و پله است. پله پیچ بتنی همانطور که از نامش پیداست، پله‌ای است که به صورت راه پله مارپیچ و از جنس بتن ساخته شده است. این متریال به دلیل ویژگی‌هایی که دارد، مشتریان و طرفداران زیادی را هم دور خود جمع کرده است. هم اکنون بسیاری از ساختمان‌های نسل قدیم و جدید از این مدل پله استفاده می‌کنند. همانطور که می‌دانید، پله پیچ سازه‌ای است که برای ساخت آن نیاز به طراحی مهندسی دقیق و ترسیم کامل طرح دارد.

 اندازه‌ها، ابعاد و نوع قرارگیری متریال در این مدل از پله بسیار مهم است. پله پیچ باید به نحوی ساخته شود که قابل استفاده و عبور و مرور باشد، امن و بدون لغزش و ریزش باشد و همچنین زیبایی و جذابیت ظاهری هم داشته باشد. بتن جنسی است که می‌تواند همه این ویژگی‌ها را برای شما به ارمغان بیاورد. البته طبیعی است که برای رسیدن به هدف و مقصد، به یک طراح و سازنده حرفه‌ای نیاز دارید.

پله پیچ بتنی

انواع پله پیچ با بتن در ساختمان

پله پیچ بتنی در نوع خود دارای مدل‌های مختلفی است. هر کدام از این مدل‌ها بر اساس یک اصول و شرایط خاصی ساخته می‌شوند. به عنوان مثال اگر برای نمای داخلی یک خانه دوبلکس بخواهیم پله پیچ از جنس بتن بسازیم به یک مدل خاص نیاز دارید و اگر بخواهیم برای نمای بیرونی این کار را بکنیم به مدل دیگری نیاز داریم. به همین جهت ابتدا لازم است با برخی از انواع این مدل‌ها آشنا شوید تا در تصمیم گیری‌ها بهتر و دقیق‌تر عمل کنید.

  • یک طرفه

پله پیچ یک طرفه نوعی از پله است که فضای کافی برای عبور دو نفر را ندارد. این مدل از پله برای مکان‎‌هایی که معذوریت مکانی و فضایی وجود دارد بسیار مناسب است. ابعاد در این مدل از پله محدود است به همین جهت برای خانه‌ها و پله‌های داخلی مناسب می‌باشد. اندازه کم و استفاده از بتن این مدل از پله را به یکی از ایمن‌ترین انواع پله تبدیل کرده است.

  • دو طرفه

در مکان‌های پرتردد و شلوغ، ایجاد فضای مناسب برای رفت و آمد بسیار مهم است. تصور کنید بین دو طبقه برای عبور و مرور، منتظر بمانید تا تا یک شخص بالا بیاید که شما پایین بروید. برای رفع این مشکل، از پله پیچ بتنی دو طرفه استفاده می‌کنند. ابعاد این مدل از پله بزرگتر است و راه برای رفت و آمد افراد نیز فراهم است. هرچند که این سبک از پله از مدل یک طرفه فضای بیشتری را اشغال می‌کند، اما اگر رفت و آمد دائمی دارید، حتما از پله دو طرفه استفاده کنید.

  • پله پیچ مدرن بتنی

علاوه بر نوع و مدل پله، طراحی پله نیز از مسائل مهم در ساخت این سازه است. سبک مدرن را امروزه می‌توان پر طرفدارترین مدل این پله‌ها دانست. اما مدرن به چه معناست؟ سازه‌ای مدرن است که در عین سادگی و ظرافت، از خطوط مستقیم و نرده‌های استیل و مدرن بهره ببرد. استفاده از سنگ‌های طرح‌دار یا نرده‌های زرق و برق‌‍دار، با اصول طراحی مدرن مطابقت ندارد. اگر دکوراسیون محیط شما امروزی و مدرن است، این سبک از پله گرد با جنس بتن را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

  • پله پیچ کلاسیک بتنی

نقطه مقابل دیزاین و طراحی مدرن، سبک کلاسیک است. مدل‌ کلاسیک برای مکان‌های بزرگ و محیط‌های رسمی بسیار فوق العاده است. به عنوان مثال اگر یک نمایشگاه یا هتل دارید و می‌خواهید از پله پیچ در آن استفاده کنید، سبک کلاسیک می‌تواند پرستیژ و کلاس کاری شما را نشان دهد. در این سازه اصولا از نرده‌های طرح‌دار و سنگ‌های خاص استفاده می‌شود. حتی می‌توان از نرده چوبی برای زیباتر کردن این مدل از پله استفاده کرد. ابعاد پله کلاسیک در غالب موارد بسیار بزرگ است.

پله گرد بتنی

دلیل انتخاب بتن برای ساخت پله پیچ چیست؟

چرا پله پیچ بتنی را انتخاب کنیم؟ این پله با متریال بتن چه مزیت‌هایی دارد؟ پاسخ دادن به این سوال می‌توان گره‌ی بزرگی را از ذهن شما باز کند و شما را در تصمیم گیری یاری دهد. پله پیچ یک مدل پله با انعطاف بسیار زیاد است. در واقع هدف از ساخت این پله این است که بتوان در یک فضای کم، دو طبقه و دو سطح را به یکدیگر متصل کند و شیب بسیار تندی را کنترل کند. برای این کار لازم است پله پیچش داشته باشد و از طرح‌های مختلف استفاده شود. همین مسئله به این معناست که برای ساخت و اجرای پله پیچ به متریالی نیاز داریم که انعطاف خوبی داشته باشد و در عین حال بتواند ایمنی سازه را نیز تامین کند.

بتن متریالی است که به راحتی شکل می‌گیرد، می‌توان طرح‌ها و مدل‌های مختلفی را روی آن اجرا کرد. از طرفی این ماده، سطح لغزش ندارد پس می‌توان از ایمنی و استحکام بالای آن مطمئن شد. بتن ماده‌ای ساکت است و راه رفتن روی آن سر و صدایی ندارد. پس اگر نمی‌خواهید درگیر آلودگی صوتی شوید، بتن را انتخاب کنید. ماندگاری و طول عمر بتن فوق العاده است. پله پیچ از جنس بتن در برخی از ساختمان‌ها چند دهه است که به همان کیفیت و استقامت اولیه ایستاده است. از طرفی مقاومت این ماده در برابر آتش سوزی، زلزله، سیل و تخریب هم مثال زدنی است. با تمام این خوبی‌ها، قیمت و هزینه ساخت آن هم بسیار کمتر از متریال‌های دیگر است.

مزیت‌های پله پیچ با متریال بتن به صورت خلاصه:

  • انعطاف پذیری و انطباق آسان در طراحی
  • طول عمر و ماندگاری بسیار بالا
  • مقاوم در برابر آتش سوزی، زلزله و حوادث
  • سطح ایمنی بسیار بالا در هنگام استفاده
  • زیبایی و ظاهر جذاب
  • قابلیت استفاده در هر محیط با هر شرایط ابعادی
  • بدون سر و صدای اضافه
  • قابلیت ترمیم مجدد
  • تحمل وزن بسیار بالا
  • هزینه بسیار مناسب در برابر مدل‌ها و جنس‌های دیگر
پله پیچ بتنی در ساختمان
کاربرد پله پیچ بتنی در نمای ساختمان چیست؟

از ساخت پله در ساختمان چه انتظاراتی دارید؟ پاسخ این سوال را به صورت ضمنی در بالا گفته ایم. پله پیچ بتنی مزایایی دارد که استفاده از آن در نمای ساختمان می‌تواند مهم باشد. تاثیر پله در نمای ساختمان بسیار زیاد است. پله باید به نحوی باشد که چینش و فرم اصلی ساختمان و نمای داخلی را بهم نزد، از طرفی مرکزیت ساختمان باشد و به مانند یک المان اصلی عمل کند. از طرفی باید زیبایی و جذابیت ساختمان را چند برابر کند. در واقع پله، تیکه‌ی پازل نهایی در چینش ساختمان است. هماهنگ بودن مدل پله و سبک ساختمان و همچنین ایجاد دسترسی راحت به استفاده کنندگان از اهداف پله در ساختمان است.

 پله پیچ با متریال بتن همه‌ی این ویژگی‌ها و مزایا را در اختیار شما قرار می‌دهد. از طرفی دیگر لازم نیست نگران نگهداری سخت و هزینه‌های جانبی آن باشید. با ساخت این پله، ساختمان خود را به صورت مادام العمر به یک پله شیک و کاربری مجهز می‌کنید. نمای ساختمان با این مدل از پله، تفاوت شگفت انگیزی خواهد کرد. از طرفی مسئله دسترسی آسان طبقات و رفت و آمده افراد نیز با این پله رفع خواهد شد. اگر قصد دارید برای یک فروشگاه، پاساژ، هتل یا رستوران از پله پیچ استفاده کنید، هیچ گزینه‌ای مانند بتن به درد شما نخواهد خورد.

مراحل ساخت راه پله پیچ با بتن به صورت اجمالی

اگر قصد دارید پله پیچ بتنی بسازید خوب است که با مراحل ساخت و اجرای آن یک آشنایی اجمالی داشته باشید. ساخت این سازه یک عمل کاملا مهندسی و دقیق است که نیاز به محاسبات فنی و تطبیق دهی محیط و شرایط دارد. برای ساخت این پله به دو بازوی تخصص و تجربه نیاز است و هر کدام به تنهایی برای شما مفید نخواهد بود. پس در انتخاب طراح و تیم مهندسی بسیار دقت داشته باشید زیرا پله، یک عضو مهم در ساختمان است و ساخت آن شوخی بردار نیست. برای اجرای این مدل از پله ابتدا باید شرایط محیطی توسط مهندس سازنده مورد بررسی قرار بگیرد. نوع پلکان، مدل طراحی و سبک سازه بیاد بین مهندس و کارفرما انتخاب شود و سپس مراحل بعدی آغاز شود. این مراحل به صورت خلاصه، به شرح زیر است.

  • محاسبه تعداد پله‌ها
  • محاسبه میزان شیب
  • طراحی و نقشه کشی از طرح اولیه
  • تصویب طرح و شروع ساخت
  • آرماتوربندی
  • قالب بندی
  • بتن ریزی
  • سنگ کاری و روکش کاری

البته حجم و نوع مراحل ساخت و ساز با توجه به محیط و اندازه پله، متفاوت است. مدت زمان ساخت هم به وسعت طرح، تعهد طراح و مهندس، فراهم بودن مواد اولیه و سرعت تیم ساخت و ساز بستگی دارد. مسئله زمان از مواردی است که قبل از شروع کار باید با سازنده به توافق برسید.

مزیت پله پیچ بتنی

هزینه ساخت پله پیچ با بتن به چه صورت است؟

بودجه بندی مسئله‌ای است که همیشه قبل از هر تصمیمی باید به آن دقت کرد. در ساخت پله پیچ بتنی عوامل مختلفی باعث بالا و پایین شدن قیمت‌ها می‌شود. به صورت کلی دو مدل هزینه در این ساخت و ساز وجود دارد. مدل اول، هزینه مواد اولیه و مدل دوم هزینه افراد سازنده. در بخش اول، مواد اولیه با توجه به نوسانات بازار بالا و پایین می‌شودو متاسفانه در حال حاضر هیچ قیمتی ثابت نیست و همه چیز رو به رشد است. پس هر سریعتر اقدام کنید، بیشتر سود خواهید کرد.

در بخش دوم هزینه‌ها نیز عوامل مختلفی وجود دارد. هزینه طراحی و مهندسی و هزینه اجرا به صورت جداگانه محاسبه می‌شود. این قیمت‌ها با توجه به نوع کار، وسعت طرح و مدل پله متفاوت است. البته اگر یک تیم مهندسی حرفه‌ای و منصف را انتخاب کنید، قطعا از هزینه‌های جاری بسیار کاسته خواهد شد. البته در نظر داشته باشید در ساخت سازه‌هایی مثل پله، هیچگاه کیفیت را فدای هزینه نکنید.

شرکت ساخت پله تکنومتال

صفر تا صد ساخت پله پیچ بتنی با تیم مهندسی تکنو متال

همانطور که گفته شد برای ساخت پله پیچ بتنی علاوه بر تخصص به تجربه و مهارت نیز احتیاج است. ما به این دو گزینه، تعهد، کارآمدی، تنوع، مقرون به صرفه بودن و حرفه‌ای بودن را هم اضافه کرده‌ایم. مجموعه مهندسی تکنو متال با تجربه چند دهه فعالیت در ساخت سازه‌های ساختمانی و پله‌های مختلف به صورت تخصصی، می‌تواند بهترین گزینه برای انتخاب‌های شما باشد. با تکنو متال می‌توانید زیباترین، بروزترین و با کیفیت‌ترین پله‌ها را در ساختمان خود بسازید و از دیدن نتیجه کار شگفت زده شوید.

هم اکنون می‌توانید برای دریافت لیست تعرفه‌ها و همچنین استفاده از مزیت مشاوره رایگان با تیم پشتیبانی تماس برقرار کنید. با تکنو متال رویاهای خودتان را بسازید.

نظری دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پروژه های شاخص